کیهان: ایران در پی بازنگری در مذاکرات هسته ای است

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، کیهان نوشت: روز دوشنبه، 22 شهریور شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران جلسه دارد.

کیهان: ایران در پی بازنگری در مذاکرات هسته ای است

فعلاً نگاه ها به جلسه روز دوشنبه شورای حکام و خروجی آن دوخته شده است. یکی از اصلی ترین اعتراضات گروسی به کاهش نظارت آژانس بر فعالیت هسته ای ایران برمی گردد. گروسی در این مورد درست می گوید. آژانس تا خردادماه دسترسی گسترده و نظارت شدیدی بر فعالیت های هسته ای ما داشت، اما هم اکنون این دسترسی و نظارت به حداقل مقدار خود رسیده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نه یک نهاد فنی که یک نهاد کاملاً سیاسی است. آمریکایی ها در مقطع فعلی، یک بار دیگر این نهاد را در راستای اهداف خود فعال نموده اند. اما هدف آن ها از جنجال نو چیست و چه می خواهند؟ فشار به وسیله آژانس به ایران و برای اجبار ایران به آغاز مذاکرات در اسرع وقت. ممکن است آن ها برای رسیدن به این هدف حتی قطعنامه ای هم روز دوشنبه پخت وپز نمایند.

درباره بازی نو آژانس و غرب، ذکر چند نکته لازم است؛

1- اگر آمریکا و سه کشور اروپایی در جلسه شورای حکام دست به اقدام احمقانه زده و علیه ایران قطعنامه صادر نمایند، در واقع به پای خود شلیک نموده اند. هدف آن ها از سرگیری سریع مذاکرات است و چنین قطعنامه ای نه تنها ایران را به میز مذاکره نزدیک نمی کند بلکه جهت بازگشت ایران به میز مذاکره را دشوارتر و طولانی تر هم خواهد نمود.

2- جمهوری اسلامی ایران مذاکره را ترک ننموده و چنین قصدی هم ندارد. اما در عین حال برای آن عجله ای هم ندارد. این موضوع دو علت اصلی و مهم دارد؛ نخست آنکه ادامه مذاکره از نظر ایران نیازمند یک بازنگری جدی و عمیق در شیوه و راهبرد مذاکراتی است. ما پیش از این 6 دور در وین مذاکره نموده ایم و عملاًً هیچ نتیجه ای نداشته و ادامه مذاکرات با راهبرد قبلی عاقلانه نیست و تهران درصدد بازنگری در آن است.این بازنگری زمانبر است و تغییر دکوراسیون اتاق مذاکره نیست که چند روزه قابل انجام باشد. نکته دیگر آنکه تا به امروز مذاکره برای ایران چه دستاورد و نفعی داشته است که برای آن سر و دست بشکند و عجله داشته باشد؟

3- مسئله ایران و آژانس با مذاکره فنی قابل حل نیست. چرا؟ چون ماهیت موضوع سیاسی بوده و تا وقتی ما با آنان که نخ های عروسک آژانس را در دست داریم به یک توافق سیاسی نرسیم، مسائل فنی هم هرگز حل نخواهد شد. گروسی را رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید بر جایگاه مدیرکلی آژانس نشاند. آژانس خریدار نیابتی آمریکاست.

واشنگتن می خواهد به وسیله این واسطه امتیازات مفت دریافت کند و وقتی ایران بگوید در قبال دادن امتیازات چه چیزی عاید من می گردد گروسی جواب بدهد ما یک نهاد فنی هستیم و چه امتیازی می توانیم به شما بدهیم! دروغ هم نمی گوید. او چیزی برای عرضه کردن به ایران ندارد.

منبع: فرارو

به "کیهان: ایران در پی بازنگری در مذاکرات هسته ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیهان: ایران در پی بازنگری در مذاکرات هسته ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید