10 نقل قول ماندگار فیلم های مرد عنکبوتی

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، حتی پیش از این که دهه 2000 میلادی از راه برسد، مرد عنکبوتی یکی از شناخته شده ترین و معروف ترین ابرقهرمان های تاریخ بود. این شخصیت طی دوران نقره ای کتاب های مصور خلق شد و به همین علت هم سن و سال شخصیت های قدیمی تری کی طی دوران طلایی کتاب های مصور متولد شده اند نیست. مرد عنکبوتی از نظر سنی از شخصیت هایی مانند بتمن، سوپرمن و کاپیتان آمریکا جوان تر است. با این حال این شخصیت توانست خیلی زود مسیر خود را درون فرهنگ عامیانه پیدا کند و در بین معروف ترین ایرقهرمان ها جای بگیرد. این شخصیت در پی جوان بودنش همواره عملکرد ضعیف تری نسبت به دیگر ابرقهرمان ها دارد و با این حال ویژگی هایی ذاتی و قابل لمس در این شخصیت وجود دارد که هر مخاطبی پیروز می گردد با آن ها ارتباط برقرار کند. فیلم های سینمایی ای که در رابطه با این شخصیت ساخته شده اند، توانسته اند به خوبی ویژگی های این شخصیت را به تصویر بکشانند. هر فیلم مرد عنکبوتی اما تعدادی از برترین نقل قول های ژانر ابرقهرمانی را هم دارد که شنیدن دوباره آن ها خالی از لطف نیست.

10 نقل قول ماندگار فیلم های مرد عنکبوتی

مدت زمان زیادی طول کشید تا این شخصیت در فیلمی درخور و آبرومندانه حضور پیدا کند، اما بعد از سال 2002 تمام فیلم هایی که نام مرد عنکبوتی را در خودشان جای داده اند توانسته اند در گیشه فروش درخشانی داشته باشند. از آن جایی که کتاب های مصور زیادی، مربوط به اوایل دهه 1960 میلادی، با داستان های مختلف به عنوان منابع دست اول برای نوشتن فیلم نامه هایی درباره این شخصیت وجود دارند، تمام 10 فیلمی که تا به این جا طی قرن بیست ویکم درباره مرد عنکبوتی ساخته شده است، فیلم هایی قدرتمند بوده اند. تمام این فیلم ها به یک اندازه مجذوب نماینده نیستند، اما همه آن ها سرشار هستند از نقل قول های به یادماندنی یا خنده دار. در ادامه به ترتیب زمانی نگاهی می اندازیم به برترین نقل قول های هر فیلم مرد عنکبوتی.

10. مرد عنکبوتی (Spider-Man)

  • سال فراوری: 2002
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: توبی مگوایر، کریستن دانست، ویلم دفو، جیمز فرانکو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 90 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 73 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

مانند ران برگندی با کتاب جلد چرمی اش و آپارتمان خوش بویی که عطر ماهون می داد، مرد عنکبوتی محصول 2002 هم پدیده ای مهم و بزرگ بود. این فیلم در کنار مردان ایکس (X-Men) نخستین فیلم هایی بودند که الگوهایی برای ساختن فیلم های ابرقهرمانی موردپسند مخاطب ارائه کردند. این ها فیلم هایی بودند با شخصیت هایی بیرون زده از دل کتاب های مصور که تعادل بین احساسات و شوخی و خنده در آن ها رعایت می شد. مرد عنکبوتی فیلمی بامزه و گاهی بچه گانه است، اما مرد عنکبوتی پیروز می شود به خوبی داستان شخصیت خودش را برای مخاطبان تعریف کند و قلب آن ها را به درد بیاورد.

خاتمه بندی این فیلم را بی شک نمی توان فراموش کرد. این خاتمه بندی پستی و بلندی های زندگی یک مرد جوان نفرین شده یا قدرتمند با قدرت های عنکبوتی را برجسته می نماید. تک گویی پیتر پارکر با مخاطبان با توجه به این که او نمی تواند هویت واقعی خودش را برای کسی فاش کند مجذوب نماینده است، به خصوص که او به تازگی از جنگیدن با پدر کشته شده برترین دوستش بازگشته و پیشنهاد دوستی مری جین را که اخیرا به او پیشنهاد دوستی داده است رد نموده تا از او محافظت کند. پیتر با این نقل قول نشان می دهد که هر دو جنبه خوب و بد مرد عنکبوتی بودن را به آغوش کشیده است. مرد عنکبوتی با خاتمه بندی خود به مخاطبان اطمینان می دهد که به زودی داستان های بیشتری از این مر دعنکبوتی که به تازگی خود واقعی اش را پذیرفته است خواهند شنید.

9. مرد عنکبوتی 2 (Spider-Man 2)

  • سال فراوری: 2004
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: توبی مگوایر، کریستن دانست، آلفرد مولینا، جیمز فرانکو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 82 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 83 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10

اگرچه شخصیت مرد عنکبوتی پیش از این هم شخصیتی بزرگ و شناخته شده بود، اما مرد عنکبوتی 2 محصول 2004، به کلی قواعد بازی را تغییر داد و چهارچوب های کیفی تازهی برای فیلم های ابرقهرمانی تعریف کرد. این فیلم یکی از برترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینما است و برخی از برترین نقل قول های هر فیلم مرد عنکبوتی را در خودش جای داده است. این فیلم بی شک از فیلم اول بامزه تر است و بیش از قبلی نشان دهنده سبک مخصوص کارگردان. این فیلم حتی بیش از فیلم قبلی به جنبه های کمدی و نوجوانانه داستان می پردازد؛ در واقع همین ویژگی است که باعث مجذوب نماینده تر شدن این قسمت می شود. در کنار جنبه های کمدی، عناصر جدی دیگری هم وجود دارند که باعث مجذوب نمایندهیت این قسمت می شوند؛ موانع هوشمندانه ای که بر سر راه پیتر پارکر/مرد عنکبوتی قرار می گیرند و او باید از آن ها عبور کند و البته شروری به یادماندنی در قالب دکتر اوک.

مرد عنکبوتی 2 از روش های زیادی پیتر را تحت فشار می گذارد؛ از بدشانسی مداوم این شخصیت گرفته تا مورد دستمایه و شوخی قرار گرفتن او. تمام آن چه این فیلم مرد عنکبوتی را تبدیل به فیلمی به یادماندنی می نماید، تعادل است و مرد عنکبوتی 2 پیروز شده است همه چیز را سر جای درست خودش قرار دهد؛ نقل قول هایی مانند وقت پیتزاست. یا وای… او مرده پیتزای اون یارورو دزدید. در این فیلم در کنار شخصیت شروری مانند دکتر اوک قرار می گیرند و در کنار آن ها جلوه های ویژه درخشان و به یادماندنی ای که بعد از 20 سال هم چنان قدرتمند هستند قرار گرفته است.

8. مرد عنکبوتی 3 (Spider-Man 3)

  • سال فراوری: 2007
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: توبی مگوایر، کریستن دانست، توماس هیدن جرج، جیمز فرانکو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 51 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 59 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.3 از 10

اگرچه بیش از آن که باید به این فیلم توجه شد، با این حال مرد عنکبوتی 3 هنوز هم مجذوب نمایندهیت های خودش را به عنوان یک فیلم دارد و به عنوان فیلمی که نخستین سه گانه سینمایی مرد عنکبوتی را به خاتمه می رساند عملکرد درخشانی از خودش به نمایش می گذارد. حتی آن هایی که این فیلم را به خوبی دو فیلم پیش از آن نمی دانند، قبول می نمایند که این فیلم اگر صحبت از دیالوگ های ماندگار و لحظات بامزه ای باشد که در فضای مجازی بعد از سال ها جان دوباره گرفتند، می تواند در کنار فیلم هایی مانند جنگ ستارگان یا ارباب حلقه ها قرار بگیرد.

هرچه نباشد، فیلم مرد عنکبوتی 3 نخستین فیلمی بود که مردم دنیا را با امو پیتر پارکر که بعدها به عنوان مگوایر قلدر شناخته شد آشنا کرد. در هر صورت هر صحنه ای که درباره این شخصیت خنده دار، خشمگین، متفاوت و عجیب در این فیلم وجود دارد، قابل تحسین است و نشان می دهد که این فیلم تا چه اندازه می تواند خوب باشد. هیچ نقل قول دیگری ماندگارتر از نقل قول اشاره شده، که در آن پیتر قلدر رو به دوستی که حالا تبدیل به دشمنش شده است، هری آزبورن، می نماید و می گوید: میخوای گریه کنی؟ در این فیلم وجود ندارد.

7. مرد عنکبوتی شگفت انگیز (The Amazing Spider-Man)

  • سال فراوری: 2012
  • کارگردان: مارک وب
  • بازیگران: اندرو گارفیلد، اما استون، ریس ایفانز، دنیس لری
  • امتیاز راتن تومیتوز: 77 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 66 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.9 از 10

اگرچه این فیلم به هیچ وجه فیلم بدی نبود، اما احتمالا این فیلم کمی زودتر از زمانی که باید در آن اکران می شد، منتشر شد. این فیلم پنج سال بعد از مرد عنکبوتی 3 ساخته شد و برداشتی متفاوت از شخصیتی ارائه داد که ده سال پیش تر تعریف دیگری شبیه به همین از آن ارائه داده شده بود. تنها فایده این کار ساده تر شدن خط داستانی بود؛ این فیلم بازهم درباره مرد عنکبوتی است که دشمنش این بار به جای گابلین سبز، یک مارمولک است، در رابطه عاشقانه پیتر پارکر هم، مری جین واتسون جای خودش را به گوئن استیسی داده است.

یکی از تنها ویژگی های خوب این فیلم این نکته بود که فرصتی برای درخشیدن اندرو گارفیلد و اما استون مهیا کرد. هردوی این بازیگرها در نقش شخصیت های خودشان یعنی پیتر پارکر/ مرد عنکبوتی و گوئن استیسی خیره نماینده بودند. مواد اولیه زیادی در اختیار این بازیگران قرار داده نشده بود، اما هردوی آن ها توانستند شخصیت های خودشان را به خوبی درک نمایند و آن ها را در جریان فیلم نامه پیش ببرند. گارفیلد به اندازه ای درخشان است که پیروز می شود در لباس مرد عنکبوتی به گوئن بگوید که قرار است او را از پنجره به بیرون پرتاب کند.

6. مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 (The Amazing Spider-Man 2)

  • سال فراوری: 2014
  • کارگردان: مارک وب
  • بازیگران: اندرو گارفیلد، اما استون، جیمی فاکس، دین دی هان
  • امتیاز راتن تومیتوز: 64 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 53 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.6 از 10

دو سال بعد از مرد عنکبوتی شگفت انگیز، مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 به سینماها آمد. هرگز اما بر خلاف مجموعه فیلم های مرد عنکبوتی سم ریمی، قسمت سومی برای این فیلم ها ساخته نشد و قصه آن ها به طور تاثیرگذاری، همین جا به خاتمه رسید. گارفیلد البته سال ها بعد به عنوان مرد عنکبوتی به این نقش بازگشت. مرد عنکبوتی شگفت انگیز با قسمت دومی موثر به راه خودش خاتمه داد. چند سال بعد از این فیلم، تام هالند با مجموعه فیلم های تازه مرد عنکبوتی در نقش این شخصیت به سینماها بازگشت و فیلم های هالند توانستند نظر مثبت منتقدان را بیش از مجموعه فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز جلب نمایند.

همان طور که بخش زیادی از بار فیلم در قسمت اول این دوگانه بر دوش اندرو گارفیلد و اما استون بود، در قسمت دوم هم همین طور است و این دو بازیگر در کوشش هستند تا جنبه های عاشقانه و احساسی این فیلم را با هنر بازیگری خود اعتلا ببخشند. این فیلم یکی از ضعیف ترین فیلم های مرد عنکبوتی است و انتخاب نقل قول های ماندگار در آن کار آسانی نیست، اما حرف های پیتر درباره مسیرها و عشق او به گوئن پیروز می شود برخی اوقات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد؛ البته دقت کنید که فقط برخی اوقات.

5. مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (Spider-Man: Homecoming)

  • سال فراوری: 2017
  • کارگردان: جان واتس
  • بازیگران: تام هالند، مایکل کیتون، جان فاورو، گوئینت پالترو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 87 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 73 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

تنها بعد از گذشتن چند سال از مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2، کوششی دیگر برای بازسازی این شخصیت رخ داد، اما این بار کوششی پیروزیت آمیز. تام هالند در این فیلم در حالی نقش مرد عنکبوتی را ایفا کرد که پیش از آن با کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War) برای نخستین بار نقش این شخصیت را در دنیای مارول ایفا نموده بود. همان طور که کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی مخاطبان را با شخصیت تازهی به نام پلنگ سیاه آشنا کرد، توانست پیتر پارکری تازه را هم به آن ها معرفی کند و سپس او را راهی فیلم سینمایی خودش نماید. فیلمی که یک سال بعد از کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی منتشر شد.

مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه را نمی توان تماما یک فیلم درباره خاستگاه پیتر پارکر دانست، اما می توان آن را داستانی نامید که قرار است این پیتر پارکر تازه را به مخاطبان معرفی کند. در این فیلم پیتر بسیار جوان است و احتیاج دارد که کسی هدایت اش کند. او هدایت های مورد احتیاج خود را از استاد غیرمشتاقش، تونی استارک/مرد آهنین می گیرد. رابرت داونی جونیور در این فیلم حضور زیادی ندارد. او در این فیلم نقش پشتیبانی را ایفا می نماید که علاقه ای به پشتیبانی کردن ندارد، اما با وجود تمام این ه اپیروز می شود حیات تازه ای به فیلم ببخشد و به محکم شدن جای پای شخصیت مرد عنکبوتی در دنیای مارول یاری شایانی کند. در کنار این ها باید بدانیم آیا این مرد عنکبوتی از ان جایی که با یک جنگ داخلی وارد دنیای مارول شد و قرار است به زودی در جنگ ابدیت حضور پیدا کند، می تواند یک مرد عنکبوتی مهربون محلی باشد؟

4. مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse)

  • سال فراوری: 2018
  • کارگردان: باب پرسیچتی، پیتر رمزی، رودنی روثمن
  • بازیگران: شامیک مور، ماهارشالا علی، لیو شراییر، برایان تایری هنری
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 87 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.4 از 10

از اواسط تا اواخر دهه 2010 میلادی برترین زمان ممکن برای هوادار شخصیت مرد عنکبوتی بودن بود؛ به خصوص سال 2018. در این سال پیتر پارکر تام هالند نقشی حیاتی در انتقام جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War) ایفا کرد و بعدتر در همان سال، مایلز مورالس برای نخستین بار ایفاگر نقش مرد عنکبوتی در فیلم مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی شد. از آن جایی که این فیلم پروژه ای جاه طلبانه در ژانر علمی-تخیلی، اکشن و کمدی بود و به روایت داستان هایی درباره دنیا های چندبعدی می پرداخت، پیتر پارکر و بسیاری دیگر از مردم عنکبوتی در این فیلم حصور داشتند.

این فیلم دنیا های چندبعدی را به خوبی معرفی می نماید و به عنوان یک انیمیشن، نفس گیر است. قلب فیلم اما داستان خاستگاه مایلز مورالس است؛ داستانی که به اندازه کافی با داستان پیتر پارکر متفات است که می تواند به کل فیلم احساس تازگی بدهد. این انیمیشن ساخته شده است تا به صحنه مهم ایمان قلبی برسد. صحنه ایمان قلبی صحنه ای است که در آن دیالوگ هایی شخصی و نزدیک بین مایلز و استاد غیرمشتاق او پیتر بی. پارکر، کسی که چند نکته درباره مرد عنکبوتی بودن می داند رد و بدل می شود.

3. مرد عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far From Home)

  • سال فراوری: 2019
  • کارگردان: جان واتس
  • بازیگران: تام هالند، ساموئل ال. جکسون، زندیا، کوبی اسمالدرز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 69 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

بعد از این که پیتر پارکر (تام هالند) همراه با بسیاری دیگر از موجودات دنیا هستی، در انتقام جویان: جنگ ابدیت تبدیل به گرد و خاک شد، چند سال بعد همراه با تمام آن هایی که نابود شده بودند، در انتقام جویان: خاتمه بازی (Avengers: Endgame) به زندگی بازگشت. اگرچه با وجود تمام پیروزی های درخشان تیم ابرقهرمان ها در آن فیلم، چند شخصیت کلیدی هم در انتهای آن با دنیای مارول خداحافظی کردند و به طور قهرمانانه ای مردند؛ از جمله تونی استارک/ مرد آهنین که تحمل مرگش به طور قابل درکی برای پیتر سخت بود.

مرد عنکبوتی: دور از خانه در همان سالی منتشر شد که انتقام جویان: خاتمه بازی در آن به اکران عایدی. این فیلم پیتر را نشان می دهد در حالی که به دنیای بعد از وقایع جنگ ابدیت و خاتمه بازی بازمی شود. او حالا باید با مرگ تونی استارک هم کنار بیاید. اگر این فیلم را با فیلم هایی مانند جنگ ابدیت، خاتمه بازی یا جنگ داخلی مقایسه کنیم شاید به نظر سبک و ساده بیاید، اما این فیلم پیروز می شود گاهی نفس کشیدن را برای مخاطب مشکل کند؛ مانند زمانی که پیتر می گوید: هرجا که میرم صورتشو می بینم. واقعا دلم براش تنگ شده.

2. مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home)

  • سال فراوری: 2021
  • کارگردان: جان واتس
  • بازیگران: توبی مگوایر، کریستن دانست، ویلم دفو، جیمز فرانکو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 71 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.2 از 10

روزی روزگاری از داستان مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست مانند یک راز محافظت می شد، اما در زمان مناسب خودش این فیلم به اکران عایدی و به عنوان فیلمی شناخته شد که سه مرد عنکبوتی را در خودش جای داده. اگرچه این تجمع سه نفری به اندازه مردم عنکبوتی متفاوتی که در مرد عنکبوتی: به درون دنیای عتکبوتی دیده ایم دیوانه نماینده نیست، اما از آن جایی که مخاطبان سینمایی علاقه مند به شخصیت مرد عنکبوتی، علاقه ای زیادی به پیتر پارکر/ مرد عنکبوتی خلق شده به وسیله توبی مگوایر و اندرو گارفیلد دارند، تماشا آن ها در کنار تام هالند برایشان هیجان انگیز بود.

این سه مرد عنکبوتی وقتی درمی یابند که تنها مرد عنکبوتی دنیا هستی نیستند به آرامش می رسند؛ البته بعد از این که از شوک اولیه سفر کردن به دنیایی موازی بیرون می آیند. وقتی که این سه شخصیت درباره سختی های مرد عنکبوتی بودن حرف می زنند زمانی است که راهی به خانه نیست مجذوب نماینده می شود. لحظه ای که در آن مرد عنکبوتی مگوایر و گارفیلد درباره درد کمرشان صحبت می نمایند، بی شک یکی از نقاط برجسته فیلم است و مخاطب را به یاد مرد عنکبوتی 2 می اندازد.

1. مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Across the Spider-Verse)

  • سال فراوری: 2023
  • کارگردان: ژاکیم دوسانتوس، کمپ پاورز، جاستین کی. تامپسن
  • بازیگران: شامیک مور، هیلی استاینفیلد، لورین ولز، برایان تایری هنری
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 86 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.6 از 10

این نقل قول را از جهات زیادی می توان یکی از برترین نقل قول های هر فیلم مرد عنکبوتی دانست. در این نقل قول مایلز مورالس تاکید می نماید که خودش می خواهد مسیرش را انتخاب کند. این تاکید او تبدیل به یکی از به یادماندنی ترین صحنه های فیلم مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی که فیلمی سرشار از صحنه های به یادماندنی است، می شود. این اتفاق در اواخر فیلم رخ می دهد؛ زمانی که مایلز مجموعه ای از حقایق ناخوشایند را درباره مردم عنکبوتی از کانون یادگرفته است. به خصوص که به او گفته شده است در بین سایر مردم عنکبوتی و در جامعه عنکبوتی از او به عنوان یک مورد غیرطبیعی یاد می شود.

مایلز تاکید می نماید که خودش قرار است مسیرش را انتخاب کند و قرار نیست مسیری را برگزیند که کانن به او می گوید. برای مایلز مهم نیست که نتیجه چقدر ویران نماینده خواهد بود. البته با توجه به خاتمه بندی فیلم به نظر می آید گفتن هر چیزی از انجام دادن ان آسان تر است، اما با این حال لحظه گفتن این نقل قول یکی از ماندگارترین صحنه های فیلم است. این صحنه در اواخر بزرگ ترین و خیره نماینده ترین سکانس اکشن فیلم رخ می دهد و یکی از اصلی ترین دلایلی است که این فیلم را به یکی از برترین فیلم های دهه اخیر تبدیل می نماید.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 نقل قول ماندگار فیلم های مرد عنکبوتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نقل قول ماندگار فیلم های مرد عنکبوتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید