اولیانوف: شرایط فعلی راستی آزمایی در ایران نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکاست

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی با اشاره به مطرح شدن بحث راستی آزمایی در ایران در جلسه شورای حکام آژانس، شرایط فعلی را نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکا توصیف کرد.

اولیانوف: شرایط فعلی راستی آزمایی در ایران نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکاست

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ تفریح و سرگرمی، کننده روسیه در سازمان های بین المللی در توییتی به مطرح شدن بحث راستی آزمایی در ایران در جلسه شورای حکام اشاره کرد و نوشت: بحث درباره راستی آزمایی در ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داد که شرایط فعلی، زمانی که برجام تقریباً از حیات به دلیل سیاست فشار حداکثری آمریکا ساقط شده، موضوع نگرانی جدی است.

وی اضافه نمود: حتی منتقدان سنتی توافق هسته ای حالا بهتر ارزش آن را درک می کنند.

کننده روسیه در وین پیشتر هم در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که از روز دوشنبه آغاز شده و تا جمعه ادامه خواهد یافت، تاکید کرد که بودن برجام بهتر از نبودن آن است.

وی در این خصوص گفت: آنهایی که مدعی هستند نبودن برجام بهتر از برجام بوده در حال تفسیر غلط واقعیت ها و نادیده دریافت واقعیت عینی برای مقاصد سیاسی خودشان هستند و اعضای شورای حکام و تمامی کشورهایی که منطقی فکر می کنند باید از گفت وگوها درباره احیای برجام حمایت کنند.

اولیانوف اضافه نمود: احیای برجام به نفع تمام جامعه بین المللی بوده و این برنامه ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کرده و همکاری اقتصادی با ایران و امنیت خاورمیانه را افزایش می دهد و برای یک مدت طولانی ایران یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود که بیشترین راستی آزمایی را خواهد داشت.

دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور به طور یکجانبه و بر خلاف قوانین بین المللی از توافق هسته ای با ایران که با نام برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام شناخته می شود خارج شد و سیاست فشار حداکثری را علیه ایران اتخاذ کرد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق بین المللی که به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام ایران گفت با توجه به اینکه کشورهای اروپایی از توانایی یا اراده لازم برای عمل به وعده هایشان برخوردار نبوده اند در گام های متعدد تعهداتش ذیل برجام را کاهش می دهد. جمهوری اسلامی ایران بعد از برداشتن 5 گام برای کاهش تعهدات، خاتمه 15 دی ماه 1398 گفت دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

آذرماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که طبق آن دولت ملزم شد در صورت عدم رفع تحریم ها، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند که این امر پنجم اسفند سال گذشته محقق شد. دو روز قبل از آن در پی سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران، تفاهم فنی دوجانبه ای برای سه ماه مورد موافقت قرار گرفت که این تفاهم سوم خرداد عملاً خاتمه یافت ولی دولت ایران در راستای حسن نیت خود یک ماه دیگر برای ضبط داده های دوربین های آژانس مهلت داد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "اولیانوف: شرایط فعلی راستی آزمایی در ایران نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولیانوف: شرایط فعلی راستی آزمایی در ایران نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید