چرا آیفون 9 هیچ وقت عرضه نشد؟

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، در سال 2017، اپل از آیفون 8 و آیفون X رونمایی کرد اما هیچ خبری از آیفون 9 نشد. چرا این شرکت هیچ وقت آیفون 9 را عرضه نکرد؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

چرا آیفون 9 هیچ وقت عرضه نشد؟

در رویداد اپل که در سال 2017 برگزار گردید، مطابق انتظار گوشی های آیفون 8 و 8 پلاس معرفی گردیدند که تفاوت خیلی زیادی با دو نسل قبلی خود نداشتند. به عنوان مثال اپل برای این دو مدل بار دیگر از دکمه هوم حاوی تاچ آی دی استفاده نموده بود. اما در انتهای این مراسم، تیم کوک گفت که باید یک گوشی دیگر را هم معرفی کند. این گوشی تحت عنوان آیفون X (با تلفظ آیفون 10) معرفی گردید که شروعگر جهت تازهی برای گوشی های آیفون بود. به عنوان مثال برای این گوشی، دکمه هوم حذف شد و در عوض نمایشگر کم حاشیه و سیستم تشخیص چهره استفاده شد. به همین دلیل بین هواداران آیفون، این مدل توانست توجهات زیادی را جلب کند.

در جریان رونمایی، تیم کوک بر جهش بزرگ فناوری تأکید کرد و گفت که آیفون X بزرگ ترین جهش فناوری از زمان نخستین آیفون محسوب می گردد. او بعلاوه با اشاره به ده ساله شدن آیفون گفت: اولین آیفون یک دهه جهانی فناوری را متحول کرد و در این میان، جهان را تغییر داد. حالا بعد از 10 سال، باید از محصولی رونمایی کنیم که قرار است جهت فناوری را برای یک دهه آینده معین کند.

در همان زمان، رسانه های مختلف با توجه به این گفته ها گفتند که اپل به علت 10 ساله شدن آیفون، تصمیم گرفته نام آیفون X را برای مدل مدنظر انتخاب کند. باید خاطرنشان کنیم X در اعداد رومی همان 10 است. اما اپل هیچ وقت این موضوع را رسما تأیید نکرد. در این میان می توانیم به گفته های جانی آیو، مدیر طراحی سابق اپل، اشاره کنیم که گفته بود آن ها از دو سال قبل از معرفی، کار بر روی طراحی آیفون X را شروع نموده بودند و اینکه در سالگرد 10 سالگی آیفون معرفی گردیده، فقط یک اتفاق تصادفی فوق العاده بوده است.

به غیر از بحث های مربوط به 10 سالگی، در زمینه بازاریابی هم می توانیم به دلایل مختلف برای کنار گذاشتن نام آیفون 9 اشاره کنیم. به طور معین، آیفون X مدل بسیار مجذوب نماینده تری نسبت به سری آیفون 8 بود و اختلاف قیمت قابل توجهی با آن ها داشت. اگر اپل آیفون 8 و آیفون 9 را در کنار یکدیگر عرضه می کرد، این اقدام منجر به گیج شدن کاربران می شد زیرا بعضی از آن ها می پرسیدند که چرا آیفون 8 به این زودی منسوخ شده است؟ در عوض، اپل آیفون های پایین رده و پرچم دار را در کنار یکدیگر قرار داد و با انتخاب نام کاملا متفاوت برای آن ها، تمایز بین این مدل ها را کاملا روشن کرد.

عاقبت آیفون 9

با وجود تمام این گفته ها، اپل سال بعد می توانست آیفون 9 را به عنوان جانشین آیفون 8 عرضه کند. اما این شرکت چنین کاری را نکرد. در عوض، آیفون XR به عنوان مدل پایین رده جانشین آیفون 8 عرضه شد و آیفون XS هم به عنوان جانشین مستقیم آیفون X به دست کاربران رسید. این اسامی هیچ معنای خاصی ندارند ولی یکی از مدیران اپل اشاره نمود که با الگوبرداری از نام ماشین های اسپورت، این نام ها برای مدل های تازه آیفون انتخاب شده است. در نهایت اپل به جای معرفی آیفون 9، تا چند سال به فروش آیفون 8 ادامه داد و در نهایت در سال 2020 فراوری آن را متوقف کرد.

در سال 2020 نسل دوم آیفون SE مدتی بعد از توقف فراوری آیفون 8، معرفی گردید. با توجه به اینکه این گوشی از همان طراحی آیفون 8 بهره می برد ولی با چیپست بهتری راهی بازار شد، به نوعی جانشین غیرمستقیم آیفون 8 محسوب می گردد و می توانیم آن را به عنوان آیفون 9 که هیچ وقت عرضه نشد، در نظر بگیریم.

طی سال های گذشته در زمینه انتخاب نشدن عدد 9 برای آیفون برآورد های متعددی مطرح شده است. بعضی می گویند به همان علت که ویندوز 9 عرضه نشده، مدیران خرافاتی اپل هم تصمیم گرفته اند چنین عددی را انتخاب ننمایند. از سوی دیگر بعضی می گویند استفاده از X برای آیفون فقط یک ترفند بازاریابی بوده تا توجه کاربران بیشتری نسبت به مدل تازه آیفون جلب گردد. اما این تئوری ها تنها برآورد هستند و هیچ مدرک موثقی برای آن ها وجود ندارد. در نهایت باید بگوییم که هیچ قانون سفت و سختی برای نام گذاری گوشی های هوشمند وجود ندارد و مدیران شرکت ها با توجه به شرایط بازار، در این زمینه تصمیم گیری می نمایند. در همین زمینه می توانیم به سری گلکسی S سامسونگ اشاره کنیم که بعد از معرفی گلکسی S10، این شرکت تصمیم گرفت برای نسل بعدی از نام S20 استفاده کند.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا آیفون 9 هیچ وقت عرضه نشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آیفون 9 هیچ وقت عرضه نشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید