حبیب الله قلیشلی به تمام معنی خودِشعر بود

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در گرگان، آیین رونمایی از کتاب لحظه های بی زمان دفتراشعار و یادنامه شاعر فقیدحبیب الله قلیشلی درشامگاه چهارشنبه با حضورجمعی از مسئولان و اهالی شعر و ادب و خانواده آن شاعر فقید در تالارفخرالدین اسعد گرگانی برگزار گردید.

حبیب الله قلیشلی به تمام معنی خودِشعر بود

تکریم خادمان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ اولویت ما است

در ابتدای مراسم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: هرچه توجه به بزرگان و پیشکسوتان و برپایی چنین رویدادهایی بیشتر گردد، بدون شک قدمی برای فرهنگ، افق ها و آینده به خصوص برای جوانان است و برخود وظیفه می دانیم در هر حد توان برای آشنایی بیشتر با کسانی که به حوزه فرهنگ خدمت کرده اند از هیچ کوششی فروگذار نباشیم.

محمدرعیت سپس ضمن قدردانی از بانیان شکل گیری و انتشار کتاب، اضافه نمود: توجه و تکریم خادمان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنرو ادای احترام به چهره های تاثیرگذار در این حوزه را از اولویت های دوران خدمت خود می دانم و در هر مجالی برای انجام این امر پیش قدم هستم.

حبیب الله قلیشلی همواره معلم بود

سپس، شاپور اسلامی، از اساتید و چهره های شاخص هنرخوشنویسی گلستان نیز ضمن ادای احترام به روح شاعرفقید، گفت: حبیب الله قلیشلی ذاتا شاعر و سرشار از شور و شعور بود. او مهربان و صمیمی، عاشق خانواده و دوستانش بود. حبیب قلیشلی همواره معلم، اهل درس و قلم و کتاب بود و ما بسیار از او آموختیم.

وی با اشاره به خاطراتی از آن شاعرفقید در جلسات انجمن شعر و ادب گرگان،اضافه نمود: اشعار او ماندگار است و چاپ این کتاب قدمی برای ماندگار شدن آثارش است و از بانیان این اثر قدردانی می کنم.

در کهن دیار گرگان متاسفانه با شاعران بدون کتاب زیادی روبه رو هستیم

در ادامه علی بایزیدی، نویسنده، شاعر، پژوهشگر و مدیرفصلنامه استارباد که کتاب لحظه های بی زمان به اهتمام وی راهی بازار نشر شد،گفت: در شماره 13 فصلنامه استارباد ویژه فصل بهار سال 1398، مصادف با سومین سال درگذشت زنده یاد حبیب الله قلیشلی، ویژه نامه ای را به نام و یاد وی منتشر نمودیم.

وی اضافه نمود: برای کامل تر و غنی تر شدن این مجموعه، به سراغ جمعی از دوستان شاعر زنده یاد قلیشلی و اهالی شعر و ادب رفتم و هرکدام از آن ها چند سطری را درباره شاعر فقید و دنیا شعری اش قلمی نمودند که در ویرایش پیش روی به چشم می خورد که در واقع برگرفته از همان مطالب منتشره در ویژه نامه زنده یاد قلیشلی در فصلنامه استارباد بود.

علی بایزیدی سپس به دیرینگی شعر و شاعری در کهن دیار گرگان و استرآباد اشاره نمود و گفت: باوجود قدمت سرایش شعر از دیرباز تا به امروز، متاسفانه با شاعران بدون کتاب زیادی روبه رو هستیم که زنده یادقلیشلی از جمله همین افراد بود که در زمان حیاتش کتاب شعری از وی منتشر نشد.

وی اضافه نمود: آنچه در وهله نخست سبب شکل گیری و رقم خوردن این مجموعه شد، همت و عزم دختر (یلدا قلیشلی) و همسر (طاووس پیشگر) آن مرحوم بود که به دلایل مختلفی ازجمله مشغله های کاری و گرفتاری های روزمره، چند سالی در مُحاق درنگ و تعلل فرورفت تا آنکه به سبب حُسن ظن خانواده گرامی آن بزرگ مرد فقید به بنده، مسئولیت خطیر به سرانجام رساندن کار سپرده شد.

بایزیدی ادامه داد: جا دارد به نوبه خودم از همکمک دوست، هنرمند و شاعر، حسین ضمیری در زمینه سازی حمایت از چاپ مجدد و همکاری دیگر دوست شاعر و هنرمند، وندا پرتوی در صفحه آرایی مجدد و ویرایش متون اشعار قدردانی کنم.

وی اضافه نمود: یکی از خدمت های بزرگ و به یادماندنی حبیب الله قلیش لی، تاسیس انجمن شعر و ادب گرگان در سال 1364 است که حاصل این پایه گذاری و تشکیل انجمن، معرفی و پرورش شاعران بسکمک است.

ویراستاری کتاب زنده یاد قلیشلی تجربه ای ماندگار و خاطره انگیز بود

در ادامه مراسم، وندا پرتوی، شاعر و ویراستار و صفحه آرای کتاب،گفت: علی رغم اینکه من تنها در اواخر عمر و در زمان کسالت زنده یاد وی را از نزدیک دیدار کرده بودم، اما باب آشنایی من با دختر مرحوم قلیشلی، مجالی را پدیدآورد که در اولین تجربه ویراستاری ام، بتوانم با کمک صاحب نظران و خانواده زنده یادقلیشلی اثر را برای چاپ دوم آماده نمایم که تجربه ای ماندگار و خاطره انگیز بود.

وی ادامه داد: نسخه اول کتاب کیفیت چاپ و ظاهر مناسبی نداشت و من خودم به خانواده مرحوم پیشنهاد دادم و آن ها این مسئولیت را به من سپردند. در ادامه با همکاری یلدا قلیشلی(دختر شاعر فقید) دست به انتخاب اشعار و تقسیم بندی شعرها بر مبنای قالب نمودیم که پس از کوشش های بسیار، اثر حاصل شکل گرفت.

حبیب به تمام معنی خودشعر بود

سپس، طاووس پیشگر، همسر شاعر فقید، ضمن قدردانی از تمامی افرادی که در چاپ مجموعه اشعار همسر فقیدش نقش آفرینی داشتند، گفت: حبیب فقط شاعر نبود، حبیب به تمام معنی خودشعر بود.

پیشگر با ذکر خاطراتی از همسرفقیدش و اینکه هرلحظه و هرکلامش وی در طول روز، آمیخته با شعر بود، اضافه نمود: از دخترم یلدا سپاسگزارم که گوشه و کنار خانه را ذره ذره گشت و اشعار پدرش را جمع و جور کرد.

حبیب الله قلیشلی در زندگی اش هیچگاه درجا نزد

در ادامه پرویزرضایی، دانش آموخته فلسفه، آموزگار،نقاش و مترجم آثاری چون رامبراند، هوکوسای، وان گوگ، منظره امپرسیونیسم، دنیای وانگوگ، فرهنگ مصور نقاشی، نیز در ادامه ضمن ادای احترام به حبیب الله قلیشلی،گفت: زندگی من و خانواده ام به حبیب و خانواده اش آمیخته است.

وی اضافه نمود: حبیب الله قلیشلی و ضیاء سیدحسینی، 2 شاگردِ شاعر فقید من بودند و هردو با وجود گذر زمان همچنان زنده نام هستند.

رضایی ادامه داد: حبیب الله قلیشلی در زندگی اش هیچگاه درجا نزد و با وجود مسئولیت های اداری، هیچگاه از شعر و سرودن دور نشدو جا دارد از کوشش و جدیت یلدا دخترش برای گردآوری و انتشار آثار حبیب قدردانی کنم.

حبیب الله، معلم، دوست و برادری برای تمام اعضای خانواده

در بخش سرانجامی مراسم، جوادپیشگر، دانش آموخته تئاتر و کارگردان نمایش های متعدد رادیویی و صحنه ای، گفت: حبیب الله قلیشلی در کنار همسر خواهر بودن، هم دوست و معلم و برادر بزرگ تری برای من و تمام اعضا خانواده بود.

وی اضافه نمود: او مشوق تحصیل و زندگی و یافتن خودم بود. آدم های بزرگ قادرند مسیرهای بزرگ را برای دیگران ترسیم نمایند و حبیب یکی از همین آدم های بزرگ بود.

در خاتمه، با حضور مسئولان و اهالی شعر و ادب و خانواده زنده نام قلیشلی، از ویرایش دوم کتاب رونمایی به عمل آمد. بعلاوه در این مراسم لوح فشرده 15 قطعه شعر از آن شاعر فقید که با صدای دخترش یلدا قلیشلی و به همت موسسه آوای هنر هیرکان فراوری شده است، معرفی گردید.

به گزارش ایبنا؛ زنده یاد حبیب الله قلیشلی متولد اول فروردین ماه 1322 در روستای معصوم آباد از توابع شمالی شهرستان گرگان است. وی دانش آموخته فلسفه و حکمت اسلامی، شاعر، نویسنده، آموزگار، مدیر و فعال فرهنگی و سیاسی و اجتماعی بود. وی در 15 خرداد ماه 1395 پس از تحمل بیش از یک سال رنج بیماری سرطان مغز استخوان، در گرگان درگذشت و با حضور پرشمار مردم رهسپار خانه ابدی شد.

ویرایش دوم کتاب لحظه های بی زمان، به همت انتشارات پیک ریحان و در 360 صفحه قطع رقعی و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "حبیب الله قلیشلی به تمام معنی خودِشعر بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حبیب الله قلیشلی به تمام معنی خودِشعر بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید