حقایقی در مورد حافظه رم کامپیوتر که احتمالا نمی دانستید!

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، این که بتوانید ایمیل خود را چک کنید، در اینترنت به گشت وگذار بپردازید، فیلم پخش کنید یا هر کار دیگری با لپ تاپ یا کامپیوتر خود انجام دهید، به رم دستگاه مربوط است. رم کامپیوتر (RAM) مانند حافظه کوتاه مدت انسان ها عمل می کند و یکی از این اجزای کلیدی در عملکرد صحیح سیستم است. اگر رم رایانه یا لپ تاپ شما قابلیت یا ظرفیت کافی و مناسبی نداشته باشد، سیستم بسیار ضعیف عمل خواهد کرد یا در مواردی اصلا کار نمی کند. اما حافظه رم کامپیوتر چطور کار می کند؟ با ما باشید تا در این مقاله با صفر تا صد این قطعه آشنا شویم.

حقایقی در مورد حافظه رم کامپیوتر که احتمالا نمی دانستید!

رم کامپیوتر (RAM) چیست؟

کلمه RAM مخفف رایج عبارت random-access memory است که به معنی و مخفف حافظه با دسترسی تصادفی است. در مواردی به آن حافظه PC هم می گویند. در اصل، RAM حافظه کوتاه مدت کامپیوتر یا لپ تاپ شما است و می تواند داده ها را ذخیره و از آن ها برای اجرای برنامه ها و باز کردن فایل ها استفاده کند. در داخل کامپیوتر، معمولاً رم به شکل یک برد مداری مستطیلی و مسطح با تراشه های حافظه متصل به آن شناخته می شود. به همین دلیل به مجموع برد با تراشه های حافظه متصل بر روی آن، ماژول حافظه memory module گفته می شود. به طور کلی جالب است بدانید که اغلب کامپیوترها معمولاً با حداقل دو ماژول رم همراه هستند که در صورت نیاز، فضای بیشتری برای اضافه کردن رم هم دارند. این ماژول های RAM اجزای حیاتی سیستم هستند که با واحد پردازش مرکزی (CPU) کامپیوتر در کنار یکدیگر کارکردی مناسب را ارائه می دهند.

آشنایی با نحوه عملکرد حافظه رم کامپیوتر و لپ تاپ

هر زمان که در حال بازی روی کامپیوتر خود هستید یا فیلمی را به شکل آنلاین پخش می کنید، کامپیوتر شما داده هایی را که CPU یا پردازنده برای اجرای آن برنامه ها نیاز دارید را در RAM بارگیری می کند. سپس CPU از این حافظه برای انجام وظایف پیچیده مورد نیاز برای ارائه خدمات مدنظر شما استفاده می کند. به همین دلیل است که رم کامپیوتر باید سریع باشد. درواقع سرعت رم شما مشخص کننده این است که داده ها با چه سرعتی وارد و از CPU سیستم خارج شوند. اگر رم کامپیوتر خیلی کند باشد، احتمالا باید زمان زیادی را صرف نگاه کردن به مکان نمای موس کنید!

حافظه رم کامپیوتر مانند حافظه کوتاه مدت خود ما انسان ها است که به ذخیره داده های فوری و مورد نیاز برای کارهایی مانند به خاطر سپردن لیست خرید خود در حین قدم زدن در فروشگاه کمک می کند. بنابراین اگر حافظه کوتاه مدت خود را از دست بدهید، بیش از چند ثانیه نمی توانید چیزی را به خاطر بسپارید. اما داشتن حافظه کوتاه مدت بیشتر به شما این امکان را می دهد که کارهای همزمان بیشتری را حتی در حالتی پیچیده تر انجام دهید. به طور مشابه، هرچه ظرفیت حافظه رم کامپیوتر بیشتر باشد، CPU سریعتر می تواند کار خود را به خاتمه برساند و تجربه کاربری شما روان تر خواهد بود. همچنین رم به شما این امکان را می دهد تا از برنامه های کاربردی ای مانند نرم افزار ویرایش ویدیو و تصویر استفاده کنید و فایل هایی با حجم بیشتری را باز کنید.

حافظه رم کامپیوتر چه تفاوتی با هارد دیسک دارد؟

لازم است بدانید که بین رم (حافظه کوتاه مدت) و هارد دیسک کامپیوتر تفاوت هایی وجود دارد. به طور کلی از هارد دیسک ها، خواه مدل های سنتی (HDD) یا درایوهای جدیدتر با تکنولوژی حالت جامد (SSD)، برای ذخیره سازی طولانی مدت داده ها و فایل ها استفاده می شود. در حالی که رم فقط داده های برنامه ها و فایل هایی که در حال حاضر باز هستند و به آن ها نیاز دارید را نگهداری می کند. بنابراین هنگامی که یک برنامه را می بندید یا سیستم خود را خاموش می کنید، داده ها از رم پاک می شوند.

چرا به RAM کامپیوتر نیاز داریم؟

اگر از رایانه خود بخواهید یک عکس را برای ویرایش باز کند اما حافظه رم کافی در دسترس نداشته باشید، کامپیوتر شما برای باز کردن فایل باید داده ها را بُر بزند. تصور کنید شخصی از شما خواسته است که توپ های تنیسی را که در زمین به جای مانده اند، جمع آوری کنید، اما تعداد توپ ها بیشتر از آن چیزی است که بتوانید به راحتی در دستان خود حمل شان کنید. در چنین حالتی باید شروع به گذاشتن آن ها در جیب ها یا بازوهایتان کنید تا همه توپ ها را به یک باره جمع کنید. به طور مشابه، اگر رایانه شما رم کافی نداشته باشد، باید داده ها را بین هارد دیسک، رم و پردازنده منتقل کند، که طبیعتا باعث می شود همه چیز کندتر پیش رود.

چه مقدار رم برای لپ تاپ کافی است؟

مقدار رم مورد نیاز برای کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ شما بستگی به این دارد که برای چه چیزی از سیستم خود استفاده می کنید. اگر از آن فقط برای تماشای ویدیوها و پاسخ دادن به ایمیل ها استفاده می کنید، تنها 4 گیگابایت رم می تواند کافی باشد. اما اگر قصد دارید که عکس های خود را ویرایش کنید یا با لپ تاپ خود بازی انجام دهید، باید با حداقل 12 گیگابایت رم به بالا شروع کنید.

با این حال اگر قصد دارید که لپ تاپی مناسب خریداری کنید که از پس همه این کارها برمی آید، بهتر است سیستمی با حداقل 32 گیگابایت رم را خریداری کنید. چنین انتخابی به شما این امکان را می دهد تا برنامه های قدرتمندی مانند فتوشاپ را اجرا کنید و همچنین جدیدترین بازی ها را با نرخ فریم در ثانیه (FPS) به خوبی اجرا کنید. در مواردی برای استفاده از پتانسیل کامل بازی ها و برنامه ها، کاربران سخت گیر کامپیوتری با 64 گیگابایت و بالاتر نیاز دارند. با این حال یک قانون سرانگشتی خوب این است که به مقدار رم موردنیاز برای برنامه هایی که اغلب استفاده می کنید نگاهی بیندازید و سپس کل مقدار رم مورد نیاز خود را تخمین بزنید.

چگونه بفهمیم که زمان ارتقا حافظه رم کامپیوتر فرا رسیده است؟

فراتر از اینکه چقدر از ظرفیت RAM خود استفاده می کنید، تعدادی نشانه وجود دارد که ممکن است نشان دهد رم سیستم شما به خوبی از پس وظایف خود برنمی آید. در بخش زیر یکسری از این نشانه ها را لیست می کنیم.

  • اغلب لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی شما از بیش از 80 درصد رم خود استفاده می کند.
  • فایل ها بسیار کند باز می شوند به ویژه اگر حجم زیادی داشته باشند.
  • رایانه شما اغلب خراب می شود و/یا برنامه های مختلف نصب نمی شوند!
  • برنامه ها و وب سایت ها بسیار کند باز می شوند. همچنین باز کردن چندین برنامه باعث افت شدید عملکرد سیستم می شود.
  • هنگام تلاش برای نصب یک برنامه، پیامی دریافت می کنید که رایانه شما حداقل شرایط را برآورده نمی کند.

بنابراین اگر چندین مورد از این لیست را به طور مداوم تجربه می کنید، ممکن است نشانه آن باشد که زمان آن رسیده است که حافظه رم کامپیوتر خود را ارتقا دهید یا رایانه خود را با گزینه ای بهتر جایگزین کنید.

رم یا کامپیوتر: کدام یک را ارتقا دهم؟

یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای افزایش بهره وری و کاربری سیستم در هنگام استفاده از آن، ارتقاء حافظه رم کامپیوتر است. بسکمک از کامپیوترها و حتی بسکمک از لپ تاپ ها دارای اسلات های رم قابل ارتقا هستند و کاربران با تجربه می توانند به راحتی ماژول های رم جداگانه را خریداری و نصب کنند تا حافظه کوتاه مدت سیستم موجود را افزایش دهند. با این حال، در دراز مدت، ارتقاء رم همیشه هم مفید نیست. چرا که نرم افزارهایی که همه ما به آن تکیه می کنیم، به طور مداوم در حال به روزرسانی است و طبیعتا وظایف بیشتری را به سخت افزار کامپیوتر شما تحمیل می کند. علاوه بر این، استانداردهای فنی رم به طور مداوم در حال تغییر هستند، بنابراین پس از مدت زمان مشخصی، گزینه های ارتقاء رم نمی توانند ادامه پیدا کنند.

منبع: intel

منبع: دیجیکالا مگ

به "حقایقی در مورد حافظه رم کامپیوتر که احتمالا نمی دانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی در مورد حافظه رم کامپیوتر که احتمالا نمی دانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید