چالش های رقابت نوشت افزار ایرانی با خارجی ها ، لزوم خلق کاراکتر در تولید نوشت افزار ایرانی

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، یکی از مسائل تولید نوشت افزار ایرانی و اسلامی، نبود کاراکتر مناسب و معروف در مقابل کاراکترهایی مثل بن تن، باب اسفنجی و ... است. تنها 10 درصد تولیدات با طرح های ایرانی - اسلامی عرضه می شود و در آن از شخصیت های تاریخی و فرهنگی و مفاخر و طبیعت ایران استفاده شده است.

چالش های رقابت نوشت افزار ایرانی با خارجی ها ، لزوم خلق کاراکتر در تولید نوشت افزار ایرانی

وبلاگ تفریح و سرگرمی- فرهنگ شهر: همه ساله وقتی تابستان به روزهای پایانی خودش رسیده و بوی ماه مهر از راه می رسد، بازار نوشت افزارها داغ می شود. تا سال پیش این بازار در تسخیر تولیدکننده های خارجی با سبک و سیاق غیربومی بود. تا جایی که خانواده ها برای خرید نوشت افزاری متناسب با فرهنگ جامعه با مشکل روبه رو بودند و ناچار محصولاتی که الگوهای غیربومی و اغلب ناسالم را ترویج می دادند به سبد خرید بچه ها شان راه می دادند. اما خوشبختانه در چند سال اخیر، نوشت افزارهایی با طرح های ایرانی و اسلامی توانسته پا به میدان رقابت با محصولات مشابه بگذارد. به همین خاطر وبلاگ تفریح و سرگرمی همزمان با برپایی این دوره نمایشگاه در گفت وگو با محمد یقینی، مدیرعامل مجمع فعالان نوشت افزار ایرانی- اسلامی و همچنین دبیر نمایشگاه ایران نوشت به موضوع ضرورت بومی سازی این صنعت در کشور می پردازد.

ظرفیت نهمین دوره جشنواره نوشت افزار ایرانی

کالای ایرانی از نوشت افزار تا هر محصول دیگر به لحاظ مالی، فرهنگی و اجتماعی دارای بار معنایی خاصی برای این سرزمین است؛ محصولاتی که با تکیه بر دانش و کار ایرانی تولید می شود تا چرخ اقتصاد کشور به حرکت درآید. دانش آموز ایرانی با افتخار نوشت افزار ایرانی را برای سال تحصیلی تازه انتخاب می کند؛ چراکه با این حرکت فرهنگی نشان می دهد تمایل به رونق تولید داخلی را دارد تا کارگری از کار بیکار نشود. مدیرعامل مجمع فعالان نوشت افزار ایرانی - اسلامی با تأکید بر این موضوع از اهداف برپایی نمایشگاه ایران نوشت می گوید: نمایشگاه نوشت افزار با هدف عرضه و معرفی آخرین دستاوردها و محصولات و نوآوری های تولیدکننده ها و فعالان صنعت نوشت افزار ایرانی برگزار می شود. فعالان این عرصه به طور مستقیم محصولاتشان را در معرض بازدید عموم قرار داده و بازخوردهای مردم را دریافت می کنند. از طرفی مصرف کننده هم با انواع این محصولات ایرانی آشنا شده و با قیمت مناسب خرید می کند.

نوشت افزارها محصول فرهنگی و رسانه ای

یقینی معتقد است که نوشت افزار ذاتا یک محصول فرهنگی و ابزار رسانه ای است: فقط بحث استفاده و کمک به نوشتن نیست. از آنجا که کودک با آن نوشت افزار حداقل 9 ماه سر و کار دارد، محتوایی که روی نوشت افزار هست برای او نقش قهرمان و الگو را بازی می کند. دانش آموز با تصویری که روی نوشت افزارهاست، همذات پنداری کرده و به همین خاطر این وسیله روی تربیت بچه ها اثرگذار است. فراتر از بحث تربیتی، نقش هویتی نوشت افزارهاست. دانش آموزان در مدارس، نخستین دوره های ورود به دنیایی خارج از خانواده را تجربه می کنند و با ارزش هایی چون هویت ملی، تولید ملی، وحدت جمعی و روحیه اجتماعی آشنا می شوند. اگر نوشت افزار ایرانی، باکیفیت و محتوای خوب دست دانش آموز باشد، خودبه خود می تواند یک مصداق برای معلم باشد تا به آنها بگوید که ببینید چقدر تولید ملی ارزشمند است و با خرید این کالای ایرانی، چه تعداد کارگران ایرانی مشغول به کار خواهند بود.

کاراکتر بومی برای نوشت افزارها نداریم

نوشت افزار ایرانی کیفیت صنعتی خوب اما شخصیت فرهنگی ضعیفی دارد.؛ این نکته را یقینی می گوید و با تأکید بر الگونمایی و الگودهی محصولات فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان می افزاید: نوشت افزارها از اقلام و محصولات فرهنگی شخصیت محور هستند که در برخی از کشورها چرخه کاملی از ایجاد کاراکتر یا محتوا، تولید محصولات رسانه ای و توزیع وجود دارد. در حال حاضر شمار زیادی از نوشت افزارهای تولید داخل به این سمت حرکت کرده اند و کاراکترمحور هستند که متأسفانه بخش قابل توجهی از آنها جزو محتواهای ناسالم و غیربومی است. یکی از مسائل این عرصه نبود کاراکتر یا محتواهای تولید و معرفی شده ای است که باید بیایند و در مقابل کاراکترهایی مثل بن تن و باب اسفنجی و فروزن مقاومت و مقابله کنند. همین 10 درصدی که با طرح های ایرانی - اسلامی عرضه می شود ما از شخصیت های تاریخی و فرهنگی و مفاخر و طبیعت ایران استفاده کردیم اما بهتر است کاراکترهای بومی و مخاطب پسند به دست تولیدکننده ها برسد.

نوشت افزار ایرانی قابل رقابت با نمونه های خارجی

برای پیشگیری از انتخاب نوشت افزارهای خارجی باید فرهنگ استفاده از نوشت افزارهای ایرانی را بین دانش آموزان و خانواده ها تقویت کنیم تا دانش آموزان با اشتیاق کالای ایرانی را انتخاب کنند. مردم برای انتخاب نوشت افزار ملاک های مختلفی دارند، ازجمله این ملاک ها قیمت مناسب و کیفیت مطلوب کالا است و در این میان آنچه برای بچه ها در انتخاب نوشت افزار اهمیت دارد، ظاهر و شکل آن و اینکه چه طرحی روی جلد دفترشان نقش بسته است. مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی- اسلامی درباره قیمت و کیفیت این محصولات می گوید: نوشت افزارهای ایرانی با کیفیت مشابه خارجی در حال حاضر نصف قیمت کالای خارجی را دارند. مگر برخی محصولات چینی که کیفیت بسیار پایینی دارند و ممکن است از برخی محصولات ایرانی ارزان تر باشند. اما نکته اساسی مقایسه کیفیت در قیمت مشابه است که با وجود بازار رقابتی آزاد، قیمت این نوشت افزارهای ایرانی مناسب است.

فرهنگسازی برای استفاده از کاغذ غیرتحریر

او در پاسخ به این سؤال که در بخش تولید دفتر تا چه میزان خودکفا شده ایم می گوید: کاغذ موردپسند خانواده ها در بخش نوشت افزار، کاغذ سفید یا به اصطلاح تحریر است. متأسفانه ما تا امروز کاغذ تحریر تولید داخل در بخش نوشت افزار نداشتیم. امیدواریم به همت فعالان کارخانه های داخلی، سطح فنی تولید کاغذ ایرانی به درجه ای برسد که بتوانیم برای نوشت افزارها از تولید داخل استفاده کنیم. البته با کمک آموزش و پرورش تلاش هایی انجام شده است تا استفاده از کاغذهای غیرسفید در بحث نوشت افزار رونق بگیرد. حتی از نظر بسکمک از چشم پزشکان استفاده از کاغذهای غیرسفید برای بینایی بهتر هستند اما برای این تغییر ذائقه برای مخاطب باید فرهنگسازی شود تا استفاده از کاغذهای مثلا نخودی رنگ هم برای مخاطب مجذوب کننده باشد. با این کار به روند استفاده از کاغذ ایرانی در نوشت افزار ایرانی سرعت خواهیم داد.

فروشنده ها، سلیقه ای رفتار می کنند

هدف نمایشگاه ایران نوشت تنظیم بازار و لزوماً فروش نیست، بلکه بیشتر رسالت ترویج و معرفی محصولات ایرانی را دارد. حدوداً 10 سال پیش اصلاً خبری و اسمی از نوشت افزار ایرانی نبود ولی الان مردم برندها و تولیدات داخلی را دنبال می کنند و محصولات آنها را می خرند. این موضوعی است که دبیر نهمین دوره نمایشگاه ایران نوشت به آن اشاره کرده و می گوید: در بحث توزیع نوشت افزارهای ایرانی، چه در شهرهای بزرگ و چه در شهرستان ها، حجم تولید در این عرصه به نسبت تقاضا کمتر است. چند دلیل دارد؛ نخست اینکه فضای تولید نوشت افزار خصوصی و به تشخیص خود تولیدکننده هاست. اینکه چطور تولیدکننده به سمت تولید نوشت افزار با هویت ایرانی- اسلامی برود کار دستوری نیست. باید با تغییر ذائقه مخاطب و کارهای ایجابی زمینه افزایش تولید این محصولات بالا برود. یکی از هدف های این نمایشگاه همین است که ذائقه سازی برای تولیدکننده ها شود و ببیند مردم چه استتقبالی می کنند. مشکل دیگر و اساسی در این حوزه، برخورد سلیقه ای توزیع کننده ها و فروشنده هاست. آنها تصور می کنند نوشت افزارهایی با طرح های ایرانی- اسلامی فروش زیادی نداشته باشد و باید تلاش کنیم مغازه دارها اقناع شوند و نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی را در کنار سایر محصولات ایرانی و خارجی به خریداران عرضه کنند.

**

10 درصد صنعت نوشت افزار با محتوای بومی ایرانی - اسلامی تولید شده است.

40 درصد از تولیدات نوشت افزارها با محتواهای غیربومی و اغلب ناسالم تولید می شوند.

50 درصد از محصولات به اصطلاح خنثی هستند؛ یعنی محتوا و پیام خاصی ندارند؛ مثل جلدهای تک رنگ دفاتر.

منبع: همشهری آنلاین

به "چالش های رقابت نوشت افزار ایرانی با خارجی ها ، لزوم خلق کاراکتر در تولید نوشت افزار ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های رقابت نوشت افزار ایرانی با خارجی ها ، لزوم خلق کاراکتر در تولید نوشت افزار ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید