درباره یکی از شیرینی های ثابت سفره افطار ، زولبیا بامیه از مولوی تا مونیخ

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، در این ماه رعایت نکردن و عدم توجه به بعضی از نکات بهداشتی و تغذیه ای مشکلاتی را برای روزه داران ایجاد می نماید به همین علت برای کسب اطلاعات بیشتر از اصول بهداشتی و تغذیه ای در این ماه به سراغ کارشناسان امر رفته ایم و قصد داریم با جمع آوری این مطالب به شما یاری کنیم تا بدون ایجاد مشکل روزه بگیرید.

درباره یکی از شیرینی های ثابت سفره افطار ، زولبیا بامیه از مولوی تا مونیخ

وبلاگ تفریح و سرگرمی - رضا نیکنام : مصرف زولبیا و بامیه در وعده سحری به گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روز می انجامد از آنجا که در ماه رمضان قرار داریم و مصرف این نوع شیرینی در میان شهروندان افزایش می یابد بر آن شدیم تا درخصوص رعایت مسائل بهداشتی و تغذیه ای و موادغذایی مورد استفاده به وسیله شهروندان دراین ماه از کارشناس تغذیه اداره سلامت شهرداری منطقه16 برای آگاهی شما روزه داران اطلاعاتی کسب کنیم.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

فاطمه بابایی، قبل از هر بحثی ایتدا به رعایت نکات بهداشتی به وسیله مصرف نمایندگان و روزه داران اشاره نموده و می گوید:زولبیا و بامیه باید عطرو طعم مناسب و رنگ روشن داشته و سوختگی و تغییر رنگ قهوه ای در آن مشاهده نگردد و ذرات سوخته شده روی زولبیا و بامیه وجود نداشته باشد. شهروندان این گونه شیرینی ها را از مراکز تهیه و توزیع معتبر که شرایط بهداشتی را رعایت می نمایند، خریداری نموده و به هیچ وجه زولبیا و بامیه را از دستفروشان دوره گرد خریداری ننمایند.

وی ادامه داد:روزه داران باید از نگهداری طولانی مدت این شیرینی درمنزل خودداری و توصیه می کنم آن را در حجم کم خریداری و در اسرع وقت مصرف نمایندو آنها را در یخچال یا محل خشک و خنک نگهداری نمایند.

کارشناس تغذیه اضافه نمود:به روزه داران توصیه می گردد در وعده سحری از مصرف زولبیا و بامیه خودداری نمایند چرا که به علت شیرینی بالای آن، قند خون به سرعت افزایش یافته و گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روزایجاد می گردد.

بابایی اظهار کرد:بعلاوه افراد مبتلا به دیابت، چاقی و چربی خون بالا تا حد ممکن از مصرف این نوع شیرینی پرهیز نموده و در صورت تمایل به اندازه کم مصرف نمایند.

وی هم چنین با اشاره به وعده های غذایی در این ماه گفت:یکی از شایع ترین بیماری که در این ما بروز می نماید زخم معده است و آن هم به علت حذف سحری از وعده غذایی است گاهی اوقات روزه داران به علت خواب ماندن و یا تنبلی سحری را حذف می نمایند که این کار موجب ایجاد زخم معده می گردد بنابراین به روزه داران توصیه می گردد در این وعده غذایی سبزی تازه و یا بخارپز شده مصرف نمایند.

کارشناس تغذیه هم محلی در ادامه اضافه نمود:روزه داران در این ماه باید همه گروه های غذایی نان، غلات، شیر، لبنیات، حبوبات، گوشت، میوه، سبزیجات مصرف نمایند تا دچار مشکل نشوند. هم چنین خوردن سوپ و آش و حلیم در این ماه هنگام افطار و سحر در بدن تعادل ایجاد می نماید.

برطرف بو از دهان؛ چگونه و چطوری؟

در ماه رمضان بعضی از افراد از بوی بد دهان و دندان و خشکی لب رنج می برند اما شهروندان باید توجه داشته باشند که با رعایت بعضی از نکات بهداشتی در این ماه می توان از بروز این مسائل جلوگیری کرد. سید حسین حسینی از پزشکان منطقه18 با اشاره به این مطلب می گوید:مسواک زدن دقیق قبل از خواب و بعد از سحری برترین راه چاره برای برطرف بوی بد دهان در ماه رمضان است. وی در ادامه عنوان می نماید: بعضی از غذاها مانند پیاز و سیر در دهان بوی بد ایجاد می نمایند بنابراین بهتر است روزه داران در وعده سحری از خوردن آنها خودداری نمایند.

حسینی،با اشاره به خشکی دهان می گوید:خشکی و سوزش دهان در این ماه امری طبیعی است چرا که آبی خورده نمی گردد و این امر موجب ایجاد حالت خشکی و سوزش در بافت های دهان می گردد بنابراین برای کاهش این مسئله بهتر است در طول روز چند بار شست شوی دهان انجام گردد اما روزه داران مواظب باشند که آب داخل حلق شان نرود.

توصیه های شیرین برگرفته از کتاب بهداشت محیط کار

تهیه نمایندگان زولبیا، بامیه و گوش فیل نیزهنگام تهیه شیرینی ها باید این نکات بهداشتی را رعایت نمایند.

1- از مواد اولیه (روغن، شکر، آرد، تخم مرغ، ماست، آب، گلاب و زعفران) با کیفیت مناسب درتهیه شیرینی ها استفاده گردد.

2-مواد اولیه و محصول فراوریی را در محلی خشک، خنک، سرپوشیده و بهداشتی نگهداری نمایند.

3-در تهیه این محصول از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده نموده و در زمان سرخ کردن از حرارت با شعله بالا خودداری شده به گونه ای که از تغییرات رنگ قهوه ای و سوختن آن جلوگیری گردد.

4-با مشاهده تغییر رنگ روغن، از مصرف مجدد آن خودداری نمایند.

5-از قرار دادن طولانی مدت روغن در مجاورت هوای آزاد خودداری گردد.

6-روغن به جای مانده در ظروف مخصوص سرخ کردن زولبیا و بامیه را در انتهای طبخ دور بریزند و از مصرف مجدد آن در هرگونه محصول قنادی دیگر خودداری نمایند.

7-درصورت مشاهده ذرات سوخته شده از مواد به جای مانده زولبیا و بامیه ای که قبلاً سرخ شده در داخل روغن، سریعاً اقدام به خارج نمودن آنها نمایند.

8-ظروف طبخ زولبیا و بامیه روزانه بعد از استفاده کاملاً شسته، تمیز و گندزدایی شوند.

9-از قراردادن زولبیا و بامیه در پشت شیشه و مجاورت نور خورشید خودداری گردد.

10-برای جلوگیری از آلودگی محصول فراوری شده، ضروری است در محل عرضه روی آن با سلفون تمیزی پوشیده گردد.

11-از تخم مرغ شکسته و لمبه ای استفاده نگردد، توصیه می گردد از تخم مرغ بهداشتی نشان دار استفاده گردد.

12-واحدهای قنادی عرضه نماینده زولبیا بامیه برای بسته بندی باید از انبرک و یا دستکش یک بار مصرف استفاده نمایند.

14-از برگرداندن روغن مصرف شده به ظروف اصلی خودداری نمایند.

15-استعمال دخانیات در هنگام تهیه و فروش زولبیا بامیه ممنوع است و رعایت بهداشت فردی (پوشیدن روپوش سفید و تمیز، استفاده از کلاه و دستکش) الزامی است.

بخوانید و رعایت کنید

*هنگام افطار از مصرف آب سرد و نوشابه گازدار خنک خودداری کنید.

*از آشامیدن آب زیاد هنگام افطار اجتناب کنید زیرا موجب رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم غذا می گردد.

*از خوردن تنقلات زیاد در وعده های سحر و افطار پرهیز کنید.

*در طول روز از رفتن به حمام داغ و خون دادن و یا هر کاری که موجب ضعف بدن می گردد جلوگیری کنید.

*مصرف غذاهای سنتی مثل کله پاچه، سیرابی و...تشنگی زیادی ایجاد می نماید بنابراین توصیه می گردد این غذاها در وعده های غذایی ماه رمضان مصرف نگردد.

*مصرف لبنیات در این ماه ضروری است و خوردن ماست و شیر احساس تشنگی را کاهش می دهد.

* نان و پنیر و سبزی و گردو یکی از وعده های غذایی بسیار مناسب برای جبران انرژی از دست رفته هنگام افطار است.

*معده خالی هنگام افطار تحمل غذاهای سنگین را نداردبنابراین بهتر است از غذاهای کم حجم و زود هضم بهره ببرید.

منبع: همشهری آنلاین

به "درباره یکی از شیرینی های ثابت سفره افطار ، زولبیا بامیه از مولوی تا مونیخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره یکی از شیرینی های ثابت سفره افطار ، زولبیا بامیه از مولوی تا مونیخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید