درخشش پراید و ال 90 در یک لیست جهانی!

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، در حالی که بعضی از تولیدنمایندگان از مهارت های تکنولوژیکی و نوآورانه به عنوان نقطه قوت فروش استفاده می نمایند، بعضی دیگر برای اثبات اینکه ساده بودن، بهتر است، کوشش های زیادی نموده اند.

درخشش پراید و ال 90 در یک لیست جهانی!

امیرمسعود عابدین: بلافاصله پس از جنگ دنیای دوم، سادگی فراوری کردن یک خودرو، اغلب راهی ارزان بوده و مخاطبان گسترده ای را هم پوشش می داده است. با ما همراه باشید تا با بعضی از ساده ترین خودروهایی که تا به امروز ساخته شده اند،آشنا شویم.

سیتروئن 2CV سال 1948

سیتروئن میزان قابل توجهی وقت و انرژی را صرف ساخت 2CV کرد تا حد امکان، ارزان و ابتدایی باشد. پیر ژول بولانگر، یکی از مدیران و طراحان میشلن که در سال 1938 رئیس این خودروساز شد، به مهندسان گفت که ماشین مورد نظر، باید یک دوچرخه با چهار صندلی باشد. او نوشت: این خودرو، جایگزین دوچرخه، موتورسیکلت و کالسکه اسبی است.

2CV اصلی که در سال 1948 عرضه شد، با یک موتور دوقلو مسطح با 9 اسب بخار قدرت، و بعلاوه روکش برزنتی که از شیشه جلو تا سپر عقب کشیده شده بود و شیشه های جلو که به سمت بالا می رفت، عرضه شد. نمونه ارتقا یافته آن، یعنی سیتروئن دایان که با نام ژیان شناخته می شد، محبوبیت فوق العاده ای در ایران پیدا کرد.

شورولت کوروت (نسل اول، 1958)

کوروت نسل اول، زیبا و با ارزش است، اما یک چیز پیچیده نیست. بدنه آن از جنس فایبر گلس بود. کوروت نسل اول، به گیربکس دو سرعته اتوماتیک متصل شده بود. شورلت یک پیشرانه V8 و گیربکس دستی را بعداً افزود.

Messerschmitt Kabinenroller (1953)

این خودروی عجیب و غریب، سقف پلکسی گلاس، سه چرخ و موارد دیگر را ارائه می داد. قدرت فراوریی، از یک موتور دو زمانه تک سیلندر هوا خنک می آمد. در بعضی از مدل ها، راننده حتی با استفاده از یک دستگیره پیچشی که روی فرمان نصب شده بود، شتاب می گرفت. فراوری آن در سال 1964 به سرانجام رسید.

بی ام و ایستا (1955)

اگرچه Isetta به وسیله شرکت ایتالیایی Iso توسعه داده شد، اما در نهایت BMW بود که نسخه بهبود یافته این خودرو را ساخت. طراحی اولیه، درب لولایی جلو را حفظ کرد، اما از یک موتور چهار زمانه تک سیلندر 12 اسب بخاری استفاده می کرد. این پیشرانه، از یکی از موتورسیکلت های بی ام و قرض گرفته شده بود. بعلاوه چندین اصلاح بصری، از جمله حرکت دادن چراغ ها به سمت بالا را در قسمت جلویی انجام داد.

مانند تمام خودروهای حبابی، ایستا مرز بین موتورسیکلت و خودرو را از بین برد. بعضی از انواع ساخته شده و فروخته شده در انگلستان، حتی دارای سه چرخ بودند.

فیات 500 (1957)

فیات 500 موتور عقب، برای پر کردن شکاف جدانماینده موتور سیکلت از خودروهای خانوادگی توسعه داده شد. وزن و هزینه ساخت، در طول فرآیند توسعه بسیار مهم بودند و ساخت فیات 500 دیفرانسیل جلو ممکن نبود. بنابراین مهندس دانته جیاکوزا، پیشرانه را در پشت سر سرنشینان قرار داد تا ماشین کوچکتر و در نتیجه با حذف قطعاتی مانند میل محرک، سبک تر گردد. او یک موتور دو سیلندر هوا خنک را انتخاب کرد که 13 اسب بخار قدرت در نسخه های اولیه فراوری می کرد.

فراوری فیات 500 در سال 1975 به سرانجام رسید. جایگزین آن، یعنی فیات 126، به همین سادگی بود و تا سال 2000 در لهستان باقی ماند.

آستین 7 / موریس مینی ماینر (1959)

این خودرو که به وسیله سر الک ایسیگونیس ساخته شد، جایگزینی برای خودروهای حبابی بود که به طور چشمگیری در بریتانیا و خارج از آن رایج شده بودند. ایسیگونیس می دانست که بخش بزرگی از مجذوب کنندهیت آنها، جمع و جور بودنشان است، بنابراین با نصب موتور چهار سیلندر، مستقیماً روی جعبه دنده چهار سرعته دستی، به جای نصب آنها در کنار هم، تا حد امکان مینی را کوچک کرد.

اطمینان از ساده بودن ساخت مینی نیز بسیار مهم بود، و این موضوع، توجیه می نماید که چرا یک سرعت سنج در وسط داشبورد نصب شده است. زیرا احتیاج به ساخت داشبوردهای مختلف برای مدل های فرمان راست و چپ را از بین برد. فراوری مینی در سال 2000 به سرانجام رسید.

  • زیباترین خودروی طلایی حال حاضر دنیا را بشناسید/قیمت 275 میلیارد تومانی برای این بوگاتی بی نظیر/عکس

  • این خودروی کیا، فقط در چین فراوری می گردد/معرفی کیا EV5/عکس

رنو 4 (1961)

اگرچه از رنو 4، اغلب به عنوان پاسخ رنو به سیتروئن 2CV یاد می گردد، اما این دو خودرو بر اساس دستورالعمل های کاملاً متفاوتی شکل گرفتند. همانطور که اشاره کردیم، 2CV در اصل به عنوان جایگزینی برای اشکال ابتدایی تر حمل و نقل ساخته شد، در حالی که رئیس رنو، پیر دریفوس رنو 4 را خودرویی مانند یک شلوار جین تصور می کرد! باید ارزان، همه کاره و مهمتر از همه بادوام باشد.

این خودرو در سال 1961 معرفی گردید. رنو 4 دارای درب صندوق عقب بلند و صندلی های عقب تا شونده بود. فراوری رنو 4 در سال 1994 به سرانجام رسید، اما روح آن در ون امروزی کانگو وجود دارد.

Trabant 601 (1964)

ترابانت 601 که برای جایگزینی مدل 600 طراحی شده بود، ساده ترین و ارزان ترین نوع وسیله حمل و نقل در لیست بلندبالایی از کشورهای اروپای شرقی بود. برای نزدیک به 30 سال، رانندگان به موتور دو زمانه، دو سیلندر و پانل های بدنه ساخته شده با Duroplast رضایت دادند. تنها تغییر عمده در سال 1990 رخ داد، زمانی که ترابانت یک موتور 1.1 لیتری چهار سیلندر چهار زمانه را از فولکس واگن پولو دریافت کرد.

فراوری ترابانت 601 در سال 1991 به سرانجام رسید.

پورشه 914 (1969)

تقریباً هر خودرویی که از پیشرانه تخت هوا خنک فولکس واگن استفاده می نماید، دارای درجه ای از سادگی است، اما پورشه 914 متمایز است؛ زیرا برای علاقه مندان طراحی شده است. این خودرو به رانندگان، هندلینگ بسیار متعادل، ارقام عملکردی قابل احترام و طراحی بدون پیچیدگی که اغلب در خودروهای اسپرت دیده می گردد، ارائه می دهد.

AMC Gremlin (1970)

این خودرو به عنوان جایگزینی برای خودروهای مالی وارداتی از اروپا و آسیا توسعه یافت، بنابراین هزینه ساخت آن بسیار مهم بود. AMC باید بتواند قیمت پایینی را تبلیغ کند.

رانندگانی که احتیاج به حمل سه سرنشین داشتند، باید برای یک نیمکت عقب تاشو هزینه اضافی پرداخت نمایند. فروش مدل دو در بسیار ضعیف بود زیرا تنها 872 دستگاه در سال 1970 فروخته شد و AMC پس از سال 1971 آن را کنار گذاشت.

لادا نیوا (1977)

در اوایل دهه 1970، مقامات روسی از لادا خواستند تا یک رنو 5 را بر روی شاسی لندروور بسازد و با چهره لادا به بازار عرضه کند. از کنار به آن نگاه کنید، متوجه خواهید شد که این دقیقاً همان چیزی است که شرکت ایجاد نموده است. این در اصل یک هاچ بک شهری بود که برای جاده های سیبری، سخت تر و بلندتر ساخته شده بود.

نیوا که در سال 1977 عرضه شد، یک موتور چهار سیلندر فیات و یک سیستم چهار چرخ محرک قوی دریافت کرد. این خودرو در سال 2020 فراوری می شد و یکی از ساده ترین خودروهای فروخته شده در سراسر دنیا است.

فیات پاندا (1980)

بیشتر خودروهای مالی که در اوایل دهه 1980 عرضه شدند، ذاتاً ساده بودند، به خصوص وقتی که با لنزهای قرن بیست و یکمی به آنها نگاه می کنیم، اما نسل اول فیات پاندا با طراحی بیرونی کاربردی و در عین حال مجذوب کننده، انتظارات به سطح تازهی رساند.

پاندا تا سال 2003، تنها با تغییرات ظاهری جزئی به کار خود ادامه داد.

فورد فستیوا (1986)

شاید معروف ترین گزینه بین لیست ساده ترین خودروهای تاریخ در بین ما ایرانیان، این خودرو باشد.

یکی از ساده ترین خودروهایی که در دهه 1980 در ایالات متحده فروخته شد، فورد فستیوا بود. خریداران این هاچ بک می دانستند که فورد فستیوا از سال 1986 به وسیله مزدا توسعه داده و فراوری شد، اگرچه کیا بعداً این مدل را نیز ساخت. این خودرو به طور باورنکردنی ضعیف بود که علت آن هم یک موتور 4 سیلندر 1.1 لیتری با قدرت 48 اسب بخار بود.

ما ایرانیان با این خودرو، یعنی همین پراید خودمان، مسائل و مسائل اساسی زیادی داشتیم که هنوز هم به طور کامل تمام نشده است!

لندروور دیفندر (1990)

این خودرو در سال 1990، به عنوان نسخه تکامل یافته اتاق 90/110 که در سال 1983 معرفی گردید، عرضه شد. این خودرو به عنوان یکی از تغییر ناپذیرترین خودروهای تازه فروخته شده در اروپا در طول دهه 2010، به خود افتخار می کرد!

لوتوس الیزه (1996)

لوتوس سادگی را به یکی از ویژگی های شاخص خود تبدیل نموده و از آن دور نمانده است. همانطور که پورشه باکستر به سطح بالایی رسید، لوتوس با پایبندی به فرمول سادگی خود که آزمایش شده و واقعی بود، الیزه را تا حد امکان سبک و ابتدایی نگه داشت. لیست تجهیزات استاندارد رودستر بسیار کوتاه است، زیرا چیزی که برای مخاطبان مهم بوده، هندلینگ خودرو است.

دوو ماتیز (نسل اول، 1998)

نسل اول دوو ماتیز در سال 1998 به فراوری رسید و هنر ساده سازی کره ای ها را به نمایش گذاشت. دوو مجبور شد نسل اول ماتیز را ساده بسازد؛ زیرا قصد داشت این مدل را (به طور مستقیم یا به وسیله سرمایه گذاری مشترک) در ده ها کشور از بلژیک تا ازبکستان بفروشد. این خودرو در ابتدا، از پیشرانه 0.8 لیتری قبلی خود با 52 اسب بخار قدرت، استفاده می کرد.

دوو ماتیز در فاصله سال های 1379 تا 1383 به وسیله کرمان موتور به فراوری رسید و به سرعت در بین مشتریان ایرانی به محبوبیت دست یافت.

داچیا لوگان (2004)

رنو برای نسل اول داچیا لوگان سه هدف در فکر داشت: مدرنیته، قابلیت اطمینان و ارزان بودن. هر چیز دیگری (مانند طراحی) در درجه دوم اهمیت قرار داشت. داچیا در کشورهایی مانند فرانسه، باید به رانندگانی که معمولاً یک خودروی دست دوم می خریدند، این امکان را می داد که یک خودروی تازه خریداری نمایند.

قطعات الکترونیکی به حداقل ممکن محدود شده بود، قطعات متعددی از رنو قرض گرفته شد و طراحی نسبتاً ابتدایی لوگان، هزینه ساخت آن را ارزان کرد. داچیا، یکی از پیروز ترین برندها در اتحاد رنو-نیسان است که بیش از 4 میلیون لوگان فروخته است!

داچیا لوگان در کشورمان با نام رنو تندر 90 یا رنو ال 90 شناخته می گردد. فراوری این خودرو از سال های میانی دهه هشتاد در ایران خودرو و سایپا شروع شد و در ابتدا، قرار بود تا این خودرو جایگزین پیکان گردد؛ اما قیمت گذاری انجام شده، خودروی مالی اروپای شرقی را به سمت رقابت با پژو 206 صندوق دار و پژو پارس سوق داد. فراوری تندر 90 در نمونه های دنده ای، اتوماتیک و پلاس تا سال 98 ادامه داشت و بعدا، نسخه هاچ بک آن یعنی رنو ساندرو نیز به بازار کشورمان عرضه شد.

نیسان فرانتیر (2004)

نیسان فرانتیر در ایالات متحده به میزان کافی قدیمی بود. در حالی که رانندگان در اروپا در سال 2014، یک نیسان ناوارا تازه دریافت کردند، این خودروساز ژاپنی همچنان مدل نسل قبلی را در سراسر آمریکا می فروخت. این خودرو قدیمی ترین پیکاپ در بخش خود بود. قدیمی بودن همواره به معنای ابتدایی بودن نیست، اما با احتساب 16 سالگی (ادامه داشتن فراوری تا سال 2020)، فرانتیر نسبت به رقبای خود، تجهیزات الکترونیکی کمتری دارد.

جیپ رنگلر (نسل JL، سال 2017)

مطمئناً، نسل چهارم جیپ رانگلر با سیستم اطلاعات تفریح مبتنی بر صفحه نمایش لمسی و مجموعه ای از وسایل کمکی رانندگی در دسترس، به همان سادگی یک خودروی مدرن فروخته شده در ایالات متحده است. درها و قسمت بالایی آن را می توان جدا کرد و شیشه جلو آن را می توان صاف روی کاپوت تا کرد. رنگلر، یک آفرودر واقعی با ساختار بدنه و محورهای محکم، به جای مانده است.

کاترهام سوپر 7 1600 (2020)

اگر به سادگی بیش از همه اهمیت می دهید، در پی Caterham Super Seven 1600 نباشید. این یک تفسیر مدرن از بعضی از قدیمی ترین خودروهای این شرکت است. این خودرو که در روی یک شاسی فولادی لوله ای ساخته شده است و به عنوان یک خودروی کامل یا یک کیت در دسترس است، رانندگان را پشت فرمان سه پره چوبی، همراه با مجموعه ای از گیج های آنالوگ قرار می دهد. موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر که از فورد گرفته شده، وظیفه فراوری قدرت را برعهده دارد.

این خودرو از سیستم ترمز ABS، کنترل کشش یا هیچ یک از وسایل کمکی الکترونیکی رانندگی، استفاده نمی نماید!

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در وبلاگ تفریح و سرگرمی مراجعه کنید.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "درخشش پراید و ال 90 در یک لیست جهانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش پراید و ال 90 در یک لیست جهانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید