علت پدیده ماه گذرا چه می تواند باشد؟

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، از دهه 1950، دانشمندان متوجه پدیده ای به نام ماه گذرا (transient lunar) شده اند که طی این پدیده، می توان حضور بعضی نورهای چشمک زن را بر روی سطح ماه مشاهده کرد.

علت پدیده ماه گذرا چه می تواند باشد؟

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی و به نقل از تک تایمز، این پدیده چند بار در هفته رخ می دهد و گاهاً چند ساعت طول می کشد. تاکنون نظریه های متعددی درباره علت رخداد این پدیده اسرارآمیز ارائه شده است که بعضی از آنها بر این باورند، برخورد یک شهاب سنگ می تواند علت این پدیده باشد.

با این حال، اکنون یک تیم از محققان دانشگاه یولیوس ماکسیمیلیانست وورتسبورگ (Julius-Maximilians-Universität Würzburg) آلمان معتقدند که علت رخداد پدیده ماه گذرا چیزی دیگری است.

هاکان کایال (Hakan Kayal)، استاد فناوری فضایی گفت: فعالیت های لرزه ای نیز در ماه مشاهده شده است و هنگامی که سطح ماه حرکت می نماید، گازهایی که منعکس نماینده نور خورشید هستند، می توانند از داخل ماه فرار نمایند و این موضوع می تواند علت این پدیده درخشان باشد.

برای آنالیز، محققان یک تلسکوپ قمری ساخته و آن را در یک منطقه روستایی در اسپانیا در حدود 100 کیلومتری شمال شهر سویل قرار دادند و سپس به وسیله یک رصدخانه خصوصی از راه دور آن را کنترل کردند.

این تلسکوپ شامل دو دوربین بود که هر شب ماه را تماشا می کردند. این تلسکوپ زمانیکه هر دو دوربین به طور همزمان فلاش های کوتاه نور را شناسایی کردند از این پدیده تصاویر و ویدیوهایی را ثبت نموده و به پژوهشگران ارسال کردند. پژوهشگران گفتند گرچه می بایست آنالیز های بیشتری برای پی بردن دقیق به این موضوع انجام گردد اما ما بر این باوریم که فعالیت های لرزه ای در ماه می تواند سبب حرکت سطح ماه شوند که اگر این اتفاق رخ دهد، گازهایی که منعکس نماینده نور خورشید هستند، می توانند از داخل ماه فرار نمایند و این موضوع می تواند علت این پدیده درخشان باشد.

پژوهشگران اظهار کردند در مطالعات آینده قصد دارند از فناوری هوش مصنوعی برای آنالیز دقیق این موضوع استفاده نمایند و سپس داده های آن را با داده های به دست آمده از آژانس فضایی اروپا مقایسه نمایند زیرا آژانس فضایی اروپا سال ها است که در حال نظارت و آنالیز بر روی این پدیده است.

در سال 2015، آژانس فضایی اروپا پروژه NELIOTA را برای آنالیز اینکه آیا این پدیده بر اثر اصابت جسم خاصی به وجود آمده یا خیر، شروع کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "علت پدیده ماه گذرا چه می تواند باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت پدیده ماه گذرا چه می تواند باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید