وضعیت اضطراری در سودان ، عمر البشیر کابینه و فرمانداران را برکنار کرد

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، عمر البشیر رئیس جمهور سودان در پی اعتراض های گسترده با اعلام وضعیت اضطراری در این کشور، ضمن معرفی یک کابینه جدید همه فرمانداران سراسر کشور را برکنار کرد.

وضعیت اضطراری در سودان ، عمر البشیر کابینه و فرمانداران را برکنار کرد

به گزارش بی بی سی، رئیس جمهور سودان، تنها وزرای خارجه، دفاع و دادگستری را تغییر نداده است.

تمامی کسانی که به عنوان فرماندارهای جدید معین شده اند از نظامیان سودانی هستند.

این تغییرات در بامداد شنبه و به وسیله فرامینی که عمر البشیر صادر کرد، اعمال شده اند.

ساعتی قبل از این تغییرات، رئیس جمهوری سودان در کشورش وضعیت اضطراری اعلام نموده بود که تا یکسال ادامه خواهد داشت.

یورونیوز نیز در گزارشی در مورد تحولات سودان گفت : عمرالبشیر، رییس جمهوری سودان روز آدینه 22 فوریه (سوم اسفند) با انحلال دولت مرکزی در این کشور وضعیت اضطراری گفت.

شمار قابل توجهی از شهروندان سودانی در سه ماه گذشته در اعتراض به شرایط مالی و زندگی سخت در خیابان ها تجمع می نمایند و خواهان کناره گیری عمرالبشیر از قدرت شده اند.

اولین جرقه اعتراضات در ماه دسامبر گذشته و به دلیل افزایش قیمت نان زده شد. از آن موقع تاکنون، تجمعات اعتراضاتی خاموش نشده و اعتراضات با سازماندهی بهتری به طور مرتب هر هفته روز پنج شنبه برگزار می گردد.

دو هفته پیش از آغاز اعتراضات، قانون گذاران سودانی گفتند از تصویب طرحی که عمرالبشیر اجازه خواهد داد بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری گردد، حمایت خواهند کرد. موضع گیری که مورد اعتراض بسیاری از سودانی ها قرار گرفته است.

همزمان با انحلال دولت مرکزی و دولت های محلی، آقای البشیر از اعضای مجلس سودان خواست تا آنالیز این طرح را به تعویق بیندازند.

رییس جمهوری سودان در یک پیغام تلویزیونی گفت که دولت جدید اقدامات بنیادین مالی در پیش خواهد گرفت و یک تیم شایسته بر سر کار خواهد آمد.

جامعه سودانی های حرفه ای (اس پی ای) که یکی از برگزار نمایندگان تظاهرات است در بیانیه ای با انتشار فراخوان تجمعات اعتراضی خواهان انحلال حکومت البشیر شدند: خواسته های این انقلاب روشن است. این رژیم و سرنموده آن باید از قدرت کناره گیری نمایند و این حکومت باید منحل گردد.

عمرالبشیر، افسر سابق ارتش در سال 1989 با یک کودتای نظامی به قدرت رسید. او در سال های 2010 و 2015 به دنبال توافق صلح با پیکارجویان جنوب این کشور با اعمال بعضی تغییرات در قانون اساسی در انتخابات به پیروزی رسید و پیکارجویان نیز در سال 2011 با برگزاری همه پرسی در جنوب سودان اعلام استقلال کردند.

استقلال سودان جنوبی از سودان، باعث شد تا این کشور از دسترسی به تمام دخائر نفتی محروم گردد. علاوه بر این، تحریم های آمریکا علیه این خارطوم به عنوان حامی تروریسم، وضعیت مالی و معاش مردم سودان را هر چه بیشتر بحران نموده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "وضعیت اضطراری در سودان ، عمر البشیر کابینه و فرمانداران را برکنار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت اضطراری در سودان ، عمر البشیر کابینه و فرمانداران را برکنار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید