شهرداری تهران به پروژه فیبر نوری می پیوندد

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، مدیران وزارت ارتباطات ابراز امیدواری کردند به زودی شهرداری تهران به پروژه توسعه فیبر نوری وارد گردد و فیبر نوری تهران با سرعت بیشتری رشد کند.

شهرداری تهران به پروژه فیبر نوری می پیوندد

شهرداری تهران بیش از 1700 کیلومتر فیبر نوری در سطح شهر دارد ولی هنوز با رگولاتوری برای استفاده از آن به توافق نرسیده است.

مدل همکاری شهرداری تهران با اپراتورها معین نیست. شهرداری تهران دوست دارد خودش یک پروانه اپراتوری بگیرد ولی نظر وزارت ارتباطات روی شکل عمده فروشی خدمات است.

توسعه فیبر نوری در کلان شهرها بسیار سخت، پر چالش و هزینه بر است. یکی از بزرگ ترین مسائل اپراتورها در توسعه فیبر نوری برای کلان شهرها، عدم همکاری شهرداری ها و راضی نبودن به تعرفه هایی است که رگولاتوری معین نموده است.

در چند سال گذشته، بارها و بارها، مدیران اپراتورهای اینترنت از عدم همراهی و همکاری شهرداری ها برای توسعه اینترنت فیبر و اجازه فیبرکشی خیابان ها صحبت کردند و می گویند تعامل با شهرداری های شهرهای کوچک بسیار راحت تر است.

این در حالی است که اردیبهشت ماه سال جاری وزیر کشور دستورالعملی برای همکاری تمامی استانداران و شهرداری های کشور با پروژه توسعه فیبرنوری صادر کرد.

اکنون، امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اکانت شبکه اجتماعی ویراستی اطلاع داد: به زودی تفاهم با شهرداری تهران برای اجرای پرقدرت پروژه در این شهر منعقد خواهد شد.

محمدزاده لاجوردی این خبر را در پاسخ به کاربری نوشته که از سرعت کند توسعه فیبر نوری در تهران گله داشته است.

رگولاتوری در پروژه فیبر نوری، تعرفه ای برای خدمات شهرداری ها اعلام نموده ولی بیشتر برای شهرهای غیر از مرکز استان است و هنوز تعرفه و حق السهم شهرداری های مراکز استان ها و کلان شهرها معین نشده است.

صادق عباسی شاهکوه، مشاور وزیر و مجری طرح توسعه فیبر نوری منازل و کسب وکارها در این ارتباط می گوید:

در کلان شهرها چون مباحث زیادی مطرح است این تعرفه ها هنوز اعلام نشده است. مثلاً در بعضی از کلان شهرها شبکه های مورد احتیاج وجود دارند و فقط کافیست تا اعداد و ارقام آن را به برنامه اضافه کنیم. برای نمونه در شهر تهران حدود 1700 تا 1800 کیلومتر فیبرکشی وجود دارد.

با این حال، او تاکید می نماید که باید شبکه فیبر نوری شهرداری مورد آنالیز و ارزیابی قرار بگیرد و مطمئن شوند که کل آن قابل استفاده است؛ چون ممکن است در بعضی نقاط این قابلیت وجود نداشته باشد.

شاهکوه درباره ورود شهرداری تهران به پروژه فیبر نوری نیز می گوید:

در شهر تهران خود شهرداری در پی گرفتن پروانه است که برای ما مساله است اما داریم به تفاهمی در این زمینه می رسیم که به صورت عمده فروشی به اپراتورها بتواند در این زمینه همکاری کند. این چیزی است که قانون قبلاً هم اجازه آن را داده است.

لازم به ذکر است که براساس یک بند از قانون بودجه سال 1401 که عینا هم در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است؛ تمام ارگان ها و از جمله شهرداری ها موظف به همکاری با پروژه توسعه فیبر نوری هستند و باید منابع شان را به ازای یک تعرفه معین شده، در اختیار اپراتورها قرار دهند.

عباسی شاهکوه امیدوار است در کلان شهرهایی مانند تهران و اصفهان که خود شهرداری ها یک شبکه فیبر نوری دارند؛ شاهد همکاری سطح بالایی باشند تا پروژه به سرعت پیش برود و رشد محسوسی داشته باشد.

شهر تهران از آن جمله شهرهایی است که چندین اپراتور در آن مشغول توسعه فیبر نوری هستند ولی با مسائل و موانع بزرگی روبرو شده و سرعت کار بسیار کند است.

در تهران، شرکت های ایرانسل، پیشگامان، رایتل، صبانت و مبین نت مسئول توسعه فیبر نوری هستند و مخابرات هم در کنار آن ها شبکه فیبر خودش را پیش می برد.

منبع: شبکه چی

به "شهرداری تهران به پروژه فیبر نوری می پیوندد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداری تهران به پروژه فیبر نوری می پیوندد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید