پیشنهادی برای کاهش هزینه ها در خودروسازی

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دو خودروساز بزرگ می توانند با فراوری و تامین مشترک قطعات اصلی خودرو، به میزان قابل توجهی در هزینه های خود صرفه جویی نمایند.

پیشنهادی برای کاهش هزینه ها در خودروسازی

شهرام آزادی در گفت وگو با وبلاگ تفریح و سرگرمی، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط به گونه ای نیست که دو شرکت ایران خودرو و سایپا بخواهند با همکاری یکدیگر پلت فرم مشترک فراوری نمایند بلکه باید ابتدا بر فراوری مشترک قطعات اصلی خودرو، تمرکز نمایند.

وی با بیان اینکه قطعاتی همچون موتور، گیربکس، اکسل، سیستم فرمان، سیستم ترمز و جعبه دنده از قطعات اصلی تشکیل دهنده پلت فرم خودرو است، اعلام نمود: در حال حاضر ایران خودرو و سایپا هر کدام به صورت جداگانه کار طراحی، فراوری و تامین این قطعات را انجام می دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: این در حالی است که این دو شرکت می توانند از این به بعد در پروژه های طراحی و فراوری قطعات اصلی خودرو با یکدیگر مشارکت نمایند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر ایران خودرو و سایپا هر کدام به صورت جداگانه در حال طراحی و فراوری یک موتور جدید با راندمان بالا و مصرف سوخت پایین هستند این پروژه ها با یکدیگر ادغام شده و با همکاری دو طرف یک موتور ملی برای استفاده هر دو شرکت فراوری گردد.

آزادی با بیان اینکه هزینه های طراحی و فراوری یک موتور خودرو بین 100 تا 200 میلیون یورو است، توضیح داد: وقتی دو خودروساز بزرگ با همکاری یکدیگر یک پروژه بزرگ را مدیریت و تامین مالی می نمایند، هزینه های مالی آنها در حد قابل توجهی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در صورت فراوری مشترک قطعات اصلی خودرو از سوی ایران خودرو و سایپا، تیراژ قطعات فراوریی به شدت افزایش یافته و به همان نسبت هزینه های تمام شده آن کاهش می یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اعلام نمود: به عنوان مثال وقتی یک خودروساز یک موتور جدید را با تیراژ سالانه 100 هزار دستگاه فراوری می نماید هزینه های آن به مراتب بیشتر از شرایطی است که این موتور در تیراژ سالانه 200 هزار دستگاه برای استفاده دو خودروساز فراوری گردد.

وی اظهار کرد: دو خودروساز بزرگ کشور در شرایط فعلی که با تحریم های خارجی و مسائل داخلی مختلفی روبرو هستند می توانند با فراوری مشترک قطعات اصلی خودرو، هزینه های خود را کاهش داده و پس از آن به سمت فراوری مشترک پلت فرم خودرو حرکت نمایند.

پیش از این ابوالفضل خلخالی - عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت - در گفت وگو با وبلاگ تفریح و سرگرمی پیشنهاد نموده بود که تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا فرصت مناسبی برای ایران خودرو و سایپا است تا با طراحی پلت فرم مشترک، با کمترین هزینه به سمت خودکفایی در این صنعت حرکت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پیشنهادی برای کاهش هزینه ها در خودروسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهادی برای کاهش هزینه ها در خودروسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید