معرفی لاواند و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، لاواندها گونه های مختلفی دارند که چند گونه از آنها نسبت به دیگر گونه ها مرغوبتر بوده و در طب سنتی هم کاربرد دارند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه لاواندِ معروف که به آن لاواند

معرفی لاواند و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

لاواندها گونه های مختلفی دارند که چند گونه از آنها نسبت به دیگر گونه ها مرغوبتر بوده و در طب سنتی هم کاربرد دارند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه لاواندِ معروف که به آن لاواند حقیقی می گویند اشاره شده است.

نام علمی:

Lavandula vera DC.، نام فرانسه Lavande vraie و نام انگلیسی آن Lavender می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، لاواند حقیقی، لونده اصلیه و خزامی نامیده شده است.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است با ساقه هایی متعدد به ارتفاع حدود 30 تا 50 سانتی متر و ساقه ها در قاعده، حالت چوبی پیدا می نمایند. برگ های آن سبز، متقابل، باریک، دراز و نوک تیز می باشند. در انتهای شاخه ها، گل دهنده و گل های آن آبی رنگ، معطر و مطبوع و چنانچه کمی له شوند بوی آنها قویتر شده و طعمی تلخ پیدا می نمایند.

بیشتر بخوانید: اسطوخودوس، گیاهی آرامبخش

طبیعت گل:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

لاواند در نواحی جنوبی آلپ به صورت خودرو می روید و در اغلب کشورها و ایران هم به صورت پرورشی کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در اسانس لاواند:

اسانس لاواند از سرشاخه های گلدار و یا از گل های گیاه به دست می آید که قسمت اعظم آن را استات لینالیل تشکیل می دهد و به علاوه دارای اترهای بوتیریک، پروپیونیک و والرینیک، لینالول آزاد، ژرانیول، اترهای لینالیل و ژرانیل، پینن، سینئول و بورنئول می باشد.

بخش مورد استفاده:

گل. ضمناً اسانس به دست آمده از گل های گیاه هم در صنایع مختلف از جمله صنعت عطرسازی کاربرد دارد.

نحوه مصرف:

معمولاً گل ها را به صورت دم نموده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

آرام بخش و مفید برای طپش قلب و ناراحتی های های عصبی، مسکن سردردهای یکطرفه و ضد سرگیجه، نیرودهنده و بازنماینده انسدادها، تقویت نماینده معده و صفرابر، ادرارآور و ضد کرم، خارج نماینده گاز معده و روده و بادشکن، تسکین دهنده سردردهای مقاوم و مقوی کبد و طحال، اشتهاآور و رفع نماینده گرفتگی ها، رفع نماینده اختلالات کبدی و دفع نماینده ترشحات مهبلی، رفع نماینده حالت تهوع و ضد صرع، رفع نماینده ضعف عمومی و ضد سیاه سرفه می باشد. ضمناً برای لرزش، آب آوردن بدن، ضعف اعصاب، آسم و گریپ هم مفید است. در استعمال خارجی جوشانده لاواند، کاهنده درد و ناراحتی های روماتیسمی، نقرس، کوفتگی ها، خون مردگی ها و دررفتگی های اعضای بدن و ضدعفونی نماینده زخم ها می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی لاواند و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی لاواند و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید