ساخت ساینا از روی سوزوکی!، عکس

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، در این مطلب، نگاهی به طراحی خودروهای مختلف ایرانی خواهیم داشت که از روی ماشین های مشهور جهان کپی شده و یا الهام گرفته اند.

ساخت ساینا از روی سوزوکی!، عکس

به گزارش خبرگزاری وبلاگ تفریح و سرگرمی و براساس گزارش پدال، وقتی صحبت از کپی برداری در طراحی خودرو می شود، همهٔ ما به یاد خودروهای چینی می افتیم زیرا خودروسازان این کشور سال ها اقدام به کپی برداری از روی طراحی خودروهای مشهور جهان می کردند و برخی از آن ها حتی هنوز هم این کار را کنار نگذاشته اند. بااین حال، اگر به بسیاری از خودروهای ایرانی نگاه کنیم، کپی برداری طراحی را در اینجا هم می توانیم ببینیم با این تفاوت که کپی برداری چینی ها باعث پیشرفت و رسیدن به زبان طراحی منحصربه فرد در بسیاری از خودروسازان این کشور شد درحالی که در ایران از این خبرها نیست و حتی در طراحی جدیدترین خودروهای داخلی هم کپی کاری را می بینیم. ازاین رو، در ادامه قصد داریم با فاحش ترین کپی های ایرانی آشنا شویم.

سمند و ساب 5-9

پروژهٔ توسعهٔ اولین خودروی ملی ایران در دههٔ 70 از طریق ایران خودرو آغاز شد و با توجه به پیچیدگی و هزینهٔ بالای فرایند توسعهٔ پلت فرم، این شرکت برای ساخت خودروی ملی تصمیم به استفاده از پلت فرم پژو 405 گرفت. هم زمان با انجام این پروژه در ایران، شرکتی بریتانیایی بنام فرست اتوموتیو انگلستان اقدام به طراحی پروتوتایپ خودرویی روی پلت فرم پژو 405 برای تولید در یک شرکت تایوانی کرده بود اما با توجه به ورشکستگی شرکت تایوانی، ایران این طرح را از فرست اتوموتیو خرید و با تغییراتی که از طریق مرکز تحقیقات ایران خودرو روی آن صورت گرفت، نهایتاً منجر به ساخت سمند شد. هرچند از طرح اولیهٔ سمند که از طریق فرست اتوموتیو طراحی شده بود تصویری در دست نیست اما چراغ ها و سپر عقب سمند شباهت بسیار زیادی به نسل اول ساب 5-9 دارد که بین سال های 1997 تا 2010 تولید می شد.

پراید 132 و سوبارو ایمپرزا

سایپا که مونتاژ کیا پراید را در سال 1376 در ایران آغاز کرد، سال ها بدون تغییر خاصی به تولید آن ادامه داد اما حدود یک دهه بعد، این خودرو کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته بود و پس از فیس لیفت ناموفقی که با نام 141 معرفی گشت، در سال 1386 سایپا دوباره این خودرو را به اتاق جراحی برد و دومین فیس لیفت پراید را با نام 132 به بازار فرستاد. در این فیس لیفت، جلو و عقب پراید کاملاً از نو طراحی شد. هرچند در طراحی جلوی 132 کپی برداری فاحشی به چشم نمی خورد اما به نظر می رسد طراحی چراغ ها و در صندوق با نگاه به نسل دوم سوبارو ایمپرزا شکل گرفته باشد. انتقال جا پلاک به روی سپر و فرم کلی چراغ های عقب تا حد زیادی ایمپرزا را به یاد می آورد.

تیبا 2 و سئات ایبیزا

تیبا به عنوان اولین خودروی ملی سایپا در آذر 1389 رونمایی شد. طراحی این خودرو از طریق شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین اجرا شده بود و به همین دلیل ظاهر آن خصوصاً در نمای جلو شباهت هایی به خودروهای لانچیا داشت. بااین حال، چون فاصلهٔ بین آغاز پروژه تا رونمایی خودرو بسیار زیاد شد، طراحی تیبا در همان زمان معرفی هم رنگ و بوی کهنگی گرفته بود. بااین حال، سایپا این ماشین را با همین طراحی روی خط تولید برد و در سال 1391 نسخهٔ هاچ بک آن را با نام تیبا 2 معرفی کرد. درحالی که نمای جلوی تیبا 2 با نسخهٔ سدان یکسان بود، سایپا قسمت عقب آن را با الهام از نسل چهارم سئات ایبیزا طراحی کرد. در این قسمت فرم چراغ ها شباهت زیادی به هاچ بک اسپانیایی دارد.

دنا و مرسدس بنز C کلاس

درحالی که حدود یک دهه از عرضهٔ سمند به بازار می گذشت و سورن به عنوان فیس لیفتی جزئی از این خودرو نتوانست آن طور که باید از سمند متمایز شود، ایران خودرو در سال 1388 پروژهٔ طراحی محصول جدیدی بر اساس سمند را برای پوشش بازه های قیمت بالاتر آغاز کرد. نتیجهٔ این پروژه در سال 1390 با نام دنا رونمایی شد. برخلاف سورن، در دنا ایران خودرو نمای جلو و عقب سمند را به طور کامل دگرگون کرد تا هویتی مستقل و لوکس تر به آن ببخشد. در طراحی دنا اما الهاماتی از خودروهای مختلف گرفته شده است. درحالی که در قسمت جلو فرم جلوپنجره تا حدودی میتسوبیشی لنسر را به یاد می آورد، طراحی چراغ های عقب و در صندوق با الگوبرداری کاملی از روی مرسدس بنز C کلاس نسل W204 اجرا شده است.

ساینا و سوزوکی کیزاشی

همان طور که گفتیم، چون خیلی طول کشید تا پروژهٔ تیبا به سرانجام برسد، طراحی این خودرو در زمان معرفی قدیمی شده بود. به همین دلیل، سایپا خیلی زود برای فیس لیفت تیبا دست به کار شد. این خودرو با کد 232 در سال 1392 رونمایی شد و با نام ساینا در سال 1394 به بازار آمد. طراحی ساینا ملغمه ای از الهامات و الگوبرداری ها از خودروهای مختلف است. در جلو، طراحی چراغ ها مشابه نیسان پولسار است و فرم جلوپنجره و سپر نمای خودروهای لکسوس را به یاد می آورد اما فاحش ترین کپی برداری را در عقب می بینیم یعنی جایی که چراغ ها کاملاً از روی سوزوکی کیزاشی طراحی شده اند. البته سایپا بعداً دوباره ساینا را فیس لیفت کرد و از این شباهت ها کاسته شد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "ساخت ساینا از روی سوزوکی!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت ساینا از روی سوزوکی!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید