عوارض جانبی مصرف غذا های شور

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، خوردن نمک بیش از حد باعث بروز مسائل بسیاری می گردد که گاه ممکن است قابل جبران نباشد و آسیبات جدی و خطرناکی به بدن وارد گردد.

عوارض جانبی مصرف غذا های شور اگر از هواداران غذاهای شور هستید، احتمالاً از اتفاقی که برای بدنتان رقم می زند، باخبر نیستید و به طور مرتب آن ها را مصرف می کنید.

به گفته متخصصین قلب، در حالی که میزان ایده آل نمک مصرفی در روز برای بزرگسالان، نباید بیش از 1500 میلی گرم باشد، بسیاری از بزرگسالان در روز بیش از 2300 میلی گرم سدیم مصرف می نمایند.

بنابراین، حالا شما می دانید که مصرف بیش از میزان نمک در طول روز، برای بدن عوارضی در پی خواهد داشت. ما در اینجا از اثرات جانبی مصرف غذاهای شور خواهیم گفت:

آب کمتری می نوشیدهمه شما فکر می کنید که بعد از خوردن مواد غذایی شور فقط آب می نوشید، زیرا همیشه گفته می شود این دسته از مواد، باعث تشنگی می شود. اگرچه ممکن است این احساس درست باشد، اما خوردن بیش از حد مواد غذایی شور در درازمدت، می تواند موجب نوشیدن کمتر آب شود. این اتفاق چگونه می افتد؟ طبق یک آنالیز طولانی مدت در خصوص تعادل سدیم، که در آن شرکت نمایندگان مرد بین سال های 2009 تا 2011 مورد آنالیز قرار گرفتند، هرچه نمک بیشتری مصرف می کردند، آب کمتری می نوشیدند. گفته می شود این امر به این علت است که بدن آن ها در حال ذخیره، صرفه جویی و فراوری آب بیشتری بود و برای این که بدن این کار را انجام دهد، فرد به انرژی و سوخت بیشتری احتیاج دارد که از مواد غذایی دریافت می نماید، بنابراین این می تواند منجر به پرخوری شود. یک شیب واقعاً لغزنده!

ممکن است وزنتان زیاد شوداگر از خوردن غذاهای شور لذت می برید، به سمت بسته های پرکالری فروشگاه ها خواهید رفت. محققان دریافتند که مصرف نمک اضافی می تواند شما را به خوردن غذاهای چرب بیشتر، مشتاق کند.

احساس نفخ می کنیدمصرف هر روزه غذاهای شور می تواند منجر به ایجاد نفخ شود، زیرا بدن شما آب را حفظ می نماید. یک مطالعه در ژورنال ژنتیک نشان داد نفخ در افرادی که رژیم غذایی با سدیم بالا میل می نمایند در مقایسه با افرادی که رژیم کم سدیم مصرف می نمایند بیشتر است. وقتی نفخ دارید، احساس ناراحتی می کنید و در بعضی موارد ممکن است دچار درد شوید، پس مصرف وعده های شور فایده ای ندارد.

پوستتان جوش می زندشواهد زیادی وجود دارد که این ایده را تأیید می نماید که رژیم غذایی و آکنه تأثیر مستقیمی بر یکدیگر دارند. یک مطالعه در این رابطه نشان داد که از 200 شرکت نماینده، افراد دارای آکنه، در مقایسه با افراد بدون آکنه بیشتر از غذاهای شور مصرف می کردند.

به سردرد دچار می شویدطبق یک مطالعه، از میان 400 نفر شرکت نماینده، افرادی که غذاهایی با سدیم بالا می خوردند، یک سوم بیشتر از افرادی که غذاهای کم سدیم مصرف می کردند، سردرد داشتند. مطالعه دیگری این ادعا را نیز مورد تأیید قرار داد و دریافت که کاهش سدیم باعث کاهش سردرد در شرکت نمایندگان می شود که همگی بیماران مسن و دارای فشارخون بالا بودند.

انگشتانتان متورم می شودبا خوردن غذاهای پرنمک، فقط نفخ شکم را احساس نمی کنید، بلکه اگر زیاد غذای شور مصرف می کنید انگشتان دست شما متورم می شود. همان طور که می دانیم هنگامی که نمک زیادی در جریان خون وجود دارد، ممکن است بدنتان در صورتی که تمام سدیم اضافی به وسیله ادرار و به وسیله کلیه ها دفع نشود، مایعات را حفظ کند. در این زمان است که احتباس آب و تورم در انگشتان شما اتفاق می افتد.1

مصرف زیاد نمک و سکته های قلبیمیزان مصرف نمک با میزان شیوع سکته قلبی در جامعه مرتبط است. علاوه بر اینکه نمک باعث افزایش فشار خون می شود، به نظر می رسد به طور مستقیم و بدون اینکه اثری بر فشار خون داشته باشد، باعث سکته قلبی نیز می شود.

نمک و سرطان معدهکاهش مصرف نمک، خطر شیوع سرطان معده را کاهش می دهد. در مطالعه کشورهای مختلف در جهان، ارتباط نزدیکی بین میزان مصرف نمک و تعداد افراد مبتلا به سرطان معده آشکار شده است. در مناطقی که مردم نمک کم مصرف می نمایند، شیوع سرطان معده کمتر است.

ارتباط مصرف زیاد نمک و پوکی استخواننمک زیاد، کلسیم را از استخوان ها جدا می نماید و باعث دفع آن از ادرار می شود. به همین علت باعث نازک شدن و پوکی استخوان می شود، در نتیجه با افزایش سن، استخوان ها به راحتی می شنمایند. برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک باید کاهش یابد.

مصرف زیاد نمک و آسممصرف نمک زیاد، شرایط آسم را تشدید می نماید، یعنی اگر مستعد ابتلا به آسم هستید، به طور غیرمستقیم، بیماری شما را وخیم تر می نماید. مطالعات متعدد نشان داده اند که کاهش مصرف نمک، همراه با سایر عوامل درمانی آسم، در بهبود این بیماری موثر و مفید است.2

ناراحتی های معدهنمک طعام می تواند برای معده ویران نماینده باشد. در حقیقت، مطالعات نشان داده اند که میزان خیلی زیاد نمک ممکن است منجر به سرطان معده؛ چهارمین سرطان شایع جهان شود. ریسک ابتلا به سرطان معده به خصوص در کشورهای در حال توسعه، جایی که مصرف افراطی نمک رایج است، بسیار بالاست. علاوه بر آن، مصرف بیش از حد نمک می تواند تقریبا باعث ناراحتی های معده نیز شود.

امراض ناگهانییک مقاله چاپ شده در یکی از مجلات، جزئیات ارتباط سدیم کلرید و امراض ناگهانی را عنوان نموده است. در محیط های بالینی، میزان زیاد سدیم کلرید نشان نشان از امراض ناگهانی در داخل ورید ها داشت. متقابلا کاهش شدید سدیم در فرآیند کم آبی نیز با خودی خود باعث این امراض می شود.

اگر شما همیشه به دستشویی می روید چه در روز و چه در شب، تکرر ادرار علامت کلیدی مصرف اضافی نمک است، اما آن مس تواند علامت تعداد دیگری از شرایط بدن نیز باشد، از صفرای بیش فعال گرفته تا عفونت دستگاه ادرار و دیابت نوع دو. در حالیکه که این موارد نگران نماینده ای نیستند اما پزشک خود را دیدار کنید اگر هر تغییری در عادات دفع ادرار خود پیدا کردید.

ممانعت از عملکرد کلیهیک رژیم غذایی پر نمک می تواند در واقع عملکرد کلیه شما را آهسته تر کند. نمک زید می تواند میزان باعث افزایش پروتئین در ادرار شما شود. افزایش پروتئین در ادرار شما یک عامل بسیار بالا برای بیماری کلیه است.

نمک چه نقشی در بدن دارد؟نمک یکی از مواد ضروری برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیغام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. مصرف کمی نمک در زمان اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم ، سبب جبران املاح از دست رفته بدن می شود.

چه میزان نمک بخوریم؟میزان مصرف روزانه نمک بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، پنج گرم است اما در کشور ما میزان مصرف نمک 2 تا 3 برابر این میزان است.3

پی نوشت:

1.www.hamshahrionline.ir

2.www.beytoote.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "عوارض جانبی مصرف غذا های شور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی مصرف غذا های شور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید