چین یا آمریکا، فاتح ماه کدام کشور خواهد بود؟

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، ایرنا نوشت: رییس سازمان فضایی آمریکا ناسا ادعا کرد از فرود زودتر چین بر کره ماه نگرانی ندارد و آمریکا اولین کشوری خواهد بود که فضانورد به ماه می فرستد.

چین یا آمریکا، فاتح ماه کدام کشور خواهد بود؟

بیل نلسون مدیر سازمان فضایی ناسا ابراز اطمینان کرد که آمریکا چین را در رقابت برای فرستادن فضانورد به کره ماه شکست خواهد داد.

هر دو کشور برنامه بلندپروازانه ای برای فرود بر سطح ماه تا پیش از سرانجام این دهه دارند که این مساله بحث هایی درباره احیای رقابت فضایی ایجاد نموده است. نلسون در یک مصاحبه در سال 2023 به وجود این رقابت اذعان کرد و درباره ادعاهای قلمرویی بالقوه چین در کره ماه تحت لوای تحقیقات علمی هشدار داد.

  • درازترین دم گربه دنیا که پیش از این دیده نشده بود/ عکس

با این حال، اظهارات اخیر نلسون در جریان یک تله کنفرانس رسانه ای در روز نهم ژانویه حاکی از آن است که او دیگر چین را یک تهدید در این رقابت نمی بیند.

وی گفت: من از این مساله نگرانی ندارم که چین قبل از ما (بر کره ماه) فرود خواهد آمد. مدیر ناسا تاکید نمود که به اعتقاد او آمریکا اولین کشوری خواهد بود که سپتامبر سال 2026 فضانوردانی را روی سطح ماه فرود خواهد آورد.

این سازمان فضایی در ابتدا برنامه ریزی نموده بود که در امسال میلادی یک ماموریت فضایی برای مدارگرد ماه با چهار فضانورد اجرا کند، اما به دلیل نگرانی های مربوط به ایمنی و مسائل فنی، این ماموریت به تعویق افتاد و قرار است سپتامبر 2025 اجرا گردد. اولین فرود فضانورد روی کره ماه بعد از بیش از نیم قرن در ابتدا برای سال 2025 برنامه ریزی شده بود، اما به سپتامبر 2026 موکول شده است.

مدیر ناسا اهمیت ایمنی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایمنی اولویت اصلی ما است.

وی توضیح داد به تاخیر افتادن این ماموریت ها با این هدف صورت گرفته که تیم های آرتمیس زمان بیشتری برای از میان برداشتن چالش ها داشته باشند.

از سوی دیگر سازمان فضایی چین در تدارک اجرای ماموریت چانگ6 برای جمع آوری و بازگرداندن نمونه هایی از طرف دوردست ماه است که این اولین مورد این اقدام در کاوش های قمری است. با وجود ماهیت رقابت آمیز این ماموریت های قمری، ناسا به تازگی به محققان آمریکایی اجازه داده است تا به نمونه های قمری بازگردانده شده به وسیله ماموریت چانگ 5 کشور چین دسترسی پیدا نمایند که این نشان دهنده سطحی از همکاری بین دو کشور در کاوش های فضایی است.

  • چرا توپ های تنیس پرزدار و پشمالو هستند؟

5858

منبع: خبرآنلاین

به "چین یا آمریکا، فاتح ماه کدام کشور خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین یا آمریکا، فاتح ماه کدام کشور خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید