دو سناریوی محتمل برای بازار سهام

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، خبرنگاران: شاخص بورس در دو روز پایانی آخر هفته میتواند هم جهت و یا خلاف جهت روزهای ابتدایی هفته حرکت کند. اما تحلیل حرفه ای ها از جهت حرکتی بازار چیست.

دو سناریوی محتمل برای بازار سهام

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، در جدال میان عرضه و تقاضا در روز میانی هفته دو سناریو مطرح است؛ با خروج برخی از پول ها از بازار و فعال شدن سمت عرضه در کوچکترهای بورس، برخی تاکید دارند توان سمت عرضه همچنان بالاست و اجازه خودنمایی به تقاضا نمیدهد. برخی دیگر با اشاره به رشد آهسته و آرام سمت تقاضا، معتقدند بازار از شرایط 11 ماهه قبلی خود فاصله گرفته و میتوان در میان مدت شاهد روانتر شدن راستا صعودی شاخص باشیم.

در جدال روز دوشنبه شاخص سازان کمک کردند موتور شاخص با همان توان روز قبل عدد شاخص را رشد دهد اما کوچکترهای بورس از راستا رشدی بازماندند و عرضه ها دوباره نبض بازی را در اختیار گرفتند. به نظر میرسد بازار از روز سه شنبه و چهارشنبه دوباره شاهد جدال مستقیم عرضه و تقاضا باشد و بستگی به رفتار بورس بازان و اخبار منتشره از وین و کابینه ابراهیم رییسی همسو با نوسانات قیمت دلار، تمایل شاخص به سمت عرضه و تقاضا متفاوت خواهد بود.

البته همچنان تردید در میان فعالان بورسی و معامله گران موج میزند و نمیتوان به طور اطمینان از بهبود شرایط کنونی سخن به میان آورد اما هر چه هست بازار نسبت به 11 ماهه گذشته متفاوت شده است و از قفل شدگی بازار در صف های فروش خبری نیست. با تخلیه فشارهای فروش و خروج پول های هیجانی، حالا شاید بازار منطقی تر رفتار میکند اما همچنان سایه سنگین تردید و ترس بر رفتار معامله گران و نبود استراتژی بنیادی حاکم است. تازه ترین نظرسنجی وبلاگ تفریح و سرگرمی هم نشان میدهد راستا شاخص متعادل خواهد بود، هر چند که برخی از پاسخگویان هم معتقدند سناریوی نزولی بودن شاخص محتمل است.

ادامه تزریق نفدینگی به بورس

  • امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

آمارهای پایانی معاملات روزانه، نکات امیدوارکننده ای دارد. ارزش معاملات خرد افزایش یافته است، ارزش صفوف فروش کاهش یافته است، برآیند خرید و فروش حقیقی ها نشان می دهد برای پنجمین روز متوالی، تزریق نقدینگی به بورس اجرا شده و در نهایت شاخص کل توانسته است سبزپوشی خود را حفظ کند.

با این حال با ورود شاخص کل به کانال 1.2 میلیون واحد از شدت رشد روزانه آن کاسته شده و به جای این که در هر روز بین 15 تا 20 هزار واحد رشد کند، به صعود سه تا پنج هزار واحدی بسنده کرده است. این مسئله به خاطر رسیدن قیمت برخی از نمادهای لیدر بازار به محدوده مقاومتی است.

در این محدوده ها حجم عرضه ها افزایش قابل توجهی داشته است همانطور که در روز دوشنبه بیش از 650 میلیارد تومان از سهام شستا دادوستد شد. همچنان در این شرایط شاهد خروج برخی از سهامداران از بورس هستیم ولی بر خلاف اغلب روزها در یازده ماه اخیر، این روزها تقاضا هم در بازار رشد آهسته و پیوسته ای داشته است.

منبع: اقتصادنیوز

به "دو سناریوی محتمل برای بازار سهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو سناریوی محتمل برای بازار سهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید