چگونه به بچه ها برای مقابله با اضطراب اجتماعی یاری کنید؟

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، اضطراب اجتماعی موضوعی فراتر از خجالتی بودن است. بچه ها مبتلا به این اختلال در محیط های اجتماعی به شدت احساس ناراحتی می نمایند و در بعضی مواقع ممکن است توانایی آن ها در انجام کارهای روزمره مختل گردد. در این مقاله در خصوص اختلال اضطراب اجتماعی بچه ها و نکاتی که والدین باید در خصوص این اختلال بدانند صحبت می کنیم.

چگونه به بچه ها برای مقابله با اضطراب اجتماعی یاری کنید؟

آیا فرزند شما در محیط های اجتماعی به شدت احساس ناراحتی می نماید؟ بعضی از بچه ها ممکن است نسبت به بچه ها دیگر محتاط تر باشند. کمرویی بیش از حد نیز می تواند نشان دهنده یک اختلال باشد.

اضطراب اجتماعی چیست؟

به گفته کیتا فرانکلین (Keita Franklin) دکترای ارشد بالینی در Loyal Source اضطراب اجتماعی یک شرایط سلامت روانی است که در آن تعاملات اجتماعی می تواند باعث افزایش اضطراب گردد. بعضی از بچه ها مبتلا به این اختلال، نگرانی زیادی در خصوص دیدار یا صحبت با دیگر افراد دارند و همواره از خجالت، قضاوت منفی یا طرد شدن می ترسند. بعضی بچه ها نیز با صحبت کردن یا اجرا در یک جمع دچار این اختلال می شوند.

اضطراب اجتماعی گاهی انجام وظایف روزمره مانند رفتن به مدرسه، صحبت با همسالان، سفارش غذا از رستوران و حتی استفاده از دستشویی های عمومی را سخت می نماید. به همین خاطر است که والدین باید با علائم آن آشنا باشند و در صورت لزوم در پی درمان مناسب باشند.

علائم اضطراب اجتماعی در بچه ها

طبق گفته دکتر فرانکلین علائم اضطراب اجتماعی به سه دسته رفتاری، احساسی و فیزیکی تقسیم می گردد. والدین بهتر از همه بچه ها خود را می شناسند، بنابراین به هر چیز غیرعادی توجه کنید. بعضی از رایج ترین نشانه های این اختلال در بچه ها شامل موارد زیر است.

علائم رفتاری

  • در این شرایط کودک از ایجاد موقعیت هایی مانند رفتن به دستشویی های عمومی، صحبت با معلمان یا شرکت در جشن تولد اجتناب می نماید.
  • به طور مرتب برای اطمینان خاطر سؤال می پرسد. برای مثال می گوید: اگر در کلاس چیز اشتباهی بگویم چه می گردد؟
  • در دوست یابی یا صحبت با همسالان دچار مشکل می گردد.
  • از صحبت در شرایط خاص امتناع می نماید.
  • به آرامی صحبت می نماید و از تماس چشمی خودداری می نماید.
  • از رفتن به مدرسه امتناع می نماید.

علائم فیزیکی

  • عصبانیت یا چسبیدن به والدین در محیط های جمعی
  • علائم فیزیکی مانند تعریق، حالت تهوع، لرزش، سرخ شدن، سرگیجه یا ضربان قلب سریع. این علائم اغلب در موقعیت های اجتماعی رخ می دهند و در موارد شدید می توانند منجر به حملات پانیک شوند.

توجه به این نکته لازم است که این مشکل در هر کودکی فرق دارد. بعضی در همه موقعیت های اجتماعی این علائم را دارند و بعضی دیگر ممکن است در شرایط خاصی مانند غذا خوردن در جمع یا صحبت کردن در کلاس دچار این علائم شوند.

چه چیزی باعث اضطراب اجتماعی در بچه ها می گردد؟

به گفته دکتر فرانکلین شایع ترین سن آغاز اضطراب اجتماعی 13 سالگی است. 13 سالگی زمان آغاز دوره دبیرستان، دوران بلوغ و تجربه مسائل با دوستان خود است، بنابراین احتمال اضطراب اجتماعی در این سن وجود دارد. بچه ها کمتر از 8 یا 9 سال نیز ممکن است این علائم را تجربه نمایند، اما دلیل آن چیست؟

بعضی از بچه ها از بدو تولد مستعد اضطراب هستند. استیون کورتز (Steven Kurtz) دکترای روانشناسی، رئیس موسسه مشاوره روانشناسی کورتز در شهر نیویورک و متخصص در اضطراب دوران کودکی می گوید: مغز این بچه ها نسبت به خطر حساس تر است که باعث واکنش های شدیدی می گردد.

ژنتیک نیز ممکن است در اختلال اضطراب اجتماعی نقش داشته باشد. مطالعات روی دوقلوها نشان داده است که اضطراب و افسردگی می تواند به عنوان ویژگی های ارثی در نظر گرفته شوند. عامل دیگر این اختلال می تواند محیط زندگی کودک باشد. به عبارت دیگر اگر یک یا هر دو والدین اختلال اضطراب داشته باشند، کودک می تواند رفتار اضطرابی را الگوبرداری کند.

درمان اضطراب اجتماعی در خانه

بچه ها مبتلا به اضطراب اجتماعی شاید علائمی را در خانه نشان ندهند، بنابراین والدین ممکن است متوجه این مشکل نشوند. معلمان بعلاوه ممکن است اضطراب اجتماعی بچه ها را به عنوان کمرویی معمولی در نظر بگیرند. بنابراین در بعضی از بچه ها این مشکل سال ها تشخیص داده نمی گردد. اگر کودک شما علائمی از اضطراب اجتماعی نشان می دهد، راهکارهای درمانی که در ادامه شرح می دهیم را انجام دهید. توجه داشته باشید برای درمان دارویی حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

به کودک خود در خصوص آنچه که باید انتظار داشت شرح دهید

به عنوان مثال اگر فرزند شما از رفتن به مدرسه تازه عصبی است، می توانید با ارائه شرحات دقیق به کاهش عصبانیت او یاری کنید. مثلا به او بگویید: من تو را ساعت 8 صبح به آنجا می برم، در مدرسه معلم و همکلاسی های خود را می بینی و ساعت 1 بعد از ظهر تو را به خانه برمی گردانم. دانستن اینکه کودک باید انتظار چه چیزی را داشته باشید می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

با فرزندتان صحبت کنید

می توانید به طور مستقیم در خصوص ترس های فرزند خود با او حرف بزنید. از فرزند خود بپرسید که چه چیزی او را عصبی می نماید، سپس راه چاره های متناسب با آن را مطرح کنید. به عنوان مثال اگر کودک نگران صحبت با دانش آموزان دیگر در هنگام ناهار است، از قبل موضوعاتی را برای مصاحبه به او پیشنهاد دهید. بعلاوه راه هایی مانند تنفس عمیق را به فرزند خود یاد دهید که در صورت بروز اضطراب، خود را آرام کند.

تمرین انجام کارهایی که باعث اضطراب کودک است

اجازه ندهید که کودک از انجام کارهایی که باعث اضطراب او می شوند دوری کند. به عنوان مثال سفارش غذای رستوران ممکن است در کوتاه مدت کار مهمی به نظر نرسد، اما ترس آن ها را تقویت می نماید. برای غلبه بر این مشکل کودک می تواند قدم های کوچکی بردارد. مثلا از کودک بخواهید بعد از سرو غذا از گارسون تشکر کند. سپس کودک بعد از چند هفته می تواند غذای خود را سفارش دهد.

درمان و دارو

بچه ها مبتلا به اضطراب اجتماعی شدید ممکن است به یاری حرفه ای احتیاج داشته باشند. از متخصص اطفال یا مشاور مدرسه بخواهید که شما را به یک روانشناس یا روانپزشک کودک و نوجوان ارجاع دهد. متخصص تصمیم خواهد گرفت که آیا فرزند شما به رفتار شناختی درمانی (CBT) احتیاج دارد یا خیر.

گفتار درمانی

دکتر فرانکلین می گوید: CBT نوعی گفتار درمانی است که با بچه ها در درک اینکه چگونه افکار آن ها بر احساسات آن ها تأثیر می گذارد کار می نماید. با این روش کودک یاد می گیرد افکار خود را به گونه ای تنظیم نمایند که احساساتش در فضای اضطراب کمتری قرار بگیرد. بچه ها بعلاوه در گفتار درمانی تنفس عمیق، تمرکز حواس، مدیتیشن و سایر تمرینات تمدد اعصاب را یاد خواهند گرفت تا با علائم اضطراب اجتماعی خود کنار بیایند.

دارو درمانی

اگر کودک به گفتار درمانی پاسخ ندهد، پزشک متخصص ممکن است داروهای مهارنماینده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) را توصیه کند. داروها اغلب در کوتاه مدت برای مؤثرتر کردن دوره روان درمانی استفاده می شوند. دکتر فرانکلین می گوید: بچه ها بسیار انعطاف پذیر هستند و اضطراب اجتماعی چیزی نیست که نتوان بر آن غلبه کرد.

کلام آخر

اضطراب اجتماعی یکی از رایج ترین مسائلی است که بعضی از بچه ها با آن دسته و پنجه نرم می نمایند و ممکن است حتی باعث افت تحصیلی آن ها و افسردگی گردد. یکی از دلایل اصلی این اختلال ترس بچه ها از شکست یا اشتباه است. با نکاتی که در این مقاله گفته شد می توانید هر چه زودتر از اضطراب اجتماعی فرزند خود آگاه شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ تفریح و سرگرمی مگ را بخوانید.

منبع: parents

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه به بچه ها برای مقابله با اضطراب اجتماعی یاری کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به بچه ها برای مقابله با اضطراب اجتماعی یاری کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید