ماموریت نو موشک غول پیکر ایلان ماسک، عکس

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، زومیت نوشت: استارشیپ اسپیس ایکس به عنوان موشکی مریخی شناخته می گردد؛ اما بعلاوه می تواند به عنوان سکونتگاهی بزرگ با مجموعه ای از کاربردها در مدار زمین به کار رود.

ماموریت نو موشک غول پیکر ایلان ماسک، عکس

اسپیس ایکس به پیشنهاد ناسا میخواهد امکان پذیری تبدیل موشک نو استارشیپ خود به سکونتگاهی مداری را آنالیز کند. اگر این ایده محقق گردد، استارشیپ می تواند امکانات متنوعی را برای پژوهش ها و فعالیت های تجاری در مدار زمین ارائه دهد.

از منظر ناسا، استارشیپ در زمینه ایستگاه های فضایی احتمالی و پیشرفت های فناورانه در دست انجام به منظور پشتیبانی از اقتصاد نوظهور مدار نزدیک زمین، گزینه ای با ظرفیت بالا محسوب می گردد. انتظار می رود ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) تا انتها سال 2030 به انتها عمر خود برسد؛ درنتیجه ناسا در این فاصله میخواهد تا خود را برای آینده فراتر از آن تاریخ آماده کند.

در چند سال گذشته، ناسا برای حمایت از ساخت ایستگاه های فضایی تجاری در مدار نزدیک زمین، قراردادهایی را به چندین شرکت واگذار نموده است؛ ازجمله قراردادی به ارزش 415 میلیون دلار که بین شرکت های نورثروپ گرومن، بلو ارجین و نانورکس تقسیم شد و بعلاوه قراردادی دیگر با اکسیوم اسپیس برای اتصال ماژول های تجاری این شرکت به ایستگاه فضایی. این ماژول ها درنهایت از ISS جدا و به ایستگاهی مستقل در فضا تبدیل خواهند شد.

اکنون ناسا درحال توسعه آن کوشش ها ازطریق برنامه ای به نام طرح همکاری برای ظرفیت های فضای تجاری 2 (CCSC-2) است. این برنامه ازطریق توافق نامه های قانون فضایی ناسا اجرا می گردد و بدون آنکه بودجه ای ارائه دهد، مشاوره ها و تخصص فنی ناسا را دراختیار شرکت ها قرار می دهد. 15 ژوئن ناسا به وسیله برنامه CCSC-2 هفت شرکت را انتخاب کرد که در بین آن ها نام بلو ارجین، نورثروپ گرومن و اسپیس ایکس به چشم می خورد.

بازگشت خودروی مشهور برند انگلیسی به ایران/ عکس

فراتر از سلاح، ابزاری که چین را به قدرتی درجه یک تبدیل کرد

ناسا قبلا اولین قرارداد برنامه خدمات فرود انسانی را برای ساخت نسخه ای ماه نشین از فضاپیمای استارشیپ به اسپیس ایکس واگذار نموده بود. اسپیس ایکس درطول توسعه مفهومی تا فیزیکی استارشیپ، این فضاپیما را وسیله ای نقلیه با کاربردهای متنوع معرفی نموده است.

ایلان ماسک، بنیان گذار و مدیرعامل اسپیس ایکس سال 2016 در مراسم رونمایی از استارشیپ که در آن موقع سامانه حمل ونقل میان سیاره ای نامیده می شد، ادعا کرد که این فضاپیمای غول پیکر می تواند تا صد سرنشین را در یک پرواز به مریخ حمل کند. ماسک در آن مراسم در خصوص استفاده از استارشیپ برای حمل ونقل سریع نقطه به نقطه روی زمین نیز صحبت کرد.

اکنون بعد از گذشت 7 سال، استارشیپ بیش از همواره به واقعیت نزدیک شده است. این وسیله نقلیه فضایی که برفراز بوستر مرحله اول سوپرهوی قرار می گیرد، درمجموع موشکی با ارتفاع 120 متر را با قطر 9 متر تشکیل می دهد و انتظار می رفت که بتواند ظرفیت حمل 150 تن را به مدار زمین داشته باشد.

اسپیس ایکس تا به امروز فقط یک مرتبه در 31 فروردین سال جاری، استارشیپ را در پیکربندی کامل خود پرتاب نموده است. درجریان آن پرواز آزمایشی، استارشیپ با موفقیت از روی زمین برخاست؛ اما اندکی بعد دچار بعضی مسائل شد و به فرمان اسپیس ایکس، در میانه آسمان منهدم شد. اکنون اسپیس ایکس درحال آمادگی برای انجام دومین پرواز آزمایشی استارشیپ ظرف مدت چند ماه آینده است.

استفاده از استارشیپ به عنوان ایستگاه فضایی، هرچند هنوز ایده ای روی کاغذ است، با توجه به مقدار بزرگ این فضاپیما، اتفاقی جالب توجه محسوب می گردد. تنها ایستگاه فضایی قابل مقایسه با استارشیپ از نظر حجم داخلی باز، سکونتگاه مداری قدیمی اسکای لب ناسا با قطر فقط 6.61 متر خواهد بود.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "ماموریت نو موشک غول پیکر ایلان ماسک، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت نو موشک غول پیکر ایلان ماسک، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید