ترک خوردگی بخشی از بقعه امامزاده حسین(ع) قزوین

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، بخش هایی از بقعه متبرکه امامزاده حسین علی ابن موسی الرضا (ع) قزوین (از بناهای تاریخی مربوط به دوره صفویه و مهم ترین بنای زیارتگاهی استان) دچار شکاف و ترک خوردگی شده و نیازمند مرمت اساسی است.

ترک خوردگی بخشی از بقعه امامزاده حسین(ع) قزوین

ایرنا: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با این اعلام این موضوع،گفت: هنوز تعیین نیست این شکاف مربوط به سازه (پی و دیوارها) بوده و یا فقط کاشی ها و تزیینات بقعه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

امیر ارجمند با اشاره به انتشار مطالبی در فضای مجازی با عنوان تخریب گنبد امامزاده حسین قزوین و جابه جایی 25 سانتیمتری گنبد و دیوارهای این بقعه نیز گفت: این که در بعضی قسمت های بقعه شکاف ایجاد شده صحیح است و در بخش جنوبی بقعه با چشم قابل مشاهده شده است، اما جابه جایی 25 سانتیمتری را نمی توان تایید کرد و همکاران در بخش فنی چنین چیزی را مشاهده ننموده اند.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته با اعتبارات میراث فرهنگی بخش هایی از بقعه امامزاده حسین (ع) نظیر پشت بام، کاشی کاری های ضلع شرقی و مناره های سردر ورودی مورد مرمت و تثبیت نهاده شده بودند،گفت: با این حال با توجه به قدمت بالای بنای بقعه، مرمت اساسی در آن لازم است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با بیان اینکه مقاوم سازی پی بنا، مرمت جداره ها، پشت بام و گنبد از اموری هستند که در مرمت اساسی بقعه امامزاده حسین(ع) قزوین باید مورد توجه قرار بگیرد،

وی با بیان اینکه مطالعات فاز اول طرح جامع مرمت بقعه امامزاده حسین (ع) قزوین توسط مشاور (سید مهدی مجابی) تهیه شده شده که به آسیب شناسی این مکان اختصاص دارد،گفت: این مطالعات در شورای فنی استان مورد آنالیز نهاده شد و برای تایید به تهران ارسال شد و مرکز نیز پس از آنالیز و تایید مواردی از آن، در بخش هایی خواهان تکمیل این مطالعات شد.پ

ارجمند همچنین گفت: در فاز دوم مطالعات، مشاور نقشه های اجرایی مرمت را در دست تهیه دارد و پس از ارایه و تایید در شورای فنی، عملیات مرمت اساسی بقعه امامزاده حسین (ع) به کارفرمایی اداره کل اوقاف و امور خیریه و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین دنبال خواهد شد.

وی در مورد اعتبارات مربوط به مرمت اساسی بنای امامزاده حسین(ع) نیز گفت: یک خیر قزوینی با هماهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه برای تامین همه هزینه های مرمت این بقعه اعلام آمادگی نموده است.

بقعه امامزاده حسین (ع)، فرزند هشتمین امام شیعیان مهم ترین بنای زیارتگاهی استان قزوین به شمار می رود.

این بنا اثری مربوط به دوره صفویه است که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

تزیینات این بقعه از جمله منبت کاری، گچبری و آینه های مربوط به آن از شاهکارهای معماری ایرانی اسلامی به شمار می رود.

در روزهای پایانی هفته گذشته انتشار اخباری با موضوع جابه جایی 25 سانتی گنبد امامزاده حسین قزوین و تخریب گنبد این بنای تاریخی موجب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده بود.

منبع: توریسم آنلاین

به "ترک خوردگی بخشی از بقعه امامزاده حسین(ع) قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترک خوردگی بخشی از بقعه امامزاده حسین(ع) قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید