طرز تهیه خورش قیمه آلو مجلسی به 2 روش با گوشت و مرغ

به گزارش وبلاگ تفریح و سرگرمی، خورش قیمه آلو مجلسی یکی از متفاوت ترین و خوشمزه ترین است که روش پخت آن شباهت زیادی به معمولی دارد. همانطور که از نام غذا معین است در طرز تهیه خورش قیمه آلو از مقداری آلو خورشتی استفاده می گردد و از همین رو این رو این غذا طعم متفاوتی نسبت به سایر قیمه هایی که تا به حال خورده اید دارد. در این مقاله از سرویس در می توانید با طرز تهیه خورش قیمه آلو آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص دستور پخت خورش قیمه آلو پاسخ خواهیم داد.

طرز تهیه خورش قیمه آلو مجلسی به 2 روش با گوشت و مرغ

طرز تهیه خورش قیمه آلو با گوشت

مدت زمان آماده سازی: 15 دقیقه

مدت زمان پخت: 1 ساعت

کالری هر وعده خورش قیمه آلو: 396 کالری

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه آلو

  • لپه: 100 گرم
  • پیاز: 1 عدد میانه
  • لیمو عمانی: 2 عدد
  • آلو خورشتی: 10 عدد
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • سیب زمینی: 2 عدد میانه
  • گوشت گوسفندی: 400 گرم
  • زعفران دم نموده: 2 قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه خورش قیمه آلو با زعفران

خورش قیمه آلو یک خورش خوش طعم و مجلسی است که طریقه درست کردن آن شباهت زیادی به قیمه خودمان دارد. اضافه کردن آلو خورشتی به این غذا طعم بی نظیری می بخشد. اگر تا به حال خورش قیمه آلو را امتحان ننموده اید، بهتر است همین امروز دست به کار شوید. در ادامه می توانید با مراحل درست کردن خورش قیمه آلو با گوشت آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن لپه ها

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش قیمه آلو باید لپه ها را بشویید. سپس لپه ها را در یک کاسه آب بریزید و اجازه دهید برای 2 ساعت در آب بمانند. این کار هم نفخ لپه را می گیرد و هم موجب می گردد لپه ها بهتر پخته شوند.

مرحله دوم؛ نیم پز کردن لپه ها

بعد از این که لپه ها را خیساندید، باید آن ها را آبکش کنید و به همراه میزانی آب در قابلمه بریزید تا نیم پز شوند. برای پخت لپه بهتر است ابتدا شعله گاز را زیاد کنید. کف روی آب را با قاشق بردارید و سپس شعله را کمتر کنید تا لپه ها به کمی نرم شوند. در این مرحله نباید لپه ها کاملاً بپزند، تنها کمی نرم شدن و نیم پز شدن لپه ها کافی است.

مرحله سوم؛ تفت دادن پیاز و گوشت

در این مرحله از طرز تهیه خورش قیمه آلو باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. میزانی روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن سرخ کنید. زمانی که پیاز کمی سبک و شیشه ای شد، تکه های گوشت را به صورت مربعی یکسان خرد کنید و به همراه لپه ها به پیاز اضافه کنید و به خوبی تفت دهید. کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن رب گوجه به ترکیب گوشت

بعد از این که گوشت ها را کمی تفت دادید و رنگ گوشت تغییر کرد، می توانید میزانی فلفل سیاه به آن بزنید و سپس را اضافه کنید. مواد را به خوبی ترکیب کنید و اجازه دهید رب گوجه در روغن سرخ گردد و بوی خامی آن گرفته گردد.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن آب به مواد خورش قیمه آلو

در این مرحله از طرز تهیه خورش قیمه آلو باید میزانی آب به مواد خورش اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید و لپه و گوشت کاملاً در آب بپزد.

مرحله ششم؛ اضافه کردن لیمو عمانی به خورش

بعد از پختن گوشت و لپه نوبت اضافه کردن لیمو عمانی است. باید از قبل لیمو عمانی ها را بشویید و آن ها را با نوک چاقو سوراخ کنید. سپس آن ها را در آب قرار دهید تا تلخی لیمو خارج گردد. بعد از حدود 1 ساعت می توانید لیموها را به خورش اضافه کنید.

مرحله هفتم؛ اضافه کردن آلو به خورشت قیمه

در این مرحله باید آلوها را بشویید و به خورش اضافه کنید. اجازه دهید آلوها در خورش بپزند و کاملاً نرم شوند. میزانی نمک به خورش اضافه کنید و صبر کنید تا خورش قیمه آلو شما جا بیفتد.

مرحله هشتم؛ آماده کردن خورش قیمه آلو

در آخرین مرحله از پخت خورش قیمه آلو باید زعفران دم نموده را به خورش اضافه کنید. اجازه دهید خورش برای 10 دقیقه دیگر روی حرارت بجوشد، سپس شعله گاز را خاموش کنید. در خاتمهی پخت می توانید خورش را با تزیین کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه چرخ نموده لاهیجان

طرز تهیه خورش قیمه آلو با مرغ

برای درست کردن خورش قیمه آلو با مرغ پیشنهاد می گردد از تکه های سینه مرغ بدون استخوان بهره ببرید. سینه مرغ را به صورت مربعی خرد کنید و همراه با ادویه ها در روغن سرخ کنید. سپس لپه نیم پز شده، رب گوجه فرنگی و آلو را اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد. در خاتمه نیز می توانید زعفران را اضافه کنید و بعد از جا افتادن خورش آن را سرو کنید.

برای تهیه خورش قیمه آلو با مرغ باید تکه های مرغ را با پیاز سرخ کنید و آن را با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین مزه دار کنید. سپس رب گوجه و لپه را اضافه کنید و میزانی آب نیز در قابلمه بریزید تا تکه های مرغ کاملاً بپزد. بعد از پخت مرغ نوبت اضافه کردن آلو و زعفران است. موقع سرو کردن خورش قیمه آلو نیز می توانید همچون روش قبل سیب زمینی های خلالی را در روغن سرخ کنید و روی خورش قرار دهید.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه خورش قیمه آلو

*برای سرخ کردن سیب زمینی خورش قیمه آلو بهتر است ابتدا سیب زمینی ها را خرد کنید و در آب سرد بگذارید تا نشاسته سیب زمینی از بین برود و پس از خشک کردن، سرخ کنید.

*بهتر است سیب زمینی سرخ شده را با خورش قیمه آلو ترکیب نکنید و آن را فقط برای تزیین روی خورش قرار دهید.

*برای طعم دادن خورش قیمه آلو می توانید به جز دارچین از میزانی هل پودر شده و پودر تخم گشنیز نیز بهره ببرید.

*در صورتی که لپه ها را از قبل نخیسانده اید و برای پخت خورش قیمه آلو زمان کافی ندارید، می توانید لپه ها را 2 بار بجوشانید و آب آن را عوض کنید تا نفخ لپه از بین برود.

*اضافه کردن میزانی آب لیمو ترش تازه و یا موجب خوش طعم شدن خورش قیمه آلو می گردد.

*برای تزیین خورش قیمه آلو می توانید از میزانی خلال بادام بهره ببرید.

*اضافه کردن میزانی گلاب به خورش قیمه آلو عطر فوق العاده ای می بخشد.

*برای پخت خورش قیمه آلو حتماً رب گوجه را در روغن سرخ کنید تا خورش شما خوش رنگ تر گردد.

*برای این که رنگ خورش قیمه آلوی شما تیره و کدر نگردد، بهتر است به جای پودر دارچین از بهره ببرید و بعد از پخت غذا چوب را از داخل خورش بردارید.

*پیشنهاد می گردد قبل از اضافه کردن آلو به خورش قیمه آلو، آن را در روغن سرخ کنید. این کار از له شدن آلوها در خورش جلوگیری می نماید.

*برای پخت خورش قیمه آلو با گوشت قلقلی باید گوشت چرخ نموده را با پیاز و کمی نمک، فلفل و زردچوبه ترکیب کنید و در روغن سرخ کنید. سپس این قلقلی ها را به جای گوشت تکه ای یا مرغ به خورش اضافه کنید.

*برای پخت خورش قیمه آلو مجلسی در صورت تمایل می توانید به جای آلو خورشتی از آلو بخارا یا هر نوع آلوی دیگری که طعم آن را دوست دارید بهره ببرید.

*در دستور پخت خورش قیمه آلو اگر گوشت شما کمی چرب باشد قطعاً طعم خورش مجذوب کننده تر و خوشمزه تر خواهد شد.

*برای طرز تهیه خورش قیمه آلو خوشمزه و مجلسی اجازه دهید خورش با دمای کم روی شعله گاز قرار بگیرد و به آرامی جا بیفتد.

*در طرز تهیه خورش قیمه آلو به روش اصفهانی چند عدد گوجه فرنگی میکس یا رنده شده نیز به خورش اضافه می گردد.

سوالات متداول

در دستور پخت خورش قیمه آلو از چه نوع گوشتی استفاده می گردد؟

برای تهیه خورش قیمه آلو با گوشت قرمز باید از گوشت گوسفندی کمی چرب بهره ببرید تا خورش شما خوش طعم تر گردد.

طرز تهیه خورشت قیمه آلو با مرغ چگونه است؟

برای درست کردن خورش قیمه آلو با مرغ پیشنهاد می گردد از تکه های سینه مرغ بدون استخوان بهره ببرید. سینه مرغ را به صورت مربعی خرد کنید و همراه با ادویه ها در روغن سرخ کنید. سپس لپه نیم پز شده، رب گوجه فرنگی و آلو را اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد. در خاتمه نیز می توانید زعفران را اضافه کنید و بعد از جا افتادن خورش آن را سرو کنید.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه خورش قیمه آلو مجلسی به 2 روش با گوشت و مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش قیمه آلو مجلسی به 2 روش با گوشت و مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید