تقلب در آبدرمانی های سبلان ، 80 درصد چشمه های آبدرمانی سبلان طبیعی نیستند ، چشمه های غیرطبیعی از موتورخانه برای گرم کردن آب استفاده می کنند

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، خبرنگاران - مریم جلیلوندفرد: 80 درصد مجتمع های آبدرمانی دامنه سبلان در استان اردبیل اصلا چشمه طبیعی آبگرم معدنی ندارند و از سیستم موتورخانه برای گرم کردن آب لوله کشی شده استفاده می کنند و تنها 20 درصد چشمه ها طبیعی هستند.

تقلب در آبدرمانی های سبلان ، 80 درصد چشمه های آبدرمانی سبلان طبیعی نیستند ، چشمه های غیرطبیعی از موتورخانه برای گرم کردن آب استفاده می کنند

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی چشمه های آبگرم معدنی یکی از مهمترین بخش های گردشگری سلامت در ایران و جهان هستند و به دلیل مواد معدنی موجود در آب و دمای بالای طبیعی آب، تاثیر بسیاری در درمان برخی بیماری ها دارند. اما حالا وبلاگ تفریح و سرگرمی اطلاع یافته است که در نبود نظارت صحیح، بیشتر مجتمع هایی که زیر عنوان آبگرم معدنی در استان اردبیل فعالیت می کنند، اصلا چشمه طبیعی آبگرم ندارند.

حسن دادور، فعال گردشگری سلامت در منطقه که مالک یکی از چشمه های طبیعی آبدرمانی در مشکین شهر اردبیل است در گفت وگو با وبلاگ تفریح و سرگرمی گفت: سرریز آب چشمه های آبدرمانی معدنی علاوه بر آن که موجب جاری شدن آب به منطقه ها پایین دست کوهستان سبلان می شود، تصفه آب از آلودگی ها و کاهش بوی نامطبوع آب های معدنی را نیز در پی دارد، اما مجتمع های آبدرمانی که در پوشش آب معدنی طبیعی از موتورخانه برای گرم کردن آب استفاده می کنند بیشتر شبیه استخرهای آبگرم هستند و ممکن است دارای آلودگی نیز باشند چون اصلا آبگرم طبیعی در آن ها جریان ندارد.

استان اردبیل 30 مجتمع آبدرمانی دارد که 16 مجتمع آن در مشکین شهر و 14 مجتمع دیگر در شهر سرعین واقع شده اند. اما حالا وبلاگ تفریح و سرگرمی به نقل از مالک یکی از چشمه های آبدرمانی طبیعی که دارای چشمه اختصاصی طبیعی است، مطلع شدده است که 80 درصد از 30 چشمه آب درمانی سرعین یعنی به تعداد 24 مجتمع آبدرمانی اصلا طبیعی نیستند و با موتورخانه آب را داغ می کنند و با تعبیه استخر گردشگران درمانی را زیر عنوان چشمه های آبگرم درمانی جذب کرده اند. بدین ترتیب تنها 6 چشمه آبگرم معدنی در استان اردبیل طبیعی هستند و گردشگران نیز از این موضوع اطلاع ندارند.

درمان روماتیسم، لک های پوستی، دردهای معده و … از مهمترین دلایل مراجعه گردشگران درمانی به چشمه های آبگرم است که حالا تعیین شده است برخی از مجتمع های آبدرمانی در نبود نظارت جدی از سوی معاونت گردشگری و آزمایشات خاص وزارت بهداشت و درمان اداره استاندارد، نه تنها چشمه های معدنی طبیعی نیستند که زیرعنوان مجتمع های آبدرمانی تنها استخرهای آبگرم راه انداخته اند و خاصیت درمانی ندارند.

چشمه های طبیعی واقعی این منطقه که براساس گفته مالک یکی از مجتمع های دارای چشمه طبیعی آبدرمانی نه تنها از آب چشمه ها برای درمان مراجعه کنندگان استفاده می کنند، بلکه با تعبیه استخرهای آبگرم سرریز این آب را به چرخه طبیعی وارد می کنند و پایین دست را نیز سیراب می کنند. علاوه بر این تصفیه طبیعی آب منجر به از بین رفتن آلودگی آب چشمه های آبدرمانی و تلطیف بوی نامطبوع مملو از گوگرد و مواد معدنی موجود در آبگرم ها شده است.

به گفته مالک مجموعه آبدرمانی مشکین شهر، مجتمع های فاقد چشمه های طبیعی آبگرم معدنی، با برخورداری از حقابه طبیعی اقدام به لوله کشی آب به مجتمع ها کرده و با استفاده از موتورخانه آب وارد شده به مجتمع ها را گرم می کنند و به عنوان چشمه آبگرم آبدرمانی فعالیت می کنند.

منبع: صدای میراث

به "تقلب در آبدرمانی های سبلان ، 80 درصد چشمه های آبدرمانی سبلان طبیعی نیستند ، چشمه های غیرطبیعی از موتورخانه برای گرم کردن آب استفاده می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلب در آبدرمانی های سبلان ، 80 درصد چشمه های آبدرمانی سبلان طبیعی نیستند ، چشمه های غیرطبیعی از موتورخانه برای گرم کردن آب استفاده می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید