عکس ، عبور یک سیارک از بیخ گوش زمین

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، عکس های رادار سیاره ای ناسا نشان می دهند که یک سیارک در حال چرخش روز دوم فوریه به آرامی از کنار زمین عبور کره است.

عکس ، عبور یک سیارک از بیخ گوش زمین

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی ، در روز دوم فوریه، یک سیارک بزرگ از فاصله حدود 2.9 میلیون کیلومتری زمین عبور کرد.

به نقل از ایسنا، هیچ احتمالی برای برخورد این سیارک موسوم به 2008 OS7 به سیاره ما وجود نداشت اما دانشمندان آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، از یک آنتن رادیویی قوی برای بهتر مشخص کردن میزان، چرخش، شکل و جزئیات سطح این جرم نزدیک به زمین استفاده کردند. تا پیش از این نزدیکی، سیارک 2008 OS7 بسیار دورتر از آن بود که سامانه های رادار سیاره ای بتوانند از آن تصویربرداری کنند.

این سیارک در روز 30 ژوئیه 2008، طی یک عملیات جستجوی معمولی برای کشف اجرام نزدیک به زمین کشف شد که از طریق یک برنامه مراقبت فضایی موسوم به بررسی آسمان کاتالینا با بودجه ناسا انجام شد. پس از کشف 2008 OS7، مشاهدات اجرا شده درباره میزان نور منعکس شده از سطح سیارک نشان دادند که عرض آن تقریبا بین 200 تا 500 متر است و نسبتا آهسته می چرخد.

دوره چرخشی 2008 OS7 از طریق پتر پراوک(Petr Pravec) در موسسه ستاره شناسی آکادمی علوم چک(CAS) مشخص شد که منحنی نور سیارک را نشان داد. منحنی نور نشان می دهد که روشنایی جرم چگونه به مرور زمان تغییر می کند. همانطور که سیارک می چرخد، میزان روشنایی نور منعکس شده را که ستاره شناسان می بینند، تغییر می دهد و این تغییرات برای درک دوره چرخش سیارک ثبت می شوند.

در طول نزدیک شدن به روز دوم فوریه، گروه رادار آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا از دیش قوی 70 متری آنتن رادار منظومه شمسی گلدستون در تاسیسات شبکه فضایی عمیق در کالیفرنیا برای تصویربرداری از سیارک استفاده کردند. آنها دریافتند که سطح سیارک، ترکیبی از نواحی گرد و زاویه دارتر با یک فرورفتگی کوچک است. همچنین، آنها دریافتند این سیارک کوچک تر از آن چیزی است که پیشتر تخمین زده شده بود و تقریبا بین 150 تا 200 متر عرض دارد. آنها چرخش سیارک را که به طور غیر معمول آهسته بود، تأیید کردند.

تصاویر آنتن رادار منظومه شمسی گلدستون از سیارک 2008 OS7

همچنین مشاهدات راداری گلدستون، امکان میزان گیری کلیدی فاصله سیارک از زمین را هنگام عبور از کنار آن فراهم کردند. این میزان گیری ها می توانند به دانشمندان مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین(CNEOS) ناسا کمک کنند تا محاسبات را درباره مسیر مداری سیارک به دور خورشید اصلاح کنند. سیارک 2008 OS7 هر 2.6 سال یک بار به دور خورشید می چرخد، از درون مدار زهره می گذرد و از مدار مریخ در دورترین نقطه آن عبور می کند.

مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین که از طریق آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا مدیریت می شود، همه مدارهای یک جرم نزدیک به زمین را برای ارزیابی خطرات احتمالی برخورد محاسبه می کند. با توجه به نزدیکی مدار 2008 OS7 به مدار زمین و میزان آن، این سیارک به عنوان یک سیارک بالقوه خطرناک طبقه بندی می شود اما نزدیک ترین فاصله آن به سیاره ما در حداقل 200 سال اخیر، روز دوم فوریه بوده است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، عبور یک سیارک از بیخ گوش زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، عبور یک سیارک از بیخ گوش زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید