8 ماده غذایی مفید که برای سلامت پوست و مو معجزه می نمایند

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، زمانی که در خصوص سلامت پوست و مو صحبت می کنیم احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می رسد مصرف موضعی محصولات مراقبتی خواهد بود در حالی که شرایط پوست و موها بازتابی از شرایط درونی بدنتان است و آنچه در بدنتان می گذرد، می تواند در سلامت این ارگان های بدن بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین برای این که پوست سالم تر، موهای شاداب تر و زیباتری داشته باشید باید رژیم غذایی تان را اصلاح کنید. در این مطلب هشت ماده غذایی مفید برای پوست و مو را به شما معرفی می کنیم و پس از آن به ماده های غذایی غیرمفیدی می پردازیم که برای سلامت این ارگان های مهم بدنتان باید از آن ها اجتناب کنید. با ما همراه باشید.

8 ماده غذایی مفید که برای سلامت پوست و مو معجزه می نمایند

1. ماهی چرب حاوی امگا سه

اسیدهای چرب امگا سه مواد مغذی هستند که شما به وسیله غذاها یا مکمل هایی که می خورید دریافت می کنید و بدن نمی تواند آن ها را بسازد. این ماده یکی از ساختارهای کلیدی در ساختمان دیواره سلولی تمام سلول های بدن محسوب می گردد. اسیدهای چرب علاوه بر این که می توانند به کاهش التهاب پوست یاری نمایند، منبعی غنی از پروتئین، آنتی اکسیدان قوی ویتامین E و بیوتین هستند و در نهایت فراوری کراتین را در بدن افزایش می دهند. این خصوصیات سبب می گردد که این ماده غذایی بتواند استحکام پوست و مو را افزایش دهد.

امگا سه در دانه کتان، دانه چیا، گردو و لوبیا قرمز یافت می گردد اما یکی از مهمترین منابع تامین امگا سه در بدن ماهی های چرب هستند. ماهی هایی مانند ماهی سالمون، شاه ماهی و ماهی خال مخالی (Mackerel). اگر نمی توانید در رژیم غذایی تان این ماهی های چرب را بگنجانید سعی کنید از مکمل امگا سه بهره ببرید؛ اما برای حفظ سلامت و بهره مندی از دیکر خواص ماهی های چرب بهتر است آن ها را به رژیم غذایی تان بهره ببرید.

2. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از بتا کاروتن است که بدن شما می تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند. فقط 100 گرم سیب زمینی شیرین کافیست تا ویتامین A روزانه شما را تامین کند. ویتامین A فرآیند فراوری کراتین را تقویت می نماید و برای سلامت پوست، مو و ناخن لازم است. علاوه بر این سیب زمینی شیرین حاوی ویتامین c و ویتامین E است که هر دو خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نمایند.

3. دانه های روغنی و آجیل های بو نداده

دانه های روغنی به ویژه تخم آفتابگردان منابع غذایی خوبی برای تامین بیوتین، پروتئین و ویتامین E هستند و می توانند سبب استحکام پوست، مو و ناخن ها شوند. آجیل هایی مانند بادام و گردو سرشار از آنتی اکسیدان ویتامین E هستند و این آنتی اکسیدان موثر با استرس اکسیداتیو و آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه نموده و از پوست محافظ می نمایند.

4. آواکادو؛ سرشار از ویتامین و کلاژن ساز

آواکادو یکی از مفیدترین مواد غذایی برا سلامت پوست و مو است؛ این ماده غذایی سرشار از چربی های سالم و مواد مغذی مانند ویتامین سی، ویتامین A و ویتامین E است. یک فنجان آواکادوی خرد شده یا پوره شده حاوی 23 میلی گرم ویتامین C، 16.1 میکروگرم ویتامین A و حدود 5 میلی گرم ویتامین E است. همان طور که در بخش های قبلی به آن اشاره شد ویتامین A نقش مهمی را در استحکام سلول ها ایفا می نماید و ویتامین C و ویتامین E نفش آنتی اکسیدانی دارند و با پیری و آسیب رادیکال های آزاد مبارزه می نمایند. ضمن این که ویتامین سی با التهاب های پوستی هم مبارزه می نماید.

5. تخم مرغ

سفیده تخم مرغ یکی از برترین منابع تامین پروتئین است و پروتئین نقش بسیار مهمی در ترمیم بافت ها و سفت شدن پوست ایفا می نماید. هر یک عدد تخم مرغ تقریبا 7 گرم پروتئین دارد. بعلاوه بهتر است بدانید که موهای ما از یک نوع پروتئین به نام کراتین ساخته شده و رژیم های غذایی سرشار از پروتئین می توانند برای کسانی که ریزش مو دارند بسیار مفید باشند. علاوه بر این سفیده تخم مرغ به علت این که منبعی از سلنیوم، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است می تواند در درمان بسیاری از مسائل پوستی مفید باشد.

البته خواص تخم مرغ برای پوست و مو و ناخن تنها به سفیده اش محدود نمی گردد؛ زرده تخم مرغ به علت وجود مس، روی، آهن و انواع ویتامین های B خواص بسیاری برای پوست و مو دارد و اسیدهای چرب موجود در آن هم باعث رطوبت رسانی عالی به پوست می گردد.

6. صدف اویستر

صدف های اویستر سرشار از روی هستند و مصرف روی برای رشد مو و بعلاوه ترمیم بافت پوست مورد احتیاج است. یک فنجان صدف حاوی 97.5 میلی گرم روی است. این صدف ها بعلاوه سرشار از پروتئین هستند؛ 14.2 گرم در هر فنجان. اگر نمی توانید صدف یا سایر مواد غذایی حاوی زینک را مصرف کنید ترجیحا سعی کنید مکمل زینک را به شکل روزانه مصرف کنید تا موهایی شاداب و پوستی سالم داشته باشید.

7. سبزیجات سبز رنگ؛ حاوی آنتی اکسیدان و کلاژن ساز

سبزیجات سبز رنگ خود را از کلروفیل می گیرند که به علت خواص آنتی اکسیدانی آن شناخته شده است. بعضی مطالعات نشان داده اند که مصرف کلروفیل پیش ساز ساخت کلاژن در بدن است. بنابراین این سبزیجات علاوه بر این که با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه می نمایند به علت ساخت کلاژن ضد پیری هم هستند و مصرف مداوم آن ها باعث افزایش استحکام بافت پوست و مو می گردد.

علاوه بر این ها، سبزیجات برگ سبز تیره مملو از ویتامین های E ،C ،K و بعضی از ویتامین های گروه B هستند. از سبزیجاتی که در این دسته قرار می گیرند می توان به کاهو، کرفس، کلم پیچ، اسفناج، کاسنی، برگ چغندر، آروگولا، بروکلی، کلارد و کال (نوعی کلم)، برگ شلغم، برگ خردل و انواع سبزی خوردن (جعفری، گشنیز و…) اشاره نمود.

مشاهده شده است که ارزش غذایی سبزیجات سبز تیره بالاتر از سبزیجاتی است که برگ روشن تری دارند. درصد ویتامین و مواد معدنی ضروری در سبزیجات سبز تیره به طور قابل ملاحظه ای بالا است.

8. انواع توت های قرمز ؛ سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی

خانواده توت های قرمز که شامل توت فرنگی، شاه توت، توت سیاه، بلوبری، تمشک و ذغال اخته می شوند حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام آنتوسیانین هستند که به آن ها رنگ قرمز می دهد. بعضی از محققین معتقدند که این میوه های خوشمزه و مجذوب کننده برترین منبع برای تامین آنتی اکسیدان مورد احتیاج بدن به شمار می روند.

ضمن این که ویتامین سی موجود در این توت های آبدار حتی از مرکبات هم بیشتر است. اگر می خواهید رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی داشته باشید که سلامت پوست و موهایتان را تضمین کند حتما این مواد غذایی بسیار مفید را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

3 ماده غذایی مضر برای سلامت پوست و مو که باید مصرف آن ها را کاهش دهید

حذف کامل مواد غذایی از رژیم غذایی معمولا ضروری نیست مگر این که آلرژی و یا بیماری خاصی داشته باشید. با این وجود برای حفظ سلامت پوست و مو بعضی از مواد غذایی هستند که باید مصرف آن ها را به حداقل برسانید. در این بخش از مطلب این مواد غذایی برا با هم مرور می کنیم.

الکل

الکل بدن را دی هیدراته می نماید و سبب می گردد در فرآیند های مراقبتی بدن که شامل حفظ سلامت پوست و موها می گردد اختلال ایجاد گردد. در مطالعه ای که در سال 2018 بر روی سه هزار زن صورت گرفت تعیین شد مصرف زیاد الکل (هشت بار در هفته) علائم پیری صورت را بر روی زنانی که تحت مطالعه قرار گرفته بودند تشدید نموده است. این علائم شامل موارد ذیل بودند:

  • پف زیر چشم
  • کاهش حجم بخش میانی صورت
  • نازک شدن پوست و افزایش دید رگ های خونی
  • افزایش خطوط در بخش های بالایی صورت

مواد غذایی فرآوری شده

پرهیز از غذاهای فرآوری شده مسائل پوستی را کاهش می دهد. این نوع مواد غذایی می توانند در بدن ایجاد التهاب نموده و سلامت پوست و مو را به خطر بی اندازند. این مواد غذایی شامل موارد ذیل هستند:

  • میان وعده های بسته بندی شده شیرین، چرب یا شور
  • آب نبات، کلوچه و کیک های کارخانه ای
  • نان بسته بندی شده فراوری انبوه
  • سوپ ها و نودل های فوری
  • گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس

بعلاوه یک مطالعه در سال 2020 تعیین نموده است که رژیم غذایی پرچرب و مصرف غذاهای سرخ کردنی روند پیری پوست را تسریع می نماید.

نوشیدنی های شیرین شده با قند مصنوعی

مطالعات اجرا شده نشان داده اند رژیم های غذایی حاوی قند می تواند پیری پوست را افزایش دهد و بعلاوه موجب افزایش ریزش مو در سنین میان سالی گردد. این نوشیدنی ها شامل انواع نوشابه، آبمیوه های صنعتی، آیس تی و قهوه های فوری دارای شکر می گردد.

و در سرانجام

در این مطلب 8 ماده غذایی مفید برای پوست و مو را برایتان معرفی کردیم. به خاطر داشته باشید که نوشیدن آب کافی هم یکی از اصول مهم برای داشتن پوستی سالم و موهایی شاداب است ؛ علاوه بر مواد غذایی که در این مطلب به آن ها اشاره نمودیم نوشیدن آب، مصرف اسموتی ها و آبمیوه های طبیعی و بعلاوه مصرف میوه های آبداری مانند هندوانه، ملون، هلو و… هم می تواند با تامین رطوبت مورد احتیاج برای بدن سلامت پوست و موهایتان را تضمین کند. به خاطر داشته باشید که تغذیه درست در کنار مراقبت های موضعی باعث می گردد پوست و موهایی سالم تر و زیباتر داشته باشید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ تفریح و سرگرمی مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 ماده غذایی مفید که برای سلامت پوست و مو معجزه می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ماده غذایی مفید که برای سلامت پوست و مو معجزه می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید