صرفه جویی ارزی بیش از 4 میلیارد دلاری و افزایش 2 برابری فراوری در حوزه لوازم خانگی، متعارف بودن قیمت ها به رغم افزایش جهانی نهاده های فراوری

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، با اشاره به صادرات 140 میلیون دلاری لوازم خانگی در سال گذشته از هدف گذاری صادرات 200 میلیون دلاری این محصولات در سال 1400 اطلاع داد.

صرفه جویی ارزی بیش از 4 میلیارد دلاری و افزایش 2 برابری فراوری در حوزه لوازم خانگی، متعارف بودن قیمت ها به رغم افزایش جهانی نهاده های فراوری

به گزارش گروه مالی وبلاگ تفریح و سرگرمی، کیوان گردان در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این مطلب، افزود: صنعت لوازم خانگی در تنگنای تحریم و فشار های بین المللی به بلوغ و خودباوری ملی رسید که این خودباوری با استفاده از توان نیرو های علمی، متخصصان داخلی و حمایت های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شد.

افزایش 2 برابری فراوری لوازم خانگی در سال گذشته

وی با بیان اینکه در ابتدای سال 1397 حدود 60 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار محصولات خارجی بوده است، توضیح داد:، اما در این حوزه سال گذشته به بلوغ و خودکفایی رسیدیم و 15.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال گذشته فراوری شد که نسبت به ابتدای سال 1397 افزایش دو برابری داشته است.

صرفه جویی ارزی بیش از 4 میلیارد دلاری در حوزه لوازم خانگی

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه با داخلی سازی انواع لوازم خانگی میلیارد ها دلار ارز صرفه جویی شد، ادامه داد: اگر داخلی سازی انجام نمی شد بیش از 4 میلیارد دلار ارز برای تامین آن تعداد لوازم خانگی مورد احتیاج کشور باید هزینه می شد که این اندازه ارز از کشور خارج نشد و صرفه جویی شد.

کاهش ارزبری 30 درصدی در تأمین اجزاء و قطعات فراوری

گردان با بیان اینکه برای تأمین اجزاء و قطعات حوزه فراوری لوازم خانگی دو سال پیش بیش از دو میلیارد دلار هزینه ارزی می شد، ادامه داد: با تحقق خودکفایی و افزایش 70 درصدی عمق ساخت داخل، این رقم به 1.4 میلیارد دلار رسید و به لحاظ ارزبری 30 درصد کاهش ارزبری در تامین قطعات و اجزاء فراوری داشتیم.

هدف گذاری صادرات 200 میلیون دلاری لوازم خانگی در سال 1400

وی با بیان اینکه سال جاری برنامه صادرات 200 میلیون دلاری لوازم خانگی را داریم، گفت: 140 میلیون دلار سال گذشته صادرات داشته ایم، بازار کشور های اطراف بازار مستعدی است و سال آینده برنامه های جدی تری برای صادرات خواهیم داشت.

صادرات 140 میلیون دلاری لوازم خانگی در سال گذشته

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه صادرات در سال 1397 حدود 10 میلیون دلار بوده است، افزود: صادرات 140 میلیون دلاری لوازم خانگی در سال گذشته نشان داد کشوری که خود واردکننده لوازم خانگی بوده است، امروز به یک صادرکننده مهم در منطقه تبدیل شده است.

فعالیت بیش از 200 شرکت قطعه ساز داخلی لوازم خانگی

گردان با بیان اینکه ظرفیت بازار واردات لوازم خانگی کشور های همسایه 37 میلیارد دلار است، افزود: این بازار هم برای صادرات قطعات لوازم خانگی و هم خود لوازم خانگی بسیار حائز اهمیت است، بیش از 200 شرکت قطعه ساز داخلی درحوزه لوازم خانگی فعالیت می کنند که این شرکت ها در قالب انجمنی پویا و صنایع پایین دستی ذیل آن شکل گرفته اند.

تدوین سند توسعه صنعت لوازم خانگی برای اولین بار در کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای اولین بار سند توسعه صنعت لوازم خانگی تدوین شده است، یادآوری کرد: این سند نقشه راه است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به اسم نهاد حمایتی در این سند، فراوریکنندگان را به حرکت به سمت تنوع، کیفیت و تکنولوژی محصول تشویق نموده است.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه موضوع تحقیق و توسعه هم به خوبی دنبال می گردد، گفت: شرکت های داریم که در واحد R&D آن ها بیش از 300 نخبه در حال تحقیق و توسعه هستند و صنعت لوازم خانگی از این لحاظ پویاست.

گردان بعلاوه افزود: خطوط فراوری بسیار خوبی نصب شده است که به زودی وارد مدار می شوند، بعلاوه بخش مهمی از ظرفیت های فراوری در آستانه شکوفایی است.

گام های مهمی برای تأمین مواد اولیه به وسیله بورس کالا

وی با بیان اینکه رمز بقای بنگاه ها در این صنعت، فراوری کالای بروز و با کیفیت است، افزود: شرکت های داخلی خوبی در حوزه فراوری لوازم خانگی داریم، وزارت صنعت، معدن و تجارت کار ریل گذاری و سیاستگذاری را در این حوزه انجام می دهد و در تأمین مواد اولیه از جمله ورق های فولادی و مواد پتروشیمی به وسیله بورس کالا گام های مهمی برداشته شد.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت توضیح داد: کالا های لوازم خانگی فراوری داخل به سبب نوآوری ها و اقدامات اجرا شده در این حوزه، قابل رقابت در سطح بین المللی است.

قیمت گذاری لوازم خانگی دستوری نیست

گردان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قیمت گذاری در این بخش دستوری نیست، افزود: سازمان حمایت بر اساس فرمت خاصی بررسی قیمت را برای درج در سامانه 124 انجام می دهد تا هم مردم با قیمت ها آشنا شوند و هم بازرسان سازمان های صمت استان ها با قیمت های غیر متعارف در بازار برخورد کنند.

متعارف بودن قیمت لوازم خانگی به رغم افزایش جهانی نهاده های فراوری

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت ها نسبت به سال گذشته متعارف است، گفت: هرچند نهاده های فراوری بر اساس قیمت ها و شاخص های جهانی با افزایش قیمت روبرو بودند، اما افزایش قیمت جدی در محصولات داخلی لوازم خانگی نداشتیم.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروج برند های خارجی از کشور، هم بیان نمود: سرمایه گذاری برند های خارجی به وسیله بخش خصوصی داخلی انجام می شد و این برند ها فقط همکاری مشترک داشتند، اکنون برند های ایرانی به وسیله همان شرکت های داخلی درست شده است.

گردان بعلاوه با اشاره به ممنوعیت ورود کالا های لوازم خانگی خارجی، گفت: خیلی از کشور های پیشرفته صنعتی از جمله کره جنوبی در ابتدای راه اندازی صنایع برای جلوگیری از واردات و حمایت از ساخت داخلشان، سیاست های محکمی داشتند، یکی از کار های مهمی هم که باید اتفاق بیفتد این است که شرکت های داخلی بزرگتر، قوی تر و توانمندتر شوند تا برای رقابت در بازار های جهانی آماده تر باشند.

منبع: شاتا

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "صرفه جویی ارزی بیش از 4 میلیارد دلاری و افزایش 2 برابری فراوری در حوزه لوازم خانگی، متعارف بودن قیمت ها به رغم افزایش جهانی نهاده های فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی ارزی بیش از 4 میلیارد دلاری و افزایش 2 برابری فراوری در حوزه لوازم خانگی، متعارف بودن قیمت ها به رغم افزایش جهانی نهاده های فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید