چگونه از امکان ارتقای رم کامپیوتر مطمئن شویم؟

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، آیا به فکر ارتقای رم کامپیوتر خود افتاده اید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ این راهنما همه چیزی را که برای ارتقای رم در کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ ویندوزی خود نیاز دارید، پوشش می دهد. پس بدون معطلی این مطلب آموزشی را شروع می کنیم.

چگونه از امکان ارتقای رم کامپیوتر مطمئن شویم؟

آیا اصلاً به ارتقای رم نیاز دارید؟

قبل از اینکه به سراغ فرآیند ارتقای رم برویم، باید ارزیابی کنیم که آیا اصلاً به این ارتقا نیاز دارید یا خیر. آیا با کندی سیستم، خطاهای مکرر صفحه آبی مرگ یا بسته شدن ناگهانی برنامه ها روبرو هستید؟ این موارد می توانند نشانه هایی از کمبود رم باشند. با این حال، باید خاطرنشان کنیم که مسائل سخت افزاری دیگری نیز می توانند منجر به چنین مسائلی شوند.

برای تشخیص اینکه آیا کمبود رم واقعاً دلیل مسائل شماست، می توانید یک تست ساده انجام دهید. برنامه یا نرم افزاری را که مسائل ذکر شده را در آن تجربه می کنید اجرا کنید. برنامه را Minimize کنید (که فقط آیکن برنامه در تسک بار نمایش داده شود)، روی آیکن منوی استارت راست کلیک کنید و سپس Task Manager را انتخاب کنید. با ادامه اجرای برنامه در پس زمینه، اندازه استفاده از رم را در نظر داشته باشید.

اگر اندازه استفاده از حافظه رم شما به طور مداوم حدود 60 درصد (یا کمتر) باقی بماند و به طور ناگهانی به 100 درصد نرسد، احتمالا نیازی به ارتقای آن ندارید. با این حال، اگر متوجه شدید که استفاده از رم به طور ناگهانی به 100 درصد افزایش یافته و علائم کمبود رم ذکر شده در پیش را تجربه می کنید، احتمالاً رم فعلی کامپیوتر شما نیاز به ارتقا دارد.

بررسی ظرفیت فعلی و حدبیشتر رم

پس از تأیید اینکه رم کامپیوتر شما به ارتقا نیاز دارد، مرحله بعدی بررسی اندازه فعلی رم رایانه شخصی شماست. برای این کار، در منوی استارت راهی Settings شوید و سپس روی تب System در پنل سمت چپ کلیک کنید. حالا باید به پایین اسکرول کنید و سپس راهی About شوید. در این بخش می توانید در کنار Installed RAM، اندازه ظرفیت رم سیستم را مشاهده کنید.

بعد از این کار، حالا نوبت آن است که ببینید سیستم شما حدبیشتر از چه ظرفیتی برای رم پشتیبانی می کند. در منوی استارت، عبارت PowerShell را تایپ کنید و بعد از راست کلیک روی Windows PowerShell، گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید.

در گام بعدی باید این دستور را کپی کنید و در PowerShell وارد کنید و سپس کلید Enter را بزنید.

Get-CimInstance Win32-PhysicalMemoryArray

به اندازه عددی که در مقابل عبارت حدبیشتر ظرفیت (MaxCapacity) درج شده است توجه کنید. این عدد بیانگر حدبیشتر حافظه رم (بر حسب کیلوبایت) است که مادربرد شما می تواند پشتیبانی کند. برای تبدیل کیلوبایت به گیگابایت، عدد را بر 1048576 تقسیم کنید. اگر حدبیشتر ظرفیت رم مادربرد شما کمتر از اندازه رم فعلیتان باشد (مثلاً 32 گیگابایت در مقابل 16 گیگابایتی که در حال حاضر استفاده می کنید)، می توانید 16 گیگابایت رم دیگر به سیستم خود اضافه کنید.

اگر هم حوصله تقسیم کردن عدد موردنظر ندارید، در ادامه می توانید معنای اعداد به نمایش درآمده در این بخش را مشاهده کنید:

عدد Max Capacityظرفیت رم
134217728128 گیگابایت
6710886464 گیگابایت
3355443232 گیگابایت
1677721616 گیگابایت
83886088 گیگابایت

داشتن ظرفیت اضافی لزوما به این معنا نیست که می توانید بلافاصله رم بخرید و به مادربرد وصل کنید. در این مرحله باید ببینید که آیا برای افزایش ظرفیت رم به اسلات های خالی دسترسی دارید یا نه.

بررسی وجود داشتن اسلات خالی رم کامپیوتر

اسلات رم یا سوکت رم، شکافی مستطیل شکل و باریک روی مادربرد کامپیوتر است که ماژول های رم روی آن نصب می شوند. بیشتر کامپیوترها معمولا دو یا چهار اسلات رم دارند. قبل از خرید رم تازه، حتما مطمئن شوید که چند اسلات روی مادربرد شما خالی است.

برای این کار، روی آیکن منوی استارت کلیک کنید و سپس Task Manager را انتخاب کنید. در این پنجره، راهی تب Performance شوید و در بخش پایینی به قسمت مربوط به رم نگاهی بیندازید. در کنار Slots Used، می توانید ببینید که در مجموع مادربرد شما از چند اسلات برای رم بهره می برد و چند اسلات استفاده شده است.

همچنین با نگه داشتن نشانگر ماوس روی این عدد، جزئیات مربوط به اندازه رم پشتیبانی شده از طریق هر اسلات به نمایش درمی آید. اگر اسلات خالی برای رم وجود دارد، پس می توانید به سراغ خرید رم بروید. با این حال اگر هیچ اسلات خالی وجود نداشته باشید یا از حدبیشتر ظرفیت رم استفاده کرده باشید، چه کاری از دست شما برمی آید؟

فقدان اسلات خالی یا استفاده شدن از حدبیشتر ظرفیت رم

در صورتی که مادربرد شما به حدبیشتر ظرفیت قابل پشتیبانی رم رسیده است، این مسئله به محدودیت اصلی تبدیل می شود. برای اطمینان از رسیدن به حدبیشتر ظرفیت پشتیبانی شده، به دفترچه راهنمای مادربرد خود مراجعه کرده و اندازه رم قابل پشتیبانی آن را بررسی کنید. اگر مادربرد امکان پشتیبانی از رم بیشتر را نداشته باشد، ارتقای مادربرد تنها گزینه پیش روی شماست.

اگر در مادربرد ظرفیت خالی برای اضافه کردن رم وجود دارد، اما اسلات های رم پر هستند، بررسی کنید که آیا مادربرد شما از ماژول های رم با ظرفیت بالاتر پشتیبانی می کند. در صورت پشتیبانی، می توانید ماژول های فعلی خود را با ماژول های بزرگ تر جایگزین کنید. البته رعایت نکات سازگاری، ظرفیت، سرعت و نوع DDR ضروری است. اگر مادربرد شما از ماژول های با ظرفیت بالاتر پشتیبانی نمی کند، باز هم ارتقای مادربرد تنها گزینه شماست.

بررسی سرعت رم کامپیوتر، نوع حافظه رم و دیگر موارد

اگر وجود اسلات های خالی و ظرفیت قابل ارتقا را تأیید کرده اید، یعنی می توانید رم کامپیوتر خود را ارتقا دهید. گام بعدی بررسی مشخصات رم فعلی شما، به ویژه سرعت و نوع رم است. این کار به شما کمک می کند تا از بروز هرگونه مشکل سازگاری هنگام ارتقا رم خود جلوگیری کنید.

با اجرای یک دستور ساده در PowerShell می توانید مشخصات رم خود را مشاهده کنید. کافی است دستور زیر را کپی و پیست کنید و سپس کلید Enter را فشار دهید:

Get-WmiObject Win32-PhysicalMemory

در پی عبارت Speed بگردید. عددی که در کنار این عبارت نوشته شده است، نشان دهنده سرعت رم است. نوع رم را با بررسی عبارت MemoryType چک کنید. اگر در کنار MemoryType عدد 0 را مشاهده کردید، در پی عبارت SMBIOSMemoryType بگردید و عدد قرار گرفته کنار آن را در نظر بگیرید. عدد 20 به DDR، عدد 21 به DDR2، عدد 22 به DDR2 FB-DIMM، عدد 24 به DDR3، عدد 26 به DDR4 و عدد 34 به DDR5 اشاره دارد.

اما اگر به هر دلیلی پیروز نشدید نوع رم را تشخیص دهید، می توانید از ابزارهایی مانند CPU-Z برای این کار استفاده کنید.

از آنجایی که ترکیب و تطبیق انواع مختلف DDR معمولا غیرممکن است، برای جلوگیری از مسائل سازگاری پس از ارتقا، مطمئن شوید که حافظه رم خریداری شده مبتنی بر همان نوع و سرعت DDR سیستم فعلی شما باشد.

به طور کلی رم (با فرض اینکه نوع درستی انتخاب شود) با هر کامپیوتری کار می کند، اما اگر می خواهید کاملا مطمئن باشید، معمولا می توانید اطلاعات دقیق تری در مورد سازگاری رم، پردازنده و مادربرد را در وب سایت سازنده پیدا کنید. با آگاهی از محدودیت های سیستم خود، می توانید بهترین رم را برای کامپیوتر خود بخرید.

ارتقا رم در لپ تاپ می تواند فرآیندی پیچیده باشد. گاهی اوقات به سادگی باز کردن پنل پشتی لپ تاپ و جایگذاری رم تازه است. اما در موارد دیگر، جداسازی قطعات پیچیده خواهد بود و ممکن است رم به طور دائمی به مادربرد لپ تاپ شما متصل شده باشد. اگر در کار با قطعات الکترونیکی مهارت کافی ندارید، برای جلوگیری از آسیب احتمالی به سایر اجزای لپ تاپ، بهتر است به سراغ افراد حرفه ای بروید.

امیدواریم بعد از خواندن این مطلب، برای ارتقای رم کامپیوتر خود اطلاعات کافی به دست آورده باشید. به طور کلی توصیه می شود که هنگام خرید رم، ظرفیت بالاتر از نیاز فعلی خود را انتخاب کنید تا در آینده با مسئله ای روبرو نشوید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه از امکان ارتقای رم کامپیوتر مطمئن شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از امکان ارتقای رم کامپیوتر مطمئن شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید