چرخ سماع در آرامگاه شمس تبریزی برگزار گردید

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، نخستین برنامه از سلسله برنامه های چرخ سماع از قونیه تا خوی در شهرستان خوی و در آرامگاه شمس تبریزی برگزار گردید.

چرخ سماع در آرامگاه شمس تبریزی برگزار گردید

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، در این مراسم افرادی چون سیدحسن امین فیلسوف و ادیب ایرانی، مصطفی بادکوبه ای شاعر، نویسنده، اکبر اخگر متخصص طب سنتی، فاضل جمشیدی خواننده و کارشناس موسیقی، رسول رهو خواننده سنتی به سخنرانی پرداختند.

سید حسن امین در این مراسم گفت: ایران دو شمس الدین محمد دارد، یکی شمس الدین محمد شیرازی معروف و متخلص به حافظ که همه او را می شناسیم و دیگری شمس الدین محمد تبریزی معروف به شمس تبریزی که بیشتر از او غافل مانده ایم. ما امروز در بارگاه شمس یاد و خاطره او و مرید دنیای اش مولانا را گرامی می داریم. باید بگویم که اگرچه حافظ شیرازی و مولانا بلخی و شمس تبریزی و فردوسی طوسی است اما این بزرگان در حقیقت دنیای هستند و متعلق به دنیا.

امین در ادامه اضافه نمود: شمس تبریزی با یک حرکت آگاهانه موجب تحول ذهنی و روحی مولانا شد. مولانا در حالی که عالم و مدرس معتبر و معتمدی بود، به یمن پرسشی که شمس از او کرد، نسبت به همه ذهنیات و معلومات قبلی اش شک کرد، مجذوب شد و به هدایت شمس به ابرآگاهی رسید. حاصل این تحول هم سرایش دیوان شمس و مثنوی معنوی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرخ سماع در آرامگاه شمس تبریزی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخ سماع در آرامگاه شمس تبریزی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید