ثبت جهانی هنر فاخر موسیقی، برگ زرین دیگری بر افتخار هنر سنندج

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، ثبت هنر فاخر موسیقی شهر سنندج در یونسکو یکی از مهمترین رویداد های فرهنگی استان کردستان است که توانست برگ زرین دیگر برافتخارات هنر این دیار بی افزاید.

ثبت جهانی هنر فاخر موسیقی، برگ زرین دیگری بر افتخار هنر سنندج

به گزارش خبرنگار از ،موسیقی از دیرباز نه تنها به عنوان هنر، بلکه یک وسیله ارتباطی مهم همیشه مورد استفاده انسان ها در جوامع مختلف قرار گرفته است.

موسیقی کردی که درمیان مردمان دیار کردستان یک پیوند ناگسستنی بازندگی روزمره آنان دارد از دیرباز دارای ویژگی، غنا، ریشه و اصالت بوده و به صورت سینه به سینه نقل شده است و به علت تنوع از غنی پرباری برخوردار است و این غنی بودن موسیقی ماهیت، اصالت و ریشه دار بودن آن موجب شد تا خبرمسرت بخش ثبت دنیای سنندج به عنوان شهرخلاق موسیقی در یونسکو شور و شعف فراوانی دربین مردمان دیار کردستان به ویژه هنرمندان ایجاد گردد.

نجفی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج در گفت و گو با خبرنگار از ،گفت: موسیقی یکی از پرطرفدارترین هنرها در استان کردستان و خصوصا شهر سنندج است و تاکنون استان کردستان هنرمندان بزرگی را در این عرصه به دنیا معرفی نموده است.

او اضافه نمود: یکی از برنامه های شهرداری و شورای شهر در این دوره پیگیری جهت ثبت دنیای سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی بود که با تشکیل کارگروه های تخصصی و استفاده ازپتانسیل و نظر اساتید و هنرمندان و صنعتگران از آذر 96، این طرح آماده و به دفتر یونسکو در فرانسه ارسال شد.

معاون فرهنگی واجتماعی شهرداری سنندج با بیان اینکه در راستای رصد برنامه های فرهنگی سایتی به 2 زبان فارسی وانگلیسی طراحی و تمام فعالیت های فرهنگی و هنری درآن بارگذاری شد، گفت:مقرر شد در ماه نوامبر 2019 ، یونسکو شهر هایی را که پتانسیل لازم جهت ملحق شدن به شبکه شهر های خلاق دنیای دارند را اعلام کند.

او اضافه نمود: با اعلام نتیجه کار کمیته های کارشناسی دفتر یونسکو درتاریخ 30 اکتبر 2019 (8 آبان 1398)، سنندج به شبکه شهر های خلاق موسیقی دنیا ملحق شد و به ثبت دنیای رسید.

او گفت: پیوستن به شبکه شهر های خلاق فرصتی تازه برای شهر سنندج است تا از تجربه های دنیای استفاده کند و داشته های خود را به دنیا بهتر معرفی کند.

او گفت: با ثبت دنیای سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی این شهر به شبکه شهر های خلاق موسیقی در دنیا مرتبط می گردد و موجب برگزاری برنامه های مختلف و جذب اعتبارات برای حوزه موسیقی در سنندج خواهد شد.

نجفی اضافه نمود: شهرسنندج، که سرآمد موسیقی است یکی از 66 شهری است که در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به عنوان شهر های خلاق برگزیده شد تا نغمه ها و آوا های کردی با موضوع سنندج از این پس بهتر شنیده گردد.

سنندج در زمینه موسیقی به عنوان شهری با ایده های نوشناخته شده است

علوی رییس اداره کل میراث فرهنگی در خصوص ویژگی های این هنر فاخر در سنندج در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار از ، گفت: شهر سنندج از دیرباز یک مرکزیت موسیقی کردی بوده و مشهورترین خواننده در دوران پهلوی اول که آوازه موسیقی سنندج در ایران را گسترش داد سید علی اصغر کردستانی بود و بعد از آن خانواده های نامداری همچون کامکارها، اندلیبی ها و یوسف زمانی از مشهورترین گروه های موسیقی برخاسته از شهر سنندج هستند که ترانه های محلی کردی را زنده نگاه داشته و به گوش طیف وسیعی از مردم رسانده اند.

او با اشاره به ساز های رایج واصیل درموسیقی کردی گفت: نی، سرنا، نایه، دهل، دف، تنبک، تنبور، کمانچه، دیوان، شمشال و دستگاه موسیقی کردی که از قدیمی ترین ساز های موسیقی در استان شناخته می شوند.

علوی گفت:نوع دیگری از موسیقی های آوایی قدیم که بدون ساز است و فرد با استفاده از حنجره هم کلام و هم اصوات شبیه آهنگ را فراوری می نماید می توان به هوره، سیاه چمانه، لاووک، حیران وچمری و بیت ها اشاره نمود.

او اضافه نمود: شهر سنندج چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن یکی از مراکز مهم موسیقی در ایران بوده و طی چندسال اخیر با توجه به فعالیت های چشمگیر حوزه هنری در این زمینه جزو معدود شهر هایی است که ارکست فیلارمونیک را در رده های سنی بزرگسالان و نوجوانان راه اندازی کرد و موجب شد تا شهرسنندج و در کل استان کردستان به عنوان یکی از مراکز مهم موسیقی در سطح ملی و بین المللی شناخته گردد.

او با اشاره به اجرای موسیقی های مذهبی در این استان گفت: هرساله مراسم های آیینی خاصی که با نوعی موسیقی مذهبی و عرفانی همچون مولودی خوانی و دف نوازی همراه است دربیش از 60 خانقاه در سطح شهر سنندج اجرا می گردد.

او گفت: جشنواره هزار دف نیز ازجمله جشنواره های بین المللی است که مجموعه ای عظیم از دف نواز ایران زمین را با لباس های محلی مناطق مختلف کشور در یک نقطه شهر گرد هم می آورد تا به صورت هماهنگ و در راستاری ارج نهادن به موسیقی ملی و ایرانی دف نوازی نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کردستان گفت: سنندج جزو معدود شهر های است که در آن کارگاه های فراوری ساز، فروشگاه های عرضه محصولات موسیقی و کلاس های آموزش موسیقی وجود دارد.

علوی اعلام کرد: در نتیجه همه این ویژگی ها در کنار هم موجب شد سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در کشور سرآمد باشد و با انتخاب آن به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو ثبت دنیای گردد و یکی از مهمترین رویداد های مهم فرهنگی در استان کردستان رقم بخورد.

علوی با تاکید بر ضرورت مکان مناسب به منظور ارائه موسیقی در سنندج گفت:اتمام عملیات ساخت تالار فرهنگ سنندج تا انتها سال جاری نقطه عطفی خواهد بود برای برگزاری چندین جشنواره در تمام زمینه های موسیقی باحضور اقوام مختلف از سایرمناطق داخل و خارج از کشورواجرای موسیقی های مدرنی که با سیاست های کلی فرهنگ ما همخوانی داشته باشد.

علوی با بیان اینکه موسیقی درجایی رشد پیدا خواهد کردکه آرامش و امنیت باشد، گفت: سنندج مرکز استان کردستان با مردمانی پاک، فعال و بانشاط در این خطه از سرزمین پهناور ایران اسلامی همیشه از این موهبت الهی برخوردار است و هنر و هنرمند همیشه از صندلی والا و ارزشمندی در بین همه شهروندان سنندجی برخوردار بوده و ثبت دنیای هنر موسیقی هم می تواند بهترین گواه بر این امر باشد.

قطعا پیوستن سنندج به شبکه شهر های خلاق موسیفی می تواند در توسعه پایدار صنعت گردشگری وجذب گردشگر و همچنین در توسعه فراوریات محصولات فرهنگی و هنری وبه تبع آن رشد و شکوفایی اقتصاد این شهر تاثیر بسزایی داشته باشد به شرط آن که متولیان این امر تنها به ثبت دنیای شدن سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو بسنده ننمایند...

لازم به ذکر است: تاکنون از 246 شهری که امروز به عنوان شهر خلاق در یونسکو انتخاب و تایید شده اند، 4 شهر بندرعباس به عنوان شهرخلاق صنایع دستی، سنندج به عنوان شهرخلاق موسیقی وشهر های اصفهان ورشت به ترتیب در زمینه های صنایع دستی و غذا به ایران تعلق دارند.

گزارش از فاطمه محمدی

ز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ثبت جهانی هنر فاخر موسیقی، برگ زرین دیگری بر افتخار هنر سنندج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی هنر فاخر موسیقی، برگ زرین دیگری بر افتخار هنر سنندج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید