کشف راهی تازه برای کنترل ام اس

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، تیمی از محققان دانشکده پزشکی هاروارد و بریگهام در ایالات متحده یک پروبیوتیک ویژه فراوری کردند که قادر به تنظیم فعالیت سلول های دندریتیک است و این سلول ها نقش مهمی در مدیریت پاسخ های سلول های ایمنی دارند.

کشف راهی تازه برای کنترل ام اس

هنگامی که پروبیوتیک ها در روده موش های مبتلا به شرایط مشابه ام اس قرار گرفتند، خودایمنی در منطقه ها کلیدی مغز سرکوب شد. اگر این درمان در انسان موثر باشد، می تواند به درمان بعضی از مضرترین بیماری هایی که در حال حاضر وجود دارد یاری کند.

علاوه بر کاربرد طولانی مدت و خودپایدار آن، چیزی که در خصوص این روش درمان امیدوار نماینده است این است که دقیق تر از گزینه های موجود است و به نظر نمی رسد عوارض جانبی زیادی داشته باشد.

فرانسیسکو کوینتانا (Francisco Quintana) عصب شناس از بریگام می گوید: پروبیوتیک های مهندسی شده می توانند روش درمان بیماری های مزمن را متحول نمایند. او

می افزاید: اگر بتوانیم از میکروب های زنده برای فراوری دارو از داخل بدن استفاده کنیم، آن ها می توانند در صورت احتیاج به فراوری ترکیب فعال ادامه دهند.

برای اینکه پروبیوتیک کار کند، تیم پژوهشی مجبور شد به عمق عملکرد سلول های دندریتیک در خودایمنی بپردازد که هنوز به طور کامل شناخته نشده است. محققان مسیر بیوشیمیایی جدیدی در این سلول ها پیدا کردند که می تواند سیستم ایمنی را غیرفعال کند.

سیستم کنترل در افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی به درستی عمل نمی نماید که بدن را آسیب پذیر می نماید. باکتری های مفید مهندسی شده به وسیله محققان برای فراوری لاکتات طراحی شده است که به نوبه خود ترمز سیستم ایمنی را فعال می نماید.

هیچ یک از پروبیوتیک های مهندسی شده در جریان خون موش ها مشاهده نشد که نشان می دهد روده و مغز مستقیماً به یکدیگر سیگنال می دهند و سلول های دندریتیک در هر دو قسمت بدن یافت می شوند.

اگرچه این مطالعه شامل مدل های موش مبتلا به بیماری ام اس بود، اما سایر بیماری های ناشی از سیستم ایمنی نیز می توانند به همین روش مورد هدف قرار گیرند. بیماری های خودایمنی حدود 5 تا 8 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهند، اما گزینه های درمانی محدودی برای آنان در دسترس است.

علاوه بر این، محققان امیدوارند که انواع مختلفی از پروبیوتیک ها را بتوان برای فراوری ترکیبات مختلف و نتایج متفاوت مهندسی کرد. کوینتانا در سرانجام می گوید: توانایی استفاده از سلول های زنده به عنوان منبع دارویی در بدن، پتانسیل فوق العاده ای برای ایجاد درمان های شخصی تر و دقیق تر دارد. اگر این میکروب های ساکن در روده به مقدار کافی قدرتمند باشند که بر التهاب مغز تأثیر بگذارند، مطمئن هستیم که می توانیم قدرت آنها را در جاهای دیگر نیز مهار کنیم. توضیح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

منبع:سیناپرس

منبع: فرارو

به "کشف راهی تازه برای کنترل ام اس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف راهی تازه برای کنترل ام اس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید