بیش از 58 هزار میلیارد تومان، خسارت سالانه گرد و خاک به ایران

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، علی محمد طهماسبی بیرگانی در نشست روز جهانی مقابله با توفان های ماسه و گرد و خاک با شعار هشدار گرد و خاک برای همه که امروز در پژوهشگاه سازمان هواشناسی برگزار گردید، اظهار کرد: نامگذاری این روز به این علت است که سال گذشته در بهار تاثیرات گرد و غباری منطقه در ایران بسیار شدید شد بنابراین نشست ها و کمیسیون های بسیاری تشکیل شد و تفاهم نامه های دو جانبه با کشورهای همسایه منعقد و اجلاس همکاری های دوجانبه برای آینده ای بهتر نیز برگزار گردید که در نتیجه بیانیه تهران و صندوق مشترک منطقه ای مقابله با گرد و غبار، کارگروه منطقه ای، راه اندازی کنوانسیون مقابله با گرد و خاک ایجاد شد.

بیش از 58 هزار میلیارد تومان، خسارت سالانه گرد و خاک به ایران

وی اضافه نمود: مجمع عمومی سازمان ملل جلسه ای تشکیل داد و برگزاری کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و خاک پیشنهاد شدو این کنفرانس را در نیمه دوم شهریورماه با دعوت 54 کشور و 19 نهاد بین المللی برگزار خواهیم کرد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اکید کرد: کشور ما از جهات گوناگون درگیر تاثیرات گرد و خاک است و حدود 270 کانون فعال با شدت بالا به تفکیک 21 کشور معین شده است. اقدامات زیر منطقه ای برای کانون های داخلی گرد و غبار در حال اجرا است.

وی اضافه نمود: اقدامات بسیار مناسبی در مورد آثار و خسارات گرد و خاک صورت گرفته و نشریه های بسیاری درباره این موضوع منتشر شده است. ما بیشتر در پی این هستیم که درباره تبعات گرد و خاک هشدار دهیم چراکه آثار زیادی بر زراعت دارد و کانون های داخلی گرد و غبار سالانه 1270 میلیارد تومان به کشاورزی آسیب وارد می نمایند، به ویژه بر زنبورداری زیان زیادی زد.

در بخش دیگری از این نشست مهدی رهنما - رییس پژوهشگاه هواشناسی - اظهار کرد: از گذشته های دور ما درگیر گرد و خاک بوده ایم و پدیده نو ظهوری نیست و در آینده نیز با توجه به تغییرات اقلیمی بیشتر درگیر آن خواهیم شد اما در گذشته در برابر آن تاب آوری بیشتری داشتیم.

وی اضافه نمود: از جمله اقدامات مهم همکاری با ستاد ملی گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست و شناسایی کانون های گرد و غبار داخلی و کانون های گرد و غبار کشورهای همسایه بعلاوه شناسایی تاثیرات آن ها بر ایران بوده است. در مرحله آخر پروژه ای با همکاری ستاد ملی گرد و غبار دانشگاه خوارزمی انجام دادیم و برنامه عمل در حوزه گرد و خاک معین شد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو ادامه داد: تمامی پروژه ها بر مبنای اقدامات میدانی و عملیاتی در سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی صورت می گیرد و تنها به شکل جلسه محور نیست.

منبع: گردشبان

به "بیش از 58 هزار میلیارد تومان، خسارت سالانه گرد و خاک به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 58 هزار میلیارد تومان، خسارت سالانه گرد و خاک به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید