پنجره ای که هنوز به روی سرمایه گذاران باز نیست

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی، اصفهان سرمایه گریزترین استان کشور است. با این وجود در شرایطی که کشور متحمل تحریم های دوباره آمریکا گردیده، تنها نسخه اتمام پروژه های ناتمام، پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران است، موضوعی که به چالشی بزرگ برای سرمایه گذاران تبدیل گردیده است.

پنجره ای که هنوز به روی سرمایه گذاران باز نیست

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، مطابق تبصره 19 و تکلیف آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تا خاتمه امسال باید 355 پروژه ناتمام و نیمه تمام دولتی به مردم واگذار گردد. بنابر اعلام رییس این سازمان در استان اصفهان، ارزش این طرح ها پنج هزار میلیارد تومان بوده و قرار است به سرمایه گذاران پروژه هایی که صلاحیت و صرفه اقتصادی ندارند، تسهیلات ویژه پرداخت گردد.

نعمت الله اکبری با اشاره به اینکه در کشور 70 هزار پروژه قابل واگذاری وجود دارد که 10 درصد آن ملی و 90 درصد آن استانی است، گفت: نزدیک به چهار هزار پروژه ناتمام و نیمه تمام در استان اصفهان وجود دارد که باید مردم را نسبت به سرمایه گذاری این طرح ها تشویق کرد. در بودجه امسال دولت در حوزه آب و در بخش ساخت سد تونل سوم کوهرنگ 34 میلیارد تومان یاری بلاعوض به سرمایه گذار آن پرداخت خواهد نمود.

وی با تایید اینکه اصفهان یکی از شهرهای سرمایه گریز است، اضافه نمود: از 865 هزار میلیارد تومان حجم سپرده های مردم در بانک های کشور، پنج درصد آن در اصفهان است، بنابراین برای جذب این سرمایه ها باید اعتماد مردم را جلب کرد.

از سوی دیگر تیر ماه امسال، با حضور معاون اول رییس جمهور و شریعتمداری وزیر صنعت پرتال سرمایه گذاری استانداری اصفهان رونمایی و اعلام شد که در این درگاه مجوزهای لازم محیط زیستی، صنعت و معدن و ... به صورت بی نام صادر گردیده است و به محض اینکه فرد برای طرحی بخواهد سرمایه گذاری کند، این مجوزها به نام سرمایه گذار صادر می گردد، هم چنین در گام نخست 100 طرح سرمایه گذاری عملیاتی می گردد.

به اعتقاد مهرعلیزاده، پرتال سرمایه گذاری کار جدیدی برای کوتاه کردن روند سرمایه گذاری است، در حالیکه پیش از این طولانی شدن روند سرمایه گذاری منجر به سرمایه گریزی از این استان گردیده بود.

با این وجود فعالان اقتصادی اصفهان هنوز از بروکراسی سخت اداری برای سرمایه گذاری در این استان گلایه دارند و معتقدند با وجود راه اندازی این پرتال هنوز شرایط لازم برای سرمایه گذاری مهیا نگردیده و این طرح همانند دیگر طرح ها عاقبتی نخواهد داشت.

به اعتقاد رنجبران عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، متاسفانه رونمایی ها در ایران مرسوم است و مدیران دولتی به اپیدمی رونمایی های بی حاصل گرفتارند از سوی دیگر خود اتاق بازرگانی نیز در این بحث چالاک نیست. شاید مدیریت استان از نظر فیزیکی اقداماتی را انجام و پورتالی را رونمایی نموده، اما در اصل کاری از پیش نرفته است،

وی گفت: در این پروتال حدود 100 پروژه متوسط، کوچک و بزرگ برای جذب سرمایه گذار خارجی تعیین گردیده وحتی ممانعتی برای سرمایه گذاران داخلی ندارد، در این پرتال مطالعات فنی و اقتصادی پروژه ها تقریبا انجام گردیده که می تواند در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

رییس کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی اصفهان نیز چندی پیش با گلایه از روند سخت سرمایه گذاری در این استان، تاکید نمود: میزان سرمایه گذاری در استان اصفهان منفی است و بروکراسی اداری در استان اصفهان عامل فرار سرمایه ها است و حتی افرادی که قصد سرمایه گذاری داشتند به دلیل شرایط موجود از این کار منصرف شدند، اما باید توجه داشت که فرار سرمایه ها موجب افزایش نرخ بیکاری در استان گردیده است.

قاسمعلی جباری توضیح داد: متاسفانه به دلیل عدم اعتماد به فعالان اقتصادی سرمایه گذاری در استان انجام نمی گردد در حالیکه نیازمند ایجاد عدالت مالیاتی هستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ تفریح و سرگرمی، با تاکید بر اینکه فلسفه ایجاد پنجره واحد کاهش مدت زمان دریافت مجوزات لازم برای سرمایه گذار خارجی و داخلی است، گفت: اگر ما انواع و اقسام پنجره ها را ایجاد کنیم و به افزایش سرعت سرمایه گذاری و دادن مجوزها بی توجه باشیم در اصل پنجره واحد مفهومی نخواهد داشت.

رسول رنجبران اضافه نمود: حتی اگر یک ساختمان در اصفهان ایجاد گردد که در آن تمام افرادی که مجوز صادر می نمایند، اختیار تام حضور داشته باشند، اما در عمل به سوال سرمایه گذار جواب مثبت ندهند، مفهوم پنجره واحد بی معنا خواهد بود و این شرایط کنونی اصفهان است.

وی با انتقاد بر اینکه هر نهاد و دستگاه در استان اصفهان با جزیره ای عمل کردن تنها براساس منافع خود تصمیم گیری می نمایند، گفت: این تصمیمات بعضا مورد موافقت دیگر دستگاه ها نیست و در اصل هنوز پنجره واحد سرمایه گذاری در استان ایجاد نگردیده است.

این فعال اقتصادی اضافه نمود: اگر پیش این مدت زمان صدور مجوز سرمایه گذاری قبلا دو سال بود و اکنون به 15 روز کاهش یافته، می توان ادعای تحقق پنجره واحد را داشت، اما متاسفانه فرایند دریافت مجوزها همچنان طولانی و فرسوده است تا جایی که سرمایه گذاران از سرمایه گذاری منصرف می شوند.

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، با وجود اقدامات مدیریت استان فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی همچنان معتقدند که فرایند اخذ مجوز سرمایه گذاری باید کوتاه تر گردد و سرمایه گذار در پنجره واحد باید در کمتر از پنج روز جواب نهایی خود را دریافت کند در حالیکه هنوز شاهد بروکراسی سخت اداری هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پنجره ای که هنوز به روی سرمایه گذاران باز نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجره ای که هنوز به روی سرمایه گذاران باز نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید