ویژگی های خاص واکسن پاستوکووک، امکان بازمهندسی و مقابله همزمان با چند سویه کرونا

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به ویژگی ها و نتایج کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک فراوری مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتوفینلای کوبا، گفت: واکسن پاستوکووک می تواند با بازمهندسی، با چندین واریانت ویروس کرونا به طور همزمان مقابله کند؛ البته انجام این اقدام مستلزم زمان است.

ویژگی های خاص واکسن پاستوکووک، امکان بازمهندسی و مقابله همزمان با چند سویه کرونا

دکتر علیرضا بیگلری در گفت وگو با وبلاگ تفریح و سرگرمی، با بیان اینکه در جهان تعداد کشورهایی که پیروز به فراوری واکسن کووید شدند، از انگشتان دو دست یعنی از 10 کشور کمترند، گفت: انستیتو پاستور ایران با همکاری انستیتو فینلای کوبا پیروز شد واکسن مشترکی را که در ایران به نام پاستوکووک فراوری و مصرف و در کوبا با نام سوبرانا فراوری و عرضه می گردد، تقدیم مردم ایران کند.

وی اضافه نمود: این واکسن ویژگی های منحصربه فردی دارد؛ چرا که یک واکسن پروتئینی است که از فناوری کنژوگه در آن استفاده شده است. بر همین اساس عوارض آن بسیار کم بوده و کارایی بسیاری بالایی دارد. بعلاوه این واکسن از ویژگی ممتاز دیگری هم برخوردار است و واکسن یادآور مخصوص آن هم فراوری شده که با نام پاستوکووک پلاس شناخته می گردد.

پاستوکووک؛ واجد دز یادآور

بیگلری گفت: باید توجه کرد که همه واکسن های جهان برای دز یادآور، از همان دز اصلی واکسن استفاده می نمایند، اما خوشبختانه در طراحی این واکسن از قبل پیش بینی شد که دزهای یادآور هم مورد احتیاج خواهد بود و بر همین اساس پاستوکووک واجد دز یادآور بنام پاستوکووک پلاس هم هست که این دز یادآور می تواند هم به عنوان دز بوستر خود واکسن پاستوکووک بوده و هم برای سایر واکسن ها به عنوان دز بوستر مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج کارآزمایی بالینی پاستوکووک در ایران

بیگلری ادامه داد: این واکسن در ایران بر روی 24 هزار نفر در هشت دانشگاه علوم پزشکی مورد آزمایش نهاده شد. مطالعات نشان داد که 98.9 درصد از افراد که واکسن را دریافت می نمایند، در بدن شان آنتی بادی فراوری می گردد و 96.5 درصد از افرادی که با واکسن پاستوکووک واکسینه می شوند به فرم شدید بیماری مبتلا نشده و احتیاج به بستری پیدا نمی نمایند که این موضوع نتیجه ای بسیار ارزشمند است.

وی گفت: بعلاوه 70 درصد از افرادی که با پاستوکووک مورد واکسیناسیون قرار می گیرند، واجد بیماری علامت دار نخواهند بود. بعلاوه پاستوکووک در 100 درصد موارد از مرگ جلوگیری می نماید. این نتایج نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح واکسن های جهان هم از نتایج بسیار مهم تلقی می گردد.

مجوز مصرف پاستوکووک برای بچه ها 2 تا 18 سال

بیگلری درباره امکان استفاده از واکسن پاستوکووک در بچه ها نیز گفت: باتوجه به کارایی بسیار بالا و اطمینان بسیار زیادی که به این واکسن وجود داشت، این واکسن بر روی بچه ها دو تا 18 سال هم مورد مطالعه نهاده شد که خوشبختانه مجوز مصرف در گروه های سنی 2 تا 18 سال در هر دو کشور ایران و کوبا صادر شده است. هرچند در ایران بنابر سیاست ها از سن 12 سال به بالا از پاستوکووک استفاده می گردد، اما در مجموع واکسن پاستوکووک فراوری انستیتو پاستور ایران برای افراد دو تا 11 سال هم مجوز مصرف دارد و اصولا این واکسن می تواند علاوه بر مصرف در بالغین، با تاییدی که از سازمان غذا و دارو دارد، در صورت تصویب مراجع سیاستگذاری در سنین 2 تا 18 سال هم مصرف گردد. البته تفاوتش این است که فعلا در بزرگسالان پاستوکووک را در سه دز (با دز یادآور پاستوکووک پلاس) تزریق می کنیم، اما برای بچه ها به دو دز اکتفا می گردد. حال اگر مطالعات آینده نشان دهد که بچه ها هم به دز سوم احتیاج دارند، دز سوم هم برای بچه ها تزریق می گردد.

وی درباره دریافت مجوز سازمان بهداشت جهانی برای واکسن پاستوکووک، گفت: تعداد محدودی واکسن در جهان توانستند مجوز مصرف از سازمان بهداشت جهانی بگیرند که کار را زودتر شروع نموده بودند. با توجه به ارایه مقالات واکسن پاستوکووک، مسلما با توجه به نتایج و نوع کارآزمایی که به صورت رعایت دقیق الزامات قانونی سازمان های جهانی بود، مطمئنا یکی از واکسن هایی است که در اولین فرصت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را می گیرد.

وی درباره تاثیر واکسن پاستوکووک بر روی سویه اُمیکرون نیز گفت: هیچ کدام از واکسن های موجود برای امیکرون طراحی نشده است و برای اینکه تشخیص دهیم واکسن بر امیکرون موثر است، احتیاج به زمان داریم. این درباره تمام واکسن ها صادق است و باید آنالیز شوند. در خصوص سویه دلتا هم چنین بود و بعدا تعیین شد کارایی واکسن ها در برابر دلتا کاهش یافته است. در خصوص امیکرون هم باید کاملا آنالیز کنیم. با این حال کار را برای اینکه واکسن را به سمتی ببریم که بر امیکرون موثر باشد، شروع کردیم.

امکان بازمهندسی پاستوکووک برای مقابله همزمان با چند سویه کرونا

بیگلری تاکید نمود: واکسن پاستوکووک می تواند با بازمهندسی، با چندین واریانت به طور همزمان مقابله کند. اینکه واکسن طوری بازمهندسی گردد که با چند واریانت همزمان مقابله کند، موقعیت ویژه ای است که برای پاستوکووک وجود دارد. البته انجام این اقدام مستلزم زمان نیز هست. می توان در آینده به این سمت رفت که واکسن انستیتو پاستور در مقابل چند واریانت کووید19 به صورت همزمان کارایی داشته باشد.

بیگلری درباره هشت میلیون دزی که قرار بود از این واکسن تحویل وزارت بهداشت داده گردد، گفت: هشت میلیون دز اولیه را به طور کامل تحویل دادیم. در عین حال هفت میلیون دز دیگر فراوری شده و قرارداد آن طی روزهای آینده منعقد می گردد که در مجموع 15 میلیون دز واکسن پاستوکووک تحویل می گردد.

وی با تاکید بر اینکه در عین حال واکسن پاستوکووک می تواند به عنوان دز بوستر برای سایر واکسن ها نیز استفاده گردد، گفت: ثابت شده است که کارایی واکسن پاستوکووک بسیار بالا و قابل اتکا است. امیدوارم باتوجه به پیش بینی فرایند پاندمی در کشور، حمایت های بیشتری انجام گردد؛ چه در زمینه پیش خرید واکسن و چه در حوزه پرداخت هزینه هایی که در حوزه فراوری این واکسن صرف شده و هم در زمینه وجود ارز لازم برای تامین مواد مورد احتیاج در فراوری واکسن انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ویژگی های خاص واکسن پاستوکووک، امکان بازمهندسی و مقابله همزمان با چند سویه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های خاص واکسن پاستوکووک، امکان بازمهندسی و مقابله همزمان با چند سویه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید