ثبت جهانی جنگل ابر زمینه ساز توسعه گردشگری سمنان

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: ثبت جنگل ابر شاهرود در فهرست جهانی یونسکو زمینه ساز توسعه گردشگری استان سمنان است.

ثبت جهانی جنگل ابر زمینه ساز توسعه گردشگری سمنان

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، مهدی جمال با تبریک ثبت جنگل های هیرکانی ایران در فهرست جهانی یونسکو به تمامی ایرانیان و مردم استان سمنان، گفت: جنگل ابر شاهرود به دلیل ویژگی های منحصر به فرد در سطح ملی مطرح است و ثبت جهانی آن، زمینه معرفی هرچه بیشتر این میراث طبیعی را در سطح بین المللی فراهم کرد.

او با اشاره به اینکه جنگل های هیرکانی در ایران از شش منطقه تشکیل شده است، افزود: یکی از شش زون این جنگل ها که در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته در جنگل ابر شاهرود قرار گرفته است.

او با قدردانی از معاونت میراث فرهنگی و کارشناسان ثبت آثار این اداره کل گفت: بخشی از مراحل تهیه فرآیند پرونده از جمله معین محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی این اثر جهانی در دفتر ثبت و معین حریم استان سمنان گردآوری شده است.

جمال با اشاره به اینکه با ثبت این مجموعه جنگل ارزشمند تحت عنوان جنگل های هیرکانی، استان سمنان حائز نخستین اثر ثبت جهانی شد، افزود: جنگل های هیرکانی پس از بیابان لوت، دومین اثر بزرگ طبیعی ایران است که در فهرست جهانی قرار گرفته است.

در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو، جنگل های هیرکانی ایران جهانی شد. سخنرانی سفیر ایران در یونسکو و دفاع شاعرانه او از گونه های جانوری و طبیعی و تصویرهایی که از جنگل هیرکانی ایران با زبان شعر ارایه شد بار دیگر نظر مساعد یونسکو و کشورهای عضو این سازمان جهانی را جلب کرد تا آن که در نهایت رای به جهانی شدن جنگل هیرکانی ایران صادر شد.

جنگل های هیرکانی بازمانده دوران سوم زمین شناسی و عصر یخبندان و غنی از نظر گونه های بومی و باستانی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی با نادرترین گونه های جنگلی است.

جنگل های هیرکانی در بخش هایی از پنج استان شامل سمنان، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی قرار گرفته است.

این جنگل ها با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی داغ در شرق استان گلستان، در گستره ای به طول تقریبی 800 کیلومتر و عرض 20 تا 70 کیلومتر پراکنش دارد.در زمان حاضر جنگل های هیرکانی، زیست بوم 296 گونه پرنده و 98 گونه پستاندار است. همچنین 150 گیاه بومی درختی و بوته ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می شود.

ایران پیش از این 23 اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد که شامل 22 اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) است.

منطقه ابر در 40 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار گرفته است. این منطقه که به نام جنگل های ابر معروف است در ارتفاعات آن عمدتاً به صورت چمنزار و یا مراتع مشجر و در پایین دست آن به جنگل با گونه های متنوع دیده می شود.در جنگل ابر می توانید گام زدن روی ابرها را تجربه کنید.

منبع: میراث آریا

به "ثبت جهانی جنگل ابر زمینه ساز توسعه گردشگری سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی جنگل ابر زمینه ساز توسعه گردشگری سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید