روش تشخیص روغن پالم در لبنیات

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، فراورینمایندگان محصولات لبنی معمولا فرآورده های خود را با رعایت الزامات بهداشتی فراوری و عرضه می نمایند. با این وجود، بعضی از شرکت های فعال در این صنعت پیروی از این اصول را نادیده گرفته و از روغن پالم برای تهیه فرآورده های لبنی استفاده می نمایند. روغن نخل یا به اصلاح روغن پالم مقرون به صرفه قیمت است و حتی از کیفیت خوبی نیز برخوردار نیست. این روغن عمدتا در فراوری لبنیات مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند سلامت مصرف نمایندگان را به خظر بیندازد. تشخیص روغن پالم در لبنیات با انجام چند آزمایش ساده امکان پذیر خواهد بود.

روش تشخیص روغن پالم در لبنیات

روغن پالم یا روغن نخل یک نوع روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می گردد. محصولات لبنی مثل کره، پنیر، بستنی و شیر ممکن است حاوی این ماده مضر بوده و تهدیدی برای تمام اعضای خانواده و به خصوص بچه ها باشند. صنعت فراوری روغن پالم، زیستگاه های گونه های در خطر انقراض مانند اورانگوتان ها، ببرها، فیل های آسیایی و گونه ای از خرس ها را بطور فزاینده ای در معرض نابودی قرار داده است. در ادامه این مقاله به روش های تشخیص روغن پالم در لبنیات پرداخته و خطرات مصرف آن را مورد آنالیز قرار می دهیم.

روش تشخیص روغن پالم

اول از همه، هنگام خرید یک محصول باید به دقت برچسب و مواد تشکیل دهنده آن را آنالیز کنید. اگر بسته بندی حاوی عباراتی نظیر فرآورده شیر یا فرآورده پنیر و غیره باشد و در ترکیبات آن به چربی گیاهی اشاره شده باشد، می توان نتیجه گرفت که آن محصول به احتمال زیاد حاوی روغن پالم است. از سوی دیگر، قیمت پایین محصولات لبنی نیز باید به عنوان هشداری برای مصرف نماینده در نظر گرفته گردد، از این جهت که قیمت مناسب، احتمال استفاده از روغن پالم را افزایش می دهد.

اگر محصول بدون توجه به ترکیبات داخل آن خریداری شده باشد، وجود چربی های گیاهی در ترکیب آن با علائم مختلفی قابل تشخیص خواهد بود. یک نکته مهم که می تواند وجود روغن پالم در محصولات لبنی را تایید کند، تاریخ انقضای طولانی آن ها است.

شیر

رنگ شیر طبیعی معمولا نباید ته رنگ مایل به آبی داشته باشد. اگر شیر بدون مواد افزوده و طبیعی را در یک مکان سرد قرار دهید، یک لایه چربی روی سطح آن تشکیل می گردد و در یک اتاق گرم، طعم آن رو به ترشی خواهد رفت. در نقطه مقابل، شیر حاوی روغن پالم در دمای بالا ترش نمی گردد، اما بعد از مدتی مزه نامطلوبی پیدا خواهد نمود.

کره

برای آنالیز کیفیت کره، باید یک تکه کوچک از کره را برداشته و آن را روی کف دست خود قرار دهید. نشانه طبیعی بودن کره، ذوب تدریجی محصول با تشکیل یک لایه سفید رنگ روی سطح آن است. شکل ظاهری محصولاتی که با روغن نخل فراوری می شوند تغییر نمی نماید و به طور کامل روی کف دست شما ذوب نمی شوند.

پنیر

برای آنالیز کیفیت پنیر کافی است که یک تکه از آن را برش زده و به طور موقت روی میز قرار دهید. یک پنیر تقلبی و غیرطبیعی معمولا عرق می نماید و متراکم تر می گردد. علاوه بر این، پنیر فرآوری شده ای با کیفیت پایین در این آزمایش به سرعت خشک می گردد و ترک می خورد. پنیر فراوری شده با استفاده از چربی های گیاهی طعم صابون مانند غیر عادی دارد. بعلاوه، برش چنین پنیری سخت است و گاهی ممکن است خرد گردد، یا برعکس این احتمال وجود دارد که حالت ارتجاعی داشته باشد. اگر پنیر طبیعی را روی میز بگذارید، نرم خواهد شد ولی پنیر پالم دار خشک می گردد و قطره های روغنی روی سطح شکل می گیرد.

بستنی

برای درک اینکه آیا چربی گیاهی مقرون به صرفه قیمت در بستنی وجود دارد یا خیر، باید یک تکه کوچک از بستنی را جدا کنید و آن را روی یک کف دست قرار داده و با نوک انگشتان دست دیگر را روی سطح آن بکشید. اگر نوک انگشتان شما حالت روغنی پیدا کرد و یک لایه غلیظ و متراکم روی آن ها ایجاد شد، یعنی در آن روغن پالم بکار رفته است. چنین محصولی به سرعت ذوب و پهش شده و به یک توده مایع و شفاف تبدیل می گردد. در مقابل، بستنی طبیعی در حالی که رو به نرم شدن می رود، شکل خودش را برای مدت طولانی حفظ می نماید.

چرا از روغن پالم استفاده می گردد؟

روغن پالم محصولی است که از فرآوری برگ و میوه های نخل روغنی به دست می آید و بیشتر در اندونزی، مالزی و گینه نو رشد می نماید. برای فراوری نمایندگان لبنیات، روغن پالم یک ماده خام مالی به شمار می رود، زیرا هزینه آن تقریبا 4 برابر کمتر از هزینه چربی شیر است. بنابراین، استفاده از روغن نخل می تواند به طور قابل توجهی هزینه فراوری را کاهش داده و سود را به همان اندازه افزایش دهد. علاوه بر این، افزودن روغن پالم باعث افزایش طعم محصول نهایی شده و ماندگاری آن را به اندازه قابل توجهی بالا می برد. به همین علت، فراورینمایندگان با کمال میل روغن پالم را به شیر، خامه، پنیر، خامه ترش، کره، ماست و بستنی اضافه می نمایند. روغن نخل به علت نقطه ذوب بالایی که دارد، عملا به وسیله بدن انسان هضم نمی گردد و با تجمع روی دیواره رگ های خونی، بدن را دچار مشکل می نماید.

روغن پالم و مسائل ناشی از آن

طی یک مطالعه در دانشگاه استنفورد معین شد که افزایش مصرف روغن نخل می تواند مرگ و میر ناشی از بیماری ایسکمیک قلب (IHD) و خطر سکته مغزی را تشدید کند، به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند هند که این روغن مصرف بالایی دارد. اندازه بالای چربی اشباع شده روغن نخل باعث افزایش کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید می گردد، که هر دو به عنوان عوامل خطرناک در ابتلا به بیماری های قلبی شناخته می شوند. مصرف روغن پالم نه تنها برای سلامت قلب و عروق ما بلکه برای محیط زیست نیز مضر است. برای تداوم تقاضای فوق العاده زیاد برای فراوری روغن مقرون به صرفه، هکتارهای جنگل بارانی در سراسر جنوب شرقی آسیا تخریب می شوند که منجر به از بین رفتن زیستگاه گونه های در معرض خطر، آلودگی هوا و نقض حقوق بشر خواهد شد.

نتیجه گیری

روغن پالم یک نوع روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می گردد. استفاده از روغن نخل در بعضی از شرکت های فراوری نماینده فرآورده های لبنی می تواند به طور قابل توجهی هزینه فراوری را کاهش دهد، بعلاوه، افزودن روغن پالم به افزایش طعم محصول نهایی و ماندگاری آن به اندازه قابل توجهی یاری می نماید.

اما مصرف بیش از حد این روغن در محصولات لبنی مسائلی نظیر بیماری های قلبی و افزایش گلسترول بد را به همراه خواهد داشت و حتی زیستگاه های بعضی از حیوانات را با خظر نابودی روبرو خواهد نمود. با توجه به خطراتی که ممکن است در اثر مصرف این روغن ایجاد گردد، بهتر است برای حفظ سلامتی خود و خانواده تان تا آنجایی که امکان دارد از محصولاتی فاقد روغن پالم بهره ببرید.

منبع: اسنپ مارکت

به "روش تشخیص روغن پالم در لبنیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش تشخیص روغن پالم در لبنیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید