معرفی سنبل ختایی یا آنژلیک و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، گیاهی است علفی و دو ساله به ارتفاع حدود 80 سانتی متر گاهی موارد بیشتر با ساقه ای شیاردار و استوانه ای به رنگ سبز مایل به قرمز و برگ های آن بزرگ، چند قسمتی، دارای بریدگی های فراوان، دندانه دار و نوک تیز می باشند. گل های

معرفی سنبل ختایی یا آنژلیک و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Angelica archangelica L.، نام فرانسه Angelique و نام انگلیسی آن Angelica می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، سنبل ختایی، حشیشة الملائک و گل فرشته نامیده شده است. ریشه به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده در استعمال داخلی و خارجی و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

تیره گیاه:

جعفری Umbelliferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و دو ساله به ارتفاع حدود 80 سانتی متر گاهی موارد بیشتر با ساقه ای شیاردار و استوانه ای به رنگ سبز مایل به قرمز و برگ های آن بزرگ، چند قسمتی، دارای بریدگی های فراوان، دندانه دار و نوک تیز می باشند. گل های آن به صورت چتری و سفید رنگ ریشه گیاه قوی، ضخیم، دوکی شکل، منشعب و به رنگ زرد روشن یا قهوه ای است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها بخصوص در نواحی کوهستانی کشورهای اروپایی و آسیایی انتشار دارد. در حال حاضر کشورهای عرضه کننده مطرح در دنیا روسیه، چک اسلواکی، سوئیس، ایتالیا، بلژیک و فرانسه می باشند. تا بحال گیاه فوق در ایران یافت و رویت نشده است.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در سنبل ختایی:

اسانس روغنی فرّار، چند فوروکومارین، اومبلی پرنین، چند قنل و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه.

نحوه مصرف:

ریشه به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده در استعمال داخلی و خارجی و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

پاک کننده کلیه و جلوگیری کننده از انسداد کبد، محرک و نرم کننده سینه، مقوی و مفید برای روماتیسم، تصفیه کننده خون و بازکننده قاعدگی، ضد تشنج و نیرو دهنده، بادشکن و مقوی معده، خلط آور و هضم کننده غذا، التیام بخش زخم های داخلی و آرام کننده سیستم اعصاب، خون ساز و ضد تب، ضد میگرن و مسکن سرفه های مقاوم، ضد آسم و تسکین دهنده دردهای عمومی بدن می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی سنبل ختایی یا آنژلیک و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی سنبل ختایی یا آنژلیک و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید