طبع انجیر ، خواص باورنکردنی و مصلحات آن از نظر طب سنتی

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، انجیر دارای طعمی منحصر به فرد و شیرین است و قرن هاست که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. بافت این میوه بسیار ظریف بوده و در مدت کوتاهی فاسد می شود؛ به همین دلیل از انجیر به شکل خشک شده بیشتر از انجیر تازه استفاده می شود. اما بهرحال طبع انجیر و ترکیبات موجود در این میوه لذیذ، آن را به یک داروی طبیعی برای درمان برخی بیماری ها در طب سنتی هم تبدیل کرده است.

طبع انجیر ، خواص باورنکردنی و مصلحات آن از نظر طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع انجیر از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی خواص درمانی این میوه خوشمزه می پردازیم.

طبع انجیر سرد است یا گرم؟

مزاج انجیر از نظر طب سنتی گرم و مرطوب است و انواع مصلحات آن گردو، آویشن، انیسون، بادام و دارچین معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و مرطوبگردو، آویشن، انیسون، بادام، دارچین

خواص درمانی انجیر زرد و قرمز

1. کاهش فشار خون

انجیر سرشار از پتاسیم است و سدیم بسیار پایینی دارد. سدیم بالا و پتاسیم پایین در رژیم غذایی منجر به افزایش فشار خون می شود و انجیر دقیقا برعکس است! بنابراین مصرف انجیر یکی از راه های پایین آوردن فشار خون است.

کاهش فشار خون باعث افزایش آرامش و بهبود عملکرد سیستم عصبی هم می شود.

2. با خوردن انجیر لاغر شوید!

فیبر موجود در انجیر به کاهش وزن کمک می کند و مصرف آن غالبا برای افراد چاق توصیه می شود. به ویژه، انجیر خشک منبع غنی از مواد مغذی و فیبر است که باعث می شود علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

البته ذکر این نکته لازم است که به دلیل کالری بالای انجیر، اگر بیش از حد مصرف شود، کالری کل مصرفی شما بالا رفته و می تواند منجر به افزایش وزن شود. چند عدد انجیر برای به دست آوردن میزان توصیه شده از مواد مغذی کافی است، بنابراین از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

3. انجیر، تقویت کننده استخوان ها

انجیر خشک سرشار از کلسیم است که یکی از مهم ترین مؤلفه ها در تقویت استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان است. این میوه خوشمزه همچنین منبعی غنی از فسفر است که در صورت بروز هرگونه آسیب و تخریب در استخوان ها، تشکیل استخوان ها و رشد مجدد آن ها را ترغیب می کند. مربای انجیر همچنین یک روش خوشمزه برای دریافت میزان زیادی از ماده معدنی کلسیم است.

بیشتر بدانید: علائم کمبود کلسیم در بدن چیست و چگونه رفع می شود؟

4. کاهش استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو در اثر حمله رادیکال های آزاد به بافت های بدن ایجاد می شود که مجموعه ای از بیماری ها شامل افزایش فشارخون، چاقی شکمی و افزایش کلسترول را به وجود می آورد. وجود ماده ای در انجیر به نام پلی فنول، به نام یک آنتی اکسیدان قوی، از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. به علاوه دمنوش برگ انجیر اثر مهارکننده روی تری گلیسیریدها دارد، که یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری های قلبی هستند.

5.انجیر، درمان خانگی یبوست

انجیر منبع خوبی از فیبر و چندین ماده مغذی دیگر است. به همین دلیل به راحتی یبوست و دردهای ناشی از آن را تسکین داده و حتی درمان می کند. نتایج یک مطالعه در سال 2011 نشان داده است مصرف انجیر اثر مثبتی روی یبوست گذاشته و می تواند به نام یکی از راه های درمان خانگی یبوست استفاده شود.

6. درمان بواسیر با مصرف انجیر

به طور کلی انجیر تازه و انجیر خشک خاصیت ضد اسپنام و ضد التهابی داشته و یک راه حل خانگی و آسان برای درمان و تسکین دردهای بواسیر، استفاده از انجیر خشک شده است. برای این کار باید چند دانه انجیر خشک را به مدت یک شب در آب خیس کرده و صبح قبل از صبحانه انجیرها را همراه با آبش میل بفرمایید. این ترکیب به نام یک ملین قوی عمل کرده و فشار روی مقعد را کاهش می دهد.

7. کاهش سطح کلسترول خون

انجیر حاوی ماده ای به نام پکتین است که یک فیبر محلول بوده و باعث تحریک حرکات سالم مواد غذایی در روده می شود. همچنین همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد، این میوه خوشمزه به دلیل فیبر زیادی که دارد، به نام ملین عمل می کنند. هنگامی که فیبر از طریق دستگاه گوارش حرکت می کند، توده های اضافی کلسترول را شستشو داده و آن ها را به سیستم خروجی منتقل می کند تا از بدن خارج شوند. در نتیجه مصرف انجیر، کلسترول خون را کاهش خواهد داد.

8. جلوگیری از دفع کلسیم بدن

افرادی که دارای رژیم غذایی با سدیم بالا هستند، مثلا مصرف بیش از میزان نمک، کلسیم بدن خود را از طریق ادرار از دست داده و دچار بیماری های استخوانی و خرابی دندان می شوند. به گفته مجله کلینیکی غدد درون ریز و متابولیسم، میزان بالای پتاسیم موجود در انجیر به جلوگیری از این شرایط و تنظیم میزان ضایعات در ادرار کمک می کند. این ویژگی سبب افزایش ماندگاری کلسیم در بدن شده و در عین حال اسیداوریک و دیگر سموم مضر بدن را دفع می کند.

9. انجیر، یک مسکن برای گلودرد

انجیر در نقش یک مسکن طبیعی برای گلودرد عمل می کند؛ زیرا دارای مقادیر قابل توجهی از یک نوع مخاط خاص است که خاصیت دارویی و ضد التهابی دارد.

همچنین طبیعت آرامش بخش این میوه و آب میوه طبیعی آن ، می تواند درد و استرس روی تارهای صوتی را هم کاهش دهد.

10. کنترل قند خون و بیماری دیابت

انجیر منبع غنی از ماده ای به نام اسید آبسیزیک است، که یک فیتوهورمون بوده و می تواند به افزایش تحمل گلوکز از طریق خون کمک کند. بر اساس یک مطالعه در سال 2018 که در مجله Diabetes منتشر شده است، عصاره اسیدهای آبسیزیک از انجیر، این پتانسیل را دارد که به نام یک راه حل مؤثر برای کاهش قند خون و تاثیر بیشتر انسولین مصرفی روی خون، از طریق بیماران دیابتی استفاده شود.

سخن آخر

به طور کلی انجیرها خاصیت تسکین دهندگی و ملین دارند و سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. به علاوه به دلیل طبع گرم و مرطوبی که این میوه لذیذ دارد، مصرف میزان کمی از آن، باعث افزایش انرژی و قوای جسمی می شود.

از انجیر برای انواع شیرینی جات و مرباها هم استفاده می شود. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از انجیر چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم!

شما همراهان عزیز می توانید در سایت وبلاگ تفریح و سرگرمی با طبع میوه های دیگر مانند طبع کیوی و خواص درمانی و مصلحات آن ها هم آشنا شوید. همچنین اگر تمایل دارید بیشتر با خواص این میوه آشنا شوید، مقاله مفید و جالب خواص انجیر سیاه را در وبلاگ تفریح و سرگرمی بخوانید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع انجیر ، خواص باورنکردنی و مصلحات آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع انجیر ، خواص باورنکردنی و مصلحات آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید